Bukefalos 28 år!

C

Camarotheking

Min katt spyr vad jag anser ganska ofta.Hon har iaf inte spytt så ofta tidigare.Ibland är det hårbollar och ibland bara blankt.Ska prata med vet men vad har ni för erfarenheter?
 
Det kan vara olika anledningar. Som mask, hår, eller att de ätit gräs bara. Det finns också katter som har känsligare magar än andra katter och för dem finns det ett foder från royal canin som heter intestinal(går bara att köpa hos veterinären).

Eller så kan de vara allergiska mot fodret de äter nu.

Ring och fråga någon veterinär eller på en Välsorterad Hund och Katt affär med välutbildad personal =o)

Lycka till!
 
Har du uteslutit mask skulle jag testa mig fram bland olika foder.

Jag har en katt som kräks lite mer än jag skulle vilja. Den troligaste anledningen är att han äter för fort. Men jag är lite rädd för att han ska få nån kronisk tarmkatarr så jag har testat olika foder, däribland specialfoder för känsliga magar. De senaste två fodren var såna som säljs hos veterinärer.

mandalaki
 
Jag skulle definitivt kontakta veterinär. Det är inte normalt för en katt att spy såvida vi inte snackar om att spy upp hårbollar. Alla andra slags spyor är onormal (om än inte alltid farliga).

Sedan mina katter började äta hemlagad mat (november, 2003) har de inte kräkits en enda gång, inte ens hårbollar, men så är de korthåriga också.
 
Fast det verkar inte så lätt att hetsa upp veterinär över kattspyor, alltid. Jag har frågat om min ena katt när jag varit på klinik och vaccinerat dem, och bara fått svaret "Det är nog för att han äter för fort, blir det inte oftare behöver du inte oroa dig".

Har även hört andra som fått samma svar, eller bara "Testa annat foder".

mandalaki
 
Jo, det är väl tyvärr standardsvaren man får. I dag ser det som mer eller mindre normalt att katter spyr ibland, även om det inte handlar om hårbollar. Om en katt av oförklarliga skäl spyr regelbundet skulle jag vara orolig. Det är ju ett tecken på att någonting i mage eller tarmar inte står rätt till. Regelbundna kräkningar är ett av de vanligaste symptomen gällande inflammatory bowel disease, något som jag inte hade hört talas om innan jag fick kontakt med en amerikansk holistisk veterinär.

Mina katter kräkter ibland när de käkade torrfoder, men det har som sagt inte hänt sedan jag började ge dem hemlagad mat så jag är övertygad om att det är mag- och tarmirritation som framkallar "mystiska" kräkninga och sådant är ju i långa loppet inte bra.
 
Min katt spyr upp hårbollar oftare nu under sommaren när han äter mer gräs. Under vintern så sker det mer sällan.

Inget vidare när man har heltäckningsmatta...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 066
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 040
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp