Står inte ut!

V

ValsVind

Jag brukar vara med min kompis på hennes ridskola. VARJE gång jag är där så går det bra ibland kanske hästen vägrade hoppa men annars går det bra. Men efter ridningen så ställer hon hästen i spilta och säger åt mig göra allt, medans hon står där och svär över att hon inte fick fram "cp hästen"(som hon uttrycker sig) I galopp. Och att hästen är dumi huvudet. Och kränker hästen TOTALT. Jag säger till att sluta säga så han var jätte duktigt. Då säger hon bara - Nej, och föresten så hör han inte vad vi säger! Jag orkar inte stå där och lyssna på att hon kränker hästen.

Vad skall jag säga till henne?!
 
Sv: Står inte ut!

Jag tycker att du ska säga till henne på skarpen, att hon kanske ska prata med ridläraren om vad hon gjorde för fel, för oftast inom ridning ( tycker jag) att de är ryttaren som gör fel, inte hästen
 
Sv: Står inte ut!

Jag tycker att du ska säga till henne på skarpen, att hon kanske ska prata med ridläraren om vad hon gjorde för fel, för oftast inom ridning ( tycker jag) att de är ryttaren som gör fel, inte hästen

Har försökt.. Får väl göra om det.

Jag håller med dig att det sällan är hästens fel utan ryttarens.
 
Sv: Står inte ut!

Till att börja med så borde hon sköta om hästen själv efter ridning! Sedan så kan du ju säga att hon inte bör skylla sina egna misslyckanden på hästen, det lär hon inte komma framåt i ridningen av.

Det är klart att hästen inte bryr sig men det är ju inget trevligt beteende. Och det skvallrar ju om att hon känner sig osäker och behöver någon att skylla på och tydligen åxå någon att bossa runt med för att må bättre själv.

Kicki :)
 
Sv: Står inte ut!

Gör som med hästar - ignorera dåligt beteende och beröm det hon gör bra! Brukar funka med människor också........
Det hjälper nog inte att du "säger till" - den blir nog bara tjafs. Gör ngt annat när hon ska ställa in hästen! Du vet ju att du har rätt - ibland går det att övertyga andra, ibland inte!
 
Sv: Står inte ut!

Sluta följa med henne till stallet! Säg till henne att du inte tycker om när hon pratar så om hästarna. Sedan är det oftast de som säger de fulaste orden som är mest osäkra innerst inne ;) Hon menar nog inte det hon säger egentligen.
 
Sv: Står inte ut!

Tack för alla bra saker! Skall absolut få henne sluta.
 
Sv: Står inte ut!

Är det samma kompis du berättat om tidigare?
Som körde helt fel taktik när hon skulle hämta hästen i hagen?

Jag tycker att du borde skaffa dig en annan kompis, den här verkar inte vara trevlig alls :(

Immer
 
Sv: Står inte ut!

Är det samma kompis du berättat om tidigare?
Som körde helt fel taktik när hon skulle hämta hästen i hagen?

Jag tycker att du borde skaffa dig en annan kompis, den här verkar inte vara trevlig alls :(

Immer

Nej detta är inte samma kompis. Tyvärr är det flera av mina vänner som beter sig illa.. :(
 
Sv: Står inte ut!

ta med en bandspelare och spela in "samtalet" och ställ bara frågor ex "vad var det som kändes så dåligt när du hoppade oxern då?" säg att du spelade in det och gå till ridläraren, för DU kan ju faktiskt inte göra ett jävla jota åt din kompis sätt, hennes ridning eller hästen..

eller ta med MP3n och när hon börjar bara ta på dig lurarna och nynna med i låtarna..

säg helt sonika "säg det till din ridlärare".. eller när dom börjar skritta fråga från läktaren "kändes galoppen bättre idag eller sköt han ut bogen så där som du klagade så mycket över förra veckan?"

eller fråga kompisen i stallet: "Vem är det som kan hjälpa dig med problemet?"
solklart svar: ridläraren.. ja då ska hon ju prata med ridläraren om problemen.. ställ dumma frågor med självklara svar så ska du se att hon hittar dem själv..


nu blev det många lösningar, gör bara en i taget :p
 
Sv: Står inte ut!

ta med en bandspelare och spela in "samtalet" och ställ bara frågor ex "vad var det som kändes så dåligt när du hoppade oxern då?" säg att du spelade in det och gå till ridläraren, för DU kan ju faktiskt inte göra ett jävla jota åt din kompis sätt, hennes ridning eller hästen..

eller ta med MP3n och när hon börjar bara ta på dig lurarna och nynna med i låtarna..

säg helt sonika "säg det till din ridlärare".. eller när dom börjar skritta fråga från läktaren "kändes galoppen bättre idag eller sköt han ut bogen så där som du klagade så mycket över förra veckan?"

eller fråga kompisen i stallet: "Vem är det som kan hjälpa dig med problemet?"
solklart svar: ridläraren.. ja då ska hon ju prata med ridläraren om problemen.. ställ dumma frågor med självklara svar så ska du se att hon hittar dem själv..


nu blev det många lösningar, gör bara en i taget :p


Underbara ideer! :bow::bow:
 
Sv: Står inte ut!

Nu ska Mtv leka moraltant:angel:.

Det verkar ju som att du är lite mer rutinerad? Då kan det ju vara så att hon känner prestationsångest och vill visa att det minsann inte är så lätt - för det är det ju inte, genom att skylla på hästen. Många yngre ryttare gör så i brist på självförtroende. Antagligen märkte hon att du var lite skeptisk, och känner sig dålig. Istället för att gråta tar hon ut aggresioner mot dig för att du tycker att hon hanterar sin häst dåligt, på hästen. Det ser man överallt på ridskolor.

Att skylla på henne är inte bra. Lämna henne ifred på ridskolan, jag tror att hon vill det. Det brukar de flesta elever vilja, att släkten och kompisar är där är väldigt jobbigt för vissa.

Sedan vet jag ju inte hur hon känner, men det där är min teoriefter vad jag har hört.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 969
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp