Bukefalos 28 år!

Stalltäcke i utebox?

B

Bubben91

Jag ska nästa vecka flytta min ulliga lilla häst till ett nytt stall. Där kommer han att få stå i utebox, i all fall i ett litet tag.
Det jag undrar är: Dom enda täckena han har är ett ofodrat regntäcke, ett fodrat vintertäcke som han bara får ha när det e -10 eller mer och ett fleece täcke. Han har i år inte användt vintertäcket så jag undrar vilket man måste göra? Han har ju mycket päls eftersom han inte haftt något som skyddar honom, måste jag skaffa ett stalltäcke ändå??:confused:
Vad brukar ni göra?? :bow:
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

går hästen ute utan täcke så tycker jag inte du behöver köpa något..
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

Håller med Glamoroza. Är han van att vara utan täcke och att gå ute mycket så behöver du troligtvis inget täcke. Han står ju skyddad från nederbörd och väta.

går han med täcken mycket kan det vara annorlunda men det låter ju inte så. Det jag INTE skulle göra om du väljer täcke är att lägga på¨det ofodrade, då gör du mer skada än nytta och hans egen päls skyddar bättre än om du trycker ner hans förmåga att resa hårstråna och hålla sig varm, med ett ofodrat täcke som inte värmer.

Håll koll de första nätterna och se hur han känns värme mässigt osv om morgnarna när du kommer.
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

Går han ute utan behövs det nog inte i boxen. Dessutom är utebox inte kallare än ett vanligt "kallstall"
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

Okej, han har bara det ofodrade regntäcket när det regnar, han har inget vindskydd i hagen, så då är det väl inte mer än rätt att han får ett regntäcke? :crasy:
Hittils så har han inte stått i något kall stall, har bara stått i ett "fodrat" stall, eller hur ska man säga?? hihi, det är iaf aldrig frost i det stallet han står i nu.
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

Han håller sig varm av att tugga....låt honom stå på halm och ge stor giva hö till natten.
 
Sv: Stalltäcke i utebox?

Han står på torv, tycker det är bäst. Men han brukar få typ 3 kg hö och 1-2 kakor med halm på kvällen.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 346
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 608
Senast: Skye
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 329
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 348
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp