Stark shettis

Ela

Trådstartare
Min dotter är fyra år och rider själv i skogen på sin shettis. (eller ja inte helt själv , vi rider ju med henne)
Han har alltid varit väldigt snäll men nu är dottern duktigare och vill galoppera och trava mer vilket har resulterat i en stakare och busigare ponny.
Wilma är ju inte så stark och får verkligen ta i när hon ska stanna honom, ponnyn har ju insett att hon inte har så mycket att sätta emot och utnyttjar självklart detta.
Hon är annars stadig och mjuk i handen men tyvärr blir hon ju starkare i och med att hon måste ta i. Rider nu på ett vanligt tredelat tränsbett.
Jag märker även när jag kör honom att han kan bli stark.

Något tips på vad vi ska göra?? Byta bett?? Vore tråkigt om det blir värre och hon faktiskt inte klarar honom.
 
Sv: Stark shettis

Svårt när det gäller en så ung ryttare. Det gäller ju att dottern inte drar för hårt om du skulle sätta in ett skarpare bett.

Imponerande tycker jag att en så ung tjej både vill galopera och allt helt själv.:)
 
Sv: Stark shettis

fyra år?! vilken liten tuffing!!

jag skulle inte sätta i skarpare bett, inte med en 4 åring som rider.. men om hon nu är så bra med handen som du säger kan du ju testa ^^.. hur ofta blir han motionerad i veckan? :bump:
 
Sv: Stark shettis

Jo hon e nog ganska tuff :) uppväxt i ett stall och på hästryggen. ;)

Han körs cirka tre dagar i veckan och rids väl tre på ett ungefär, så han går regelbundet. Men jag har märkt att han är lättare de dagar vi kört honom dagen innan.
 
Sv: Stark shettis

En variant är ju då att rida och köra varannan dag. Du kan inte ha shettisen som handhäst? Eller du kanske inte rider?
Jag vet för en massa år sedan, så fick jag uppgiften att "lära" en liten tjej att rida. Hon fick en shettis och den hade jag som handhäst när vi skulle trava och galoppera. Jag hade en longerlina som "koppel". :)
Skrittade vi så fick shettisen gå lös. Det funkade jättebra. Till slut så red tjejen helt själv. Nu var hon ett par år äldre, men hon var ändå liten.
 
Sv: Stark shettis

Va kul :) Började själv rida när jag var tre, dock på ridskola så då höll pappa eller mamma i benet :d Tycker att du ska göra som ovanstående har skrivit, ge dig ut o kör varannan dag ett ordentligt pass så att han blir trött, då kommer han att vara lugnare när din dotter ska rida, tex då varannan dag och ju duktigare hon blir desto tröttare kommer hon att kunna göra honom själv :p:p:p
 
Sv: Stark shettis

Håller med Thora, testa rida och köra varannan dag.

Jag tycker inte heller att ni ska sätta ett skarpare bett då hon är så pass liten som rider, verkar vara en riktigt tuffing:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 058
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 749
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp