Bukefalos 28 år!

Stabilisera upp sadel

vinkelina

Trådstartare
Åter igen ett sadelproblem.

Pga divers saker så har min häst mest gått och lallat de senaste 6 månaderna. Typ skrittpromenader i skogen för att upprätthålla grundkondition men inte så mycket mera

Detta har lätt till att hon tappat mycket muskler över ryggen så att sadlarna inte passar så jättebra mera. Dressyrsadeln som jag rider till i 90% räcker det med ett tjockare schabrak under för att den skall sitta bra.

Värre är det med hoppsadeln, den har börjat tippa frammåt. Nu har jag varken råd att köpa ny (har försökt sälja den gamla men går trögt) eller möjlighet att stoppa om den (tror det skulle hjälpa, i alla fall enligt min massör.

Så en snabb lösning tills vi musklat upp oss igen är en padd (har en Matt corektionpadd) Frågan är dock hur man stoppar den för att den inte tippar frammåt, är det fickorna baktill som skall fyllas då eller?

Hoppar inte aktivt och kommer nu att delta i hopplektioner(bomgrupp) två gånger i månaden för att stärka musklerna. Har testat att göra det med dressyrsadel men det vinklar mitt bäcken helt fel (är överrörligt) och gör att jag tappar balans över hindren
 
Sv: Stabilisera upp sadel

Om sadeln tippar framåt så rekommenderar jag en front riser gelpad (Börjes har en som de kallar "GELPAD - FRAM" för bara 195 kr), den fyller ut runt manken så att sadeln ligger i våg, men är nog mjuk så att den inte klämmer utan låter hästen bygga sina muskler igen.

Om du fyller ut din mattespad baktill så tippar sadeln ännu mera framåt.
 
Sv: Stabilisera upp sadel

Jo det är det jag kan, men började helt enkelt fundera om det är fram eller bak som det skall stoppas. Lite hjärnstopp en fredag.
 
Sv: Stabilisera upp sadel

Ah då är jag med! Fram isåfall. Om du lägger inlägg fram lyfter du sadeln framtill och du undviker att den tippar frammåt. Mattes ilägg är ju rätt tunna, vilket jag gillar, så testa med ett först och ev två.
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 670
Senast: Lavinia
·
Dressyr Fick för några månader sen en sadel utprovad till en avmina hästar..... Nu har sadeln i fråga börjat släppa baktill och det könns...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 225
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp