Bukefalos 28 år!

Sparkar på dörren

N

Ninjaninis

Min foderhäst sparkar på dörren varje gång han blir lämnad med folk i närheten, går bra när han är själv = tydligt tecken på att han vill ha uppmärksamhet. Ägarna struntar i det men jag tänker inte tolerera något sånt när jag får hem honom. Vad är det bästa sättet för att få honom sluta? Skälla å gorma? Då får han ju trots allt uppmärksamhet fast i negativ form...eller ska jag bara ignorera honom så han får stå där å sparka bäst han vill? En kompis pratade om att man skulle försöka göra en liten "vattenfälla" så att när han sparkar får iskallt vatten över huvudet. Frågan är bara hur man skulle lösa det praktiskt... :devil:
Någon som har lyckats lösa det här problemet på ett bra sätt?
 
Har samma problem med min häst.
Jag försöker ignorera honom men man orkar ju inte höra på eländet. Mest sparkar han då det vankas mat. Kan inte få den fort nog. Då brukar jag säga åt honom att sluta
och då han står lungt utan spark får han sin mat. Tyvärr så är inte jag den enda som fodrar..Förhoppningsvis så kommer vi så långt att han inser att "Det är ingen idé att sparka för då får jag ingen mat". Skall börja träns Klicker på honom och mitt mål är att få bort alla olater..

TIPS! Jag satte en dörrmatta där han sparkar. Kanske ett önsketänkande men jag tror att det har haft effekt då sparken inte blir lika ljudlig (skönt för alla i stallet) samt att jag skyddar dörren OCH hoven lite iaf... ;)
 
Min häst sparkade upp dörren på nätterna, eftersom det var en smula ohållbart med en lös häst i stallet varenda natt så satte jag helt sonika upp en eltråd med ström på innanför boxdörren. Hon sparkade EN gång när den satt där och ALDRG mer... :devil:

Jenny
 
Så snopen hon måste blivit ;)

Den idén skall jag ha i åtanke till min "kicker"...
 
Den metoden skulle nog inte jag använda mig av direkt.. Mindre kul om hästen sparkar och fastnar och sitter där hela natten..

Sätt upp en sparkmatta, det dämpar ljudet åtminstonde, och sen ignorera honom så gott det går.
 
En hink med vatten?

Risken är att du får en häst som bryter ut i panik i boxen efter "överraskningsmomentet" och skadar sig... Jag skulle prova med något annat, Nån sa något om eltråd. Det kan ju funka men lite osäker skulle jag känna mig om hästen fastnade.

Jag skulle ha satt dit en tjock matta av något slag så ljudet dämpas! då blir dom ite lika benägna att sparka. :)
 
Min häst sparkade ochså, helst vid mat tider, men jag började ha box dörren öppen å lärde honom att stanna kvar i boxen ;p idag är d tyst å skönt vid matning och för övrigt ochså. :bump:
 
Jo...det är ju det jag är rädd för...vill absolut inte att han ska få panik. :( Jag ska prova med en matta så får vi se. Tack för tipsen!
 
Är man så dum att man sätter fast eltråden är det givetvis en dum ide :smirk:, men jag antar att folk här fattade att eltråden inte satt fast utan lossnade när hon sparkade på den. Vilket gjorde att hon fick en stöt och sen inget mer...

Jenny
 
grannens häst sparkar på dörren när han vill ha uppmärksamhet. han sparkar aldrig när jag är i stallet med honom men alltid när hon är med eftersom hon ger honom något att tugga på, som en hötuss, varenda gå¨ng han sparkar.
så jag tror, även om det kan ta lång tid, att det är bäst att ignorera totalt, inte ens titta åt hästens håll när den sparkar.
då borde h*n komma på att det inte är någon idé att sparka för ingenting händer ändå.
:D
 
Jojo.. Men jag skulle nog inte ens sätta fast ett balsnöre som hästen sparkar ner och sen ska ha i boxen över natten. Har ingen större lust att riskera att han snurrar fast hoven eller dyl i den. Känns som det finns bättre sätt för min del, men nu har jag inte det problemet heller så.. :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 681
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 490
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp