Bukefalos 28 år!

Spårning i snö?

S

skrocken

Jag undrar om det finns någon här som spårar med sin hund. Spårar ni i så fall även i snö? Har alltid hört att man ska undvika det då hunden gärna börjar använda synen istället för näsan. Nu verkar det ha blivit vanligt att man spårar även på vintern. Vilka för/nack-delar finns? Vore kul att höra era åsikter!
 
Sv: Spårning i snö?

Jag undviker att spåra i snön... För precis som du säger så är det vanligt att hundarna lallar på efter det nedtrampade spåret... Som aktivering kör jag istället uppletande i skogen nu när det är snö.
 
Sv: Spårning i snö?

Nu håller vi på med eftersök så det kan ju bli en hel del skarpa eftersök i snö, eftersom det är då man jagar, och även lyckas en hel del djur bli på körda... Men vi lägger inga tränings spår i snö, då är det förstor risk att de börjar fuska.
 
Sv: Spårning i snö?

Hehe, min lilla lagotto-valp älskar att spåra i snön. Om hennes kompis gått före så sätter hon ner näsan i backen och spårar. Det trots att inte jag ser nåt spår då det är en gångväg.....
Vi börjar i tid, om man säger så! :D
 
Sv: Spårning i snö?

jag spårar med min tik i snö och det går utmärkt ;)
Har inte märkt någon skillnad.
 
Sv: Spårning i snö?

Jag spårar i snö bara jag kommer fram. Hundarna sticker ned näsan i varje fotspår och luktar ordentligt. Jag är inte alls orolig att de skulle börja fuska, de är så mycket för att spåra så. Så det är väl individen som avgör om det är ok att spår i snö eller inte.
 
Sv: Spårning i snö?

Jag spårar blodspår och ser det så här, om jägaren eller bilisten skadar ett djur i snö, så måste min hund kunna leta upp det... Har den då aldrig fått prova spåra i snö så kan den bli så ställd att det går snett...

Jag brukar se det tvärtom, jag kan sätta dit min hund i snö eftersom jag vet exakt då (jag går utan snitslar), och hon har varit lite virrig innan, men nu vet hon.

Jag spårar i alla väder, som Tippan skrev, bara man kommer fram... :crazy:

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 341
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp