Bukefalos 28 år!

Står inte still vid påsittning

diabla

Trådstartare
Är nog ett ganska vanligt problem, hur har ni gjort för att få era hästar att stå still när de väl börjar trilskas?

Han gör det vanliga, snurrar runt runt runt, sätter man han vid väggen så gar han antingen framåt eller bakåt när man hänger där med en fot i stigbygeln. använder man sig av en stol så tar det ett bra tag att få honom att inte skuta bort rumpan, och när man satt i ena foten så börjar han gå framåt eller bakåt eller åt sidan.

Det som är dumt är att jag bara är medryttare på denna hästen, och ägaren verkar ha vant sig vid att han håller på så här och har ingen direkt plan på hur hon ska få honom att sluta.

Men jag har tänkt att använda mig av ett hörn i manegen, ställa en stol där och hoppa upp från den, och sen varje gång jag är uppe på honom så har jag tänkt klappa honom och berömma honom och sträcka fram handen och ge honom en godis, för jag tänker att då kommer han associera att jag är på hans rygg med någonting bra... eller vad tror ni? har ni några super tips?
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Om hästen dummar sig när jag sitter upp tex. backar eller snurrar runt brukar jag inte försöka få den att stå stilla för det går inte utan då försöker jag uppmuntra beteendet tills den tröttnar och stannar. Inget är ju lika roligt om man tvingas att göra det hela tiden.

Tex. om hästen backar när jag ska sitta upp så fortsätter jag att backa den. Om hästen snurrar runt så snurrar jag runt med den.

Vet inte om det är det bästa sättet men det har iallafall funkat för mig. Givetvis får hästen tonvis med beröm när hon/han står still sedan.
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Jag har haft ett liknande problem och gjorde som Cavello, snurrade hästen fortsatte jag att snurra på henne tills hon stog still då hon fick beröm och jag hoppade upp.

Det viktiga tror jag är att man aldrig ger sig. Jag fick kämpa i 1år för att komma tillrätta med problemet, men nu står hon still:) Att ägaren låter hästen hålla på och trilskas är ju ett problem men hästar kan anpassa sig efter olika personer så fortsätt att kämpa och ge inte upp!
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Jag brukar lära de att stå still först, och sen sätter jag mig i sadeln. Att stå still är en av de mest grundläggande och enklaste sakerna man lär sin häst och det gör man innan man rider in den.

Ska man rida en häst som inte står still så hade jag ställt den på samma ställe tills den stod där så jag kunde sitta upp. Tar den ett steg framåt så backar jag den tillbaka till utgångspositionen. Det tar ca 5 minuter för de värsta fallen att fatta poängen och stå still. Nästa dag får man göra om det och efter ett par dagar sitter det som det ska. Men det innebär ju att ALLA gör samma sak med hästen. Om man inte är konsekvent med hästen lär den sig aldrig.
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Jag använder en elakare metod!:devil::D:angel:

Om hästen inte ger respons vid tidigare nämda övningar:
Jag ställer hästen vid långsidan, håller i inner och om han backar förljer jag med. till slut står han i hörnet, och då sitter jag upp, om han går framåt drar jag i tygeln. Sedan beröm och lite skritt, sitter av och börjar om. Det brukar gå första gången om problemet inte har fått växa:)

Om man ska använda denna metod måste man ha ett sju helsikes tålamod, vara lugn (is-kall), bära hjälm och säkerhetsväst och den passar inte alla hästar. Detta brukar fungera på hästar som är "hårda", och bestämda. Man tränger ju hästen, och därför ska man vara lugn och inte börja i hörnet så att hästen inte har en chans att foga sig. När det går direkt, klappa klappa klappa och gör inte om det! Sluta bra, ha inte bråttom. Om det är en spänd häst, släpp gärna lite innan i ridhus och låt galoppera tills den är avspänd. Som jag skrev; börja inte med det här. Jag är faktist inte helt för den här metoden annat än i nödfall, eftersom olycksrisken är stor och man tränger hästen i stället för att öka ledarskapet. Flytta undan övningar är klart att föredra.

Vid pall och ut med rumpa-metoden puttar jag med spöt och drar lite allmänt.

Om man ska använda dessa metoder måste man ha ett sju helsikes tålamod,
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Min travare var otroligt stressad när han kom och jag provade som tidigare föreslagit att snurra honom till han stannade, berömde och klev på... det fungerade ett tag sen struntade han i det och började flytta sig än hit än dit...

Då gjorde jag den makalösa upptäckten, eller fick ett tips rättare sagt att oavsett vart han tar vägen backa honom tillbaka till samma plats, höll på med detta kanske en vecka inte ens det, sen gav han upp och idag sitter jag upp från marken och pall utan att han rör sig och emellanåt får han en liten godisbit när han stått stilla och jag har bägge fötterna i stigbyglarna...

Hoppas det blir bättre!! Konsekvens är nog en viktig ingrediens i detta...
Men kan inte hjälpa undra att om du gör på ett sätt och ägaren på ett annat kan det bli lite förvirrat?:crazy:
Eller om du gör men inte den andra o.s.v. ni kanske bör komma överens om en metod som ni båda anväder... alltså dubbel konsekvens så h*n inte slipper undan då och då..
 
Sv: Står inte still vid påsittning

första gången jag skulle sitta upp på halvblodet bar det av i galopp!!
snopet!! (ska tillägga att han var nyimporterad och antagligen alltid hade fått göra så) efter mycket om och men står han blickstilla!
det enda jag gjorde var att flytta pallen efter honom varje gång! utan att bli arg.. tillslut antar jag att det inte var någe kul längre och han bestämde sig för att stå still.
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Jag kan, av flera olika skäl, inte hoppa upp från backen utan måste använda pall, sten, mur eller något annat hjälpmedel.
Med hjälp av andra människor lärde jag min häst att stå stilla vid uppsittningen. Någon höll i henne och jag gav en godisbit innan jag satt upp, och sedan gav jag henne en godisbit till när jag suttit mig tillrätta i sadeln och var redo att börja rida.
Jag gör fortfarande så, men nu utan hjälp. En godisbit så står hon stll medan jag sitter upp, och en godisbit till ("polletten" innan hon ska gå framåt. Det fungerar jättebra, och känns väldigt säkert.

Immer
 
Sv: Står inte still vid påsittning

Håller med dig. Träna på att stå still separat till att börja med. Ett tips är att träna i en ruta. Gör en ruta av bommar eller bräden som du lägger på marken. Hästen får stå still i rutan. Alla hovarna ska vara innanför. Flyttar den någon hov utanför så flytta tillbaka. Beröm och godis när den står som den ska. Sedan kan man utveckla detta genom att göra en labyrint. Lägg bommar i "korridorer" så att det blir typ en labyrint. Då flyttar man hästen till en ny ruta i taget och tillämpar samma princip som tidigare.
När det fungerar bra och hästen står lugnt och fint (alltså efter många träningstillfällen) så sitter man upp i en ruta. Brukar fungera bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Står inte still vid påsittning

Några förhållningspunkter som jag alltid håller i huvudet är:

1 Att inte ta denna strid med en pigg häst (longera gärna eller lös släpp).

2 Var konsekvent, sitt alltid upp på samma punkt under inlärning och flytta hästen tillbaka till ursprungspunkten varje gång (trevligt men bestämt).

3 Jag använder alltid en pall hjälper dig att vara konsekvent, hjälper hästen genom att vara bekvämare och fungera som en symbol för vad som ska ske.

4 Man får flytta pallen något lite främst i sidled (men endast ytterst lite) när hästen står stilla, för det finns ingen mening med att begära någon form av finjustering av hästen som den ändå inte förstår.

5 Låt hästen stå still en stund efter att du suttit upp också, trava inte iväg direkt. Stå gärna still under ridning ett par gånger, det är mycket nyttigt att lära sin häst att stå still och vila, som redan nämnts.

Detta att vara lugn, nästintill inbjudande är väldigt viktigt, för hästarna är inte dumma, detta är någon form av oro som blivit till ett beteende. Beröm gärna och visa att det är bra att vara vid pallen snarare än någon annanstans, snart kommer hästen att självmant "parkera" sig vid densamma.

Vet att de flesta punkter redan nämnts, uppenbarligen för att de flesta gör på liknande vis.

Det går faktiskt väldigt fort om du är lugn och extremt konsekvent, lycka till.
Glöm inte att berätta här på forumet hur det går:bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: __sofia__
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 840
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 187
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp