Bukefalos 28 år!

Sparkar ut mot mej

fiioli

Trådstartare
Jag har ett 6-årigt varmblod, som för ca. 1 år sedan slutade sin karriär som travhäst. Mest p.g.a att han aldrig ville förbi den hästen som var först i ledet. Under det året bodde han med 2 andra hästar, där han var mellerst i rang, och hade blivit riden ca.10 gånger före jag köpte han (under 1 års tid). Köpte han alltså för ca. 1,5 månad sen. Mest som sällskap till min andra häst, men också som ett inridningsprojekt.
Nu har jag börjat skola han i longering också. Från ryggen så tränar vi mest uppmärksamhet på skänklar och några travfattningar per ridning. I longeringen så vill han mest gå ett varv runt, och sen stannar han och svänger framdelen inåt cirkeln och vägrar fortsätta gå. Försöker jag schasa på han så backar han istället.
Tidigare har jag fått han riktigt fint att också trava ett varv i vänster varv. Men nu har han börjat med att svänga baken till mej och sparka ut mot mej varje gång jag begär trav. :down: Det gissar jag att han gör för att han tycker att det är besvärligt att trava på cirkel, och protesterar på det där viset och samtidigt testar mej.
Men det som gör mej orolig, är att också då jag t.e.x ska fylla på hö i hagen åt dom (min andra häst är ledaren av dom två), så om jag ber han att gå åt sidan istället för att komma och äta höet rakt från famnen på mej, så svänger han direkt baken mot mej och sparkar imot mej där också. Det är bara på tur som jag har lyckats kasta mej undan och bara blivit lindrigt träffad! Men det finns inte en chans i världen att han skulle våga sparka mot min andra häst, ledaren.. Så anser han nu att han är ledare över mej? Skulle behöva bra tips om hur att gå till väga med det här problemet! :nailbiting:
 
Sådär har mina gjort någon gång också (hagbeteendet alltså) I de fallen har jag haft grimma i handen och den har jag då kastat i rumpan på hästen. För sådär gör man fasen inte! Det har räckt med den gången och sedan har de inte roat sig med sånt någon mer gång. De har kommit till mig direkt efteråt och inte blivit rädda för varesig mig eller grimman.Min gissning är att det handlar om att testa vem som är chef. Så att bli redigt förbannad och ryta till kan räcka långt och i värsta fall skicka grimman i rumpan på hästen kan vara en möjlig lösning. Normalt kör jag inte med några som helst tuffa metoder, men när det blir rent av farligt, då måste man stoppa det blixtsnabbt anser jag. Får tillägga det för säkerhets skull! Att ha hjälm på dig tills du är säker på att hans beteende i hagen är ett tips.

När det gäller longeringen så är det inte lätt för en travhäst att gå på så liten volt. Han kan tycka det är jobbigt, läskigt eller att det gör ont någonstans förstås. Att träna longering med ledare är kanske en idé. Personligen gillar jag inte longering utan tömkör hellre. Det kanske han gillar bättre och så kan man styra både på rakt och böjt spår om man tömkör.
 
Ja tyvärr är det här det ultimata fingret, en häst som tydligt markerar att de skiter i människan. Men ledarskap kommer från låg nivå, tex när vi ledet dom. När de står uppbundna, när vi är ute och går med dom osv. Det är här hanterar måste bli mer uppmärksam, för all grund börjar med små steg. Det är här hästen tar reda på vem de kan köra med eller inte.
 
Min häst är en surmaja vid fodring, så när stallägarna fodrar i hagen så har dom med sig långpisk bara för att ha henne på avstånd, nu är den mest för syns skull. I början när jag skulle hämta henne i hagen ville hon skrämmas så då tog jag ett längre grimskaft och drev bort henne så fort hon visade tjurskalleri och släppte inte fram henne förens hon var på bättre humör. Så mitt råd, gå inte ut tomhänt i hagen! Och då inte för att ha något att slå den med utan för att ha den på avstånd. Bli inte arg och slå/släng inte saker efter den, utan driv bestämt bara iväg den, smacka gärna.
 
Min häst har aldrig vänt baken till, men ändå visat missnöje vid hämtning i hage. Numera möts jag av ett positivt brummanande, och han kör gärna ner skallen frivilligt i grimnan. Så har det inte alltid varit, en annan häst som inte är min kommer gärna, och följer mina steg när jag ska hämta egen häst. Orsaken är att han fått gå under skarpa restrektioner ner till hagen, vilket tydligen uppskattats av honom. Men ägaren är han fortfarande oregerlig.
 
Kolla Clinton Andersson på Youtube och se om det kan vara något! Flera fall med sparkande hästar som visas.

Sparka mot människa är INTE okej, kan vara förenat med livsfara.
 
Med risk för att låta jättetråkig måste jag instämma med @Boj i första inlägget. Jag uppfattar beteendet som (farlig) brist på respekt, och de bitarna kanske måste plockas upp från de små och till synes oviktiga vardagliga situationerna.
Monkie föreslår att titta på Clinton Anderson, jag fyller gärna på med Warwick Schiller.
 
Jag tänker lite såhär ...
Inte sällan (läs alltför ofta) tror hästägare att en häst när den väl lärt sig en sak så "är det så" . Det blir lite fel .
Hästar utifrån hur de funkar som djur är inte så benägna att "de lär sig och sen sitter det" . Det finns många andra djurslag i jämförelse där ngt de lärt sig sitter betydligt mer fast "i grunden" så att säga.

Jag tror inget av din hästs historik /vilken ras/träning osv har något alls att göra med problemet .

Inte heller tror jag hästen i sak "läser" ngt särskilt ang dig som "ledare" /"inte ledare" osv i sammanhanget .

Det viktiga i sammanhanget är att du utan så mycket analys bakåt i tiden, signalerar till din häst att den får uppföra sig mot dig när du hanterar den . Det köper 99,9 % av hästarna .
 
Jag tänker lite såhär ...
Inte sällan (läs alltför ofta) tror hästägare att en häst när den väl lärt sig en sak så "är det så" . Det blir lite fel .
Hästar utifrån hur de funkar som djur är inte så benägna att "de lär sig och sen sitter det" . Det finns många andra djurslag i jämförelse där ngt de lärt sig sitter betydligt mer fast "i grunden" så att säga.

Jag tror inget av din hästs historik /vilken ras/träning osv har något alls att göra med problemet .

Inte heller tror jag hästen i sak "läser" ngt särskilt ang dig som "ledare" /"inte ledare" osv i sammanhanget .

Det viktiga i sammanhanget är att du utan så mycket analys bakåt i tiden, signalerar till din häst att den får uppföra sig mot dig när du hanterar den . Det köper 99,9 % av hästarna .
Ja precis, hästar är lite här och nu. Bestämmer man sig för en linje, kommer de att accepter den med en viss protest, mycke beror på hur egen inställning är och vad som förväntas av hästen. Har de haft lite friare tyglar förr, så kommer de självklart att försvara det också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Ridinglady
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp