Spikrak hoppsadel?

Buck

Trådstartare
Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska takformad.

Hon har nu en Bates momentum som i alla fall förra sommaren låg finfint. Men då jag nu ev ska köpa en egen hoppsadel så vill jag kolla runt på lite fler alternativ :). Min gamla fux hade också rak rygg men hon var också skitbred och hade kort rygg. Dvs hittade aldrig ngt vettigt till henne..
Men jag vill egentligen bara ha ngt lite mer uppbyggt än Bates momentum.. Hade en till fuxen ett tag och trivdes i den (när jag väl hade tränat upp magmusklerna :o) men så har jag ju nu gått och blivit feg och obalanserad :(. Så behöver en sadel med bra grepp och lite djupare sits så man har ngt att klamra sig fast i :rofl:.

Hon kom igår kväll så har bara lyckats ta lite osmickrande bilder i hagen nu på morgonen. (Sovit gott med en bajshög som kudde uppenbarligen...)
 
Min pålle är också spikrak och takformad, nog lite mer manke än din. Han behöver breda sadlar så han kan bära dem längre ner på ryggmusklerna och ullstoppning så att sadeln kan stoppas specifikt för honom. Bates är alldeles för platta, de bara balanserar på ryggraden på honom. Jag vill också ha djupt säte och mycket stöd.

Vi har haft en Ideal Arwen som vi varit nöjda med i tre år men nu är den för smal så vi har nyligen bytt till en Jeffries Fili som verkar mycket lovande :)
 
Albion K2 ska vara spikrak, jag har haft en annan Albionmodell, jättefina sadlar!
 
Ja du ska kika på Albion. Underbara sadlar med bra grepp, djupt säte och stora knästöd. Ligger bra i pris begagnade också.
 
Enligt min utprovare är inte Albion tillräckligt raka för min pålle. Så synd för jag älskar de sadlarna.
 
M&N år väl ganska raka men vet inte om de är rakare än albion? Har iaf haft både albion och M&N på en häst med väldigt rak rygg.
 
Ja jag vet att Albin ska vara raka, men i alla fall den k2 legend dressyrsadeln jag provade på min förra häst var inte så bred i kanalen.

Albion K2 finns med både "normal" bom och extra rak bom, jag har en av varje men tror att din häst borde ha den med extra rak bom.
Mina sadlar är då inte smala i kanalen någon av dem, en är från 2015 och den andra från 2016.
Äldre K2 är däremot ganska mycket annorlunda än de nya modellerna som kom 2015.
 
Albion K2 finns med både "normal" bom och extra rak bom, jag har en av varje men tror att din häst borde ha den med extra rak bom.
Mina sadlar är då inte smala i kanalen någon av dem, en är från 2015 och den andra från 2016.
Äldre K2 är däremot ganska mycket annorlunda än de nya modellerna som kom 2015.
Jag kommer inte ha råd med en nyare albion tyvärr, och det är i alla fall inte så många ute på beg marknaden nu :(.
Hade dock ingen koll att de hade olika typer av bommar, är det olika modell namn på dom då eller?
Helst så ska sadeln inte kosta mer än 8" vilket är vad Jag fick för min gamla, och ska jag ha ut sadelutprovaren så blir det en tusenlapp mindre för själva sadeln. Får avvakta tills att hon är ohalt tror jag.

Jag är dock ganska intresserad av tekna s line eller le tek, Dressyren är i alla fall tillräckligt rak och ligger fint med det smala järnet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 508
Senast: caballus
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 188
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp