Bukefalos 28 år!

Staket tråd.

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Vilket staket är det absolut säkraste när det gäller att gå av? Har en häst som sparkar mot hästarna i hagen bredvid, främst med frambenen. Är väldigt hingstig. Han fastnade i vintras med ett bakben och skar upp benet. Har rehabiliterats sen dess och går i en annan hage utan hästar vid sidan. Nu ska han in i sin gamla hage igen så jag är lite nervös. Vi har satt upp så kallat hingststaket så att dom inte kan lukta på varandra över tråden. Det är elrep i staketet nu men jag funderar på att byta ut tråden i deras hage till något säkrare. Vilket är bäst? jag kan inte ha ståltråd pga att det måste gå att koppla ihop med elbandet i resten av hagarna.

Tacksam för all hjälp jag kan få:bow:
 
Sv: Staket tråd.

Varför skulle det inte gå att koppla i hop ett elband med en ståltråd ?? Det är väl klart det gör. Vill man att tråd ska gå av så får man ordna säkerhetshylsor eller dyl runt om som skär av tråden vid för hög belastning.
 
Sv: Staket tråd.

jag förutsätter att ni har en ordentlig gång mellan hagarna.
A staketet är ju som sagt jättebra, annars gillar jag det Franska elbandet.
 
Sv: Staket tråd.

Nej vi har tyvärr inte gångar mellan hagarna. Står som sagt i ett inakoderingsstall med 30 hästar i olika hagar så där är inte plats att bygga en gång tyvärr. Vi har gjort som ett T på stolparna för att dom inte ska kunna nå varandra över tråden. Det är allt vi kan göra med "bredden". Vill ha tips på vilken tråd som lättast går av och om där finns tex saker att skarva ihop tråden så att den i så fall brister där. Och givetvis om det finns andra smarta tips.
 
Sv: Staket tråd.

Det svarade jag på...säkerhetshylsor. Finns olika varianter beroende på vilken typ av tråd man anävnder sig av. Ibland räcker det med skarvklammrar till elrep. Vad har ni skarvat i hop elrepena med ?
 
Sv: Staket tråd.

Jag tycker järntråd med trådspännare fungerar utmärkt. Trådspännaren fungerar som en säkerhetshylsa och rullar ut vid för stort tryck. Plus att det är inte lika stor risk att de skär sig illa på järntråden.
Det är min personliga erfarenhet i alla fall.

Järntråden går att koppla ihop med elband.
 
Sv: Staket tråd.

Jag kör alltid med den tunna orangegula tråden från B***es.
Grannarna tror att det är för jag är snål, men det är endast för att den ska gå av lätt om någon av hästarna (eller nåt annat djur) fastnar...
 
Sv: Staket tråd.

Om du satsar på en annan Polytråd än den från Börjes så får du bättre styrka i stängslet. Börjes polytråd har ett mostånd på 12,5 ohm, det finns de som är bättre och har ca 4 i ohm. Med andra ord, dom går av lika lätt, det är samma tråd men den från Börjes har sämre ledningsförmåga. Satsat man på tex polytråd super får man mycket mycket bättre stängsel....dvs strömstyrka. Polytråd standard är lite som att elda för kråkorna.
 
Sv: Staket tråd.

Jag fick tipset för ett antal år sedan att ha staket med aluminiumtråd!
Det går av för 75 kg tryck (jag kan dra av den själv om jag behöver) och den är lätt att vira loss för hand.... Det gör att det också går att laga den utan verktyg.
Aluminiumtråden leder också ström mycket bra!
Enda nackdelen är att den är dyrare än järntråd. Går att köpa i de flesta välsorterade butiker.

Mina hagar är byggda med rep som övertråd så att gränserna syns. Övertråden är det sällan de faktiskt fastnar i, om de inte verkligen vill ta sig ut. Och tråden gör att hästarna ser vart staketet går, vilket de inte gör om det bara är aluminiumtråd (men då går det ju att flagga lite...). Undertråden är aluminium hela vägen för att de inte ska fastna och skada sig om de vevar. Jag har tackat min tipsare om detta ett antal gånger eftersom mina också vevar ibland. Då skräms elen ordentligt men ingen skada skedd i övrigt eftersom hästarna får av tråden med ett ryck utan att en skråma syns på hästarna. NÄr jag ser skadan (på tråden!) kan jag direkt gå ut (efter att ha stängt av elen) och vira ihop allt igen!
Jag rekommenderar det här mycket varmt.
 
Sv: Staket tråd.

Tack för tipset, finns den tråden i andra färger?
Tycker orangegult är väldigt fult...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hundträning Hej! Jag har precis blivit med hund. En blandras av gårdshundsmodell. Hunden är vuxen och inte van vid hästar. Min häst är inte van...
2
Svar
34
· Visningar
3 119
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp