Springer från bakbenen!

Rea

Trådstartare
Hästen min är stor och tung och ligger på som ett lokomotiv i skogen. På volt och bana är det bättre. Hur gör jag rent fysiskt för att få honom att förstå att man får inte springa från sin rumpa och dra sig fram på bogarna :), han har under en längre tid gått med låsningar i ländryggen som nu massören tagit bort och ännu har han inte riktigt förstått att de där bakbenen tillhör hans kropp.Han har fått ett nytt rörelse schema som han inte haft förr med andra ord och är nu väldigt valpig och slängig och snubblig. För övrigt är han kollad av tandläkaren, massör och fysisk är han ok, på klinik för tillfället dock, men han ska hem snart.

Jag efterlyser en ridlektion via nätet på hur jag ska göra för att:
A. minska tempot
B. bakbenen... komsi, komsi, komsi
C. få slut på gapandet vid MINSTA lilla förhållning i tygeln.

Gärna konkreta tips på saker att tänka på och övningar som går att utföra i skogen då vi ej har bana hemma och inga "fattar du inte att du inte kan rida eller..."tips
 
Alla de här sakerna hänger ihop. Det är jättebra att du inser att du måste få dín häst att minska tempot! Om du minskar tempot så kommer din häst att få mer tid att känna sig för vad han gör med sina bakhovar och sin kropp. Han kommer att kunna slappna av i sin rygg och sin bakdel, bara han får tid på sig att göra det, och då han är avslappnad så kommer han att kunna vinkla lederna i bakdelen, framför allt knäleden. Då du får honom att vinkla sina leder så kommer han att bära sig med bakdelen. Han kommer att avlasta framdelen och då kommer du att rida din häst med små små hjälper.

Några konkreta tips på övningar:

A. Minska tempot: Gör massor med övergångar. Börja med skritt-halt, skritt-halt. Du kanske behöver stanna honom i varje steg i början. det viktiga är att du strävar efter att använda lätta, lätta hjälper. När skritt-halt fungerar, gör övergångar skritt-trav. Ju fler desto bättre. Övergångarna ger din häst den första hjälpen att vinkla sig i bakdelens leder.

B. Då din häst kan stanna för små små hjälper kan du börja flytta honom i trespår. Detta blir senare öppna men det går inte att kräva böjning i början. Det viktiga är att din häst är lätt i handen och att han kan stanna i vilket steg som helst. Trespåret, senare öppnan, kommer att hjälpa honom att vinkla sig bakdelen lite mer. För att öka vinklingen lite till används sluta. Slutan är till en början skänkelvikníng, innan man kräver mer böjning i bålen.

C. Om ovanstående saker fungerar och du strävar efter att alltid bli mjukare och mjukare i handen, så kommer du inte att ha problem med att din häst gapar. Om han gapar så kan du tolka det som att han talar om för dig att han på något sätt känner att han håller på att tappa balansen. Det kan tyda på att du "fastnar i en förhållning", d.v.s. att en förhållning "sträcker sig" över flera takter.

Dessa övningar går jättebra att göra ute, men ett tips är att försöka leta upp ett lugnt ställe att öva på. Då du gör öppnor och slutor så bör underlaget vara någorlunda jämnt och inte för tungt. Jag har själv tränat mycket på grusvägar, men även i tallskog.

Lycka till med träningen! :banana:
 
Tusen tack för dina tips Gripen :bow:. Visst är det så att han gapar emot när jag är för sen med eftergiften, men jag undrar också om det inte kan ha lite att göra med att när han burit sig eliten sträcka så blir han trött? Fast det förstås, jag får ju vara mer uppmärksam och släppa på kraven snäppet innan han tappar orken :o. Vi har kommit en bit på vägen och dina tips kommer att underlätta ännu mer. Har du fler tankar och/eller funderingar så skriv
1219.gif
bara snälla.
TACK
 
Det kanske är så att din häst gapar för att han är lite trött efter en ansträngning. Det är lätt att vikten kommer på framdelen då och hästen tar stöd i munnen.

Då jag lär in nya saker så brukar jag inte göra dessa så långa stunder åt gången. För mig är det viktigt att hästen alltid är motiverad och arbetar med glädje. Nya saker kan vara ansträngande och blir hästen för trött så är det lätt att den tappar motivationen. Det kan vara bättre att öva på en ny sak en liten stund, nöja sig med små framsteg, göra något annat en stund och sedan gå tillbaka och göra det nya en gång till.

Konkret exempel:
Om du ska börja med trespår, försök några steg. Du kanske inte får till mer än tre steg första gången. Nöj dig med det, beröm och gör några travövergångar. Gå sedan tillbaka och försök några steg i trespår igen. Beröm. Se till att inte skapa spänningar och motstånd. Då kommer din häst säkert att med glädje göra trespår nästa gång också.

Lycka till igen!
 
Jag tänkte på det här med trespår, hur ska jag placera mina hjälper för att dom ska vara så lätta för honom att förstå, tyvärr är jag inte den aldra bäst kordinerade människan men om man säger till mig att sitta si eller så så fixar jag det, däremot så har jag svårt att komma på alla "delarna" i en viss hjälp som tex sidvärtes. Träningen för instruktör har legat nere ett tag :oeftersom underlaget inte varit så produktivt.
 
Låter som om du får bra tips! Kan trösta dig med att jag aldrig rider på bana annat än vi träningar ;) det går utmärkt (om inte bättre?) att utbilda i skogen!!

Det här med trespår (bra namn! Får alltid säga att jag rider på tre spår böjd, det är liksom ingen öppna effekt direkt (samlande) utan för att jag ska kunna lära mig ha koll på min och hästen kropp). I skritten så ska du (om du vill flytta undan vänster bak ex) lägga till vänsterskänkel när vänsterfram är i sitt bakersta läge. Då lyfter hästen sitt vänsterbak och är lätt att påverka. Lyssnar hästen inte på skänkeln så ta gärna en liten förhållning (med eftergift) precis innan du ska lägga til skänkeln för att förstärka, då fungerar tygeln nämligen lite mera böjande - dvs blir lite tydligare att du vill ha baken åt höger. Tar du fårhållningen precis när hästen satt ned frambenet så blir den lite mer förhållande. I traven blir det tvärtom, då lägger du till vänster skänkel när vänster fram är längst fram (eller höger längst bak om du tycker det är lättare att ha koll när benen är längst bak). Det är knepigt men ack så givande när det fungerar! :love: Jag har dock fortf stora problem med traven, skritten går oftast ;)
 
Ang gapningarna, kollat att mun bett är ok och passar honom? Tredelat/tvådelat/rakt beroende på vad han gillar. Testa gärna bettlöst utan hävstång, jag rider med remontgrimma. Och, ha inget STÖD i handen, ha en lätt kontakt. Är skitsvårt när man blivit lärd att rida med stöd, ännu en sak som jag har problem med ;) Rider du på bettlöst tvingas du lära om, rider du med stöd så lyssnar pålle strax nada (om de är normalt känsliga) man lär sig verkligen rida med eftergifterna! Känns som om det blivit min sorts "hjälptygel" att lära om mig själv ;) Och pållan älskar det :d
 
Tackar!
Jo han är kollad av tandläkare och vi hade även med diverse bett och även tränset så bettet ska passa och även tränset ska vara rätt anpassat.
Bettlöst vet jag inte om jag känner mig redo att testa i nuläget, red honom på hack i samband med att vi varit och kollade tänderna och den ridturen talar vi helst tyst om :o.
 
När jag för första gången skulle lära en häst (och samtidigt mig själv) trespår så fick jag instruktioner att flytta in framdelen. Jag styr hästen som om jag ville rida en volt men så fort framdelen kommit innanför spåret så leder jag med "ytterhanden" så att hästen går på ett spår rakt fram. Halsen ska vara rak, d.v.s. undvik att förböja. Det är viktigt att sitta rakt över hästen. Jag tycker att man kan uppleva att man får flytta sig lite i sadeln, mot yttersidan. Jag brukar tänka att jag ska sitta där jag vill att hästens bakben ska vara.

För mig är det också viktigt att sitta lätt i sadeln och följa med i hästens rörelser både uppåt och framåt. Det svåraste är uppåt. Det hjälper att hålla blicken långt upp och långt fram, planera vägen. Där tror jag att du har lite hjälp av att du är ute i skogen.

Om du strävarar efter att sitta på din häst i en balanserad sits och vara lätt i sadeln d.v.s. vara följsam i hästens rörelser, så kommer det att kännas lättare och lättare att rida i trespår och senare öppna. Det är mycket arbete, men till slut kommer du att bara behöva krama på tygeln, förutsatt att du inte stör hästen genom att förskjuta din tyngdpunkt åt något håll.

Underskänkeln använder jag endast då jag vet att jag sitter rätt och har fått in öppnan eller slutan utan problem för att få lite extra tramp eller en liten "peppning".

Visst är det fantastiskt roligt att rida??!! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp