Bukefalos 28 år!

R

Real_Life

När kan man börja med sporrar och vad bör det vara för typ?
 
Jag anser att man kan börja rida med sporrar när man klarar av att rida hästen bra utan. Min lilla syster fick börja rida min ponny med sporrar på tävling i sommras, hon hade då ridit i ca 7 år. Själv rider jag endast med sporrar i dressyr för att vänja hästen vid att dom finns där för att man ska ha dom på tävling.

Jag undviker alla "hjälpmedel" som finns inom ridningen så lite som möjligt, vilket jag anser att man ska ha som riktmärke.

Men samtidigt så får jag ju säga att jag hellre ser människor som rider med sporrar, försiktigt, än människor som sitter och sparkar på hästarna på tex ridskolor! Om man alltid använder små hjälper på hästarna så lyssnar dom även på det, vilket förutsätter att andra som rider hästen också gör det. En häst som blir sparkad samt bankad på blir oftast, om inte alltid, så att säga skänkel döv!
 
Jag har ett par 15 mm med kula, tycker det är lämpligt att börja med.

Men om man kan ha skänkeln stilla, har en någerlunda sits och endast använder sporren för att förfina hjälperna så kan man väl börja använda dem sedan? Jag har ridit ca 6 år
nu, men red väl med sporrar för första gången för kanske 4 år sedan.

Men jag använder oftast bara sporrar i samband med markarbete och dressyrarbete.
 
Jag är ju "uppfostrad" ridmässigt på ridskola, så där var det ju så att ridläraren sade till när det var läge att sätta på en sporre, och på vilka hästar dessutom till en början.

Då började jag med vanliga korta ponnysporrar - ingen kula alltså.
 
när man har kontroll på skänkeln och vet hur man använder den ich har den stilla. då kan man börja med sporrar tycker jag. jag började med 15 mm kula och det gick jättebra...men man måste tänka på att man rider med sporrar första gångerna så man inte trycker för hårt :smirk: effekterna kan bli ganska roliga för de på läktaren isådanafall:crazy:
 
Jag började med 15mm med kula.
Nu rider jag mest med 20mm vanlig, ibland kan det blir 15mm vanlig också...

Började när min dåvarande ridlärare tyckte jag var redo för det, "bytt upp mig" har jag också gjort när det känts bra.
 
Första gångerna jag red så red jag med 10-15 mm "vanlig" sporre som ja lånat av kompis. Sedan köpte jag egna som jag senare mätt till 20 mm med kula. Köpte även 15 mm kula men det var kass kvalite, så "metallen" eller överdraget började lossna och skadade min ponny :( . Köpte ett par globus 15 mm kula på mässan i år.

Mitt tips är att köpa några av bra kvalite. Jag har haft mina, globus är ja nästan säker på att det är, och dom har hållt jättebra. Medan mina andra som ja köpte för 59 kr inte alls var bra, och då har jag användt dom som är 20 mm betydligt mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sporrar blir från och med årsskiftet frivilliga i internationell dressyr – en fråga som Sverige sedan länge varit med och drivit.
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Rebekka Klubien är journalisten som tog anställning som hästskötare hos Helgstrand Dressage. Hennes filmer visar hästar med skador från...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Möjlighet att rida på tränsbett i internationell Grand Prix, valfrihet vad gäller sporrar i internationell dressyr och bättre kontroll...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sår från sporrar, spömärken och rollkur. Filmer tagna med dold kamera visar vad som sker bakom stängda dörrar på Helgstrand Dressage. I...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp