Bukefalos 28 år!

Starka misstankar om ILT hos kyckling

eldkyss

Trådstartare
Vi misstänker att våra kycklingar drabbats av ILT. (Vi vet att den är anmälningspliktlig och skall därför rapportera detta.)

Men jag undrar OM några kycklingar överlever hur skall jag förvara dom och hur länge innan dom kan få träffa andra höns?

En annan sak som jag undrar är gällande ett gäng ägg som legat 1 vecka i maskin och dessa är ej desinficerade. Med tanke på att jag haft mkt otur så ångrar jag att jag ej gjort detta. Kan jag nu i efterhand trots att dom legat i maskinen en vecka ta ur dom och snabbt desinficera både dom och maskinen för att sedan lägga tillbaks dom i maskinen igen?

För om man läser om att desifincera hönshus från ILT så skall de ju hellst stå tomt i 3 veckor innan man flyttar dit några nya djur.. Jag menar OM det är så att dom äggen som ligger i har ILT smitta... ja har ju ingen aning alls:confused:

Dom kycklingarna som vi misstänker ha ILT är från en uppfödare och äggen som ligger i nu är från en annan.. kan de vara så att ja hållt i dessa äggen och sen råkat smittat kycklingarna med någon smitta i från dom?

Jag vet att hygienen och smittskyddet är jätteviktigt och jag tycker mest man springer och tvättar händerna hela tiden så ja förstår inte hur de isåfall kan ha skett...
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Jag tror inte de har fått ILT om de är så unga som det verkar som... ILT drabbar ytterst sällan kycklingar över huvud taget... Däremot finns det gott om andra luftvägssjukdomar, som kan ge likartade symptom.

Skulle det vara ILT (skicka på oduktion till SVA så vet du säkert sedan) så avliva överlevare, eller börja vaccinera dina höns mot ILT. Jag skulle absolut inte släppa ihop tillfrisknade djur med en ovaccinerad flock.

I övrigt, decificera ALLTID inköpta ägg innan du lägger dem i maskinen, så undviker du mycket elände. Att decificera ägg och maskin nu är kanske inte optimalt, men gör det iaf. Var dock väldigt varsam med äggen, de är lite känsligare nu än innan de lagts till ruvning.
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

okej, jo jag har tänkt att skicka in till sva så fort de är någon mer som dör.
Just nu verkar dom väldigt pigga och glada och framförallt matfriska.

Det var igår ja hittade en som gick runt med öppen mun och en stund sedan låg han död. Jag lade han dumt nog ifrysen trodde de va bra men tydligen inte. Så nästa som ja hittar får läggas i kylen om ja inte kan lägga den på brevlådan direkt.

Hur gamla skall kycklingarna vara innan man vaccinerar mot ILT? det är väll dumt att vaccinera den flocken som den döde hittades i eftersom jagf inte vet ifall dom också kommer att bli sjuka eller ej?
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Kycklingar vaccineras vid 4 veckor, men kan vaccineras tidigare om man känner att det behövs. De kan dock få ögonirritation, men det går över.

Vad gäller obudktion för att konstrollera ILT, behövs ofta flera djur, för det kan vara svårt att bedömma hurvida det är ILT eller ej.

Vaccinerade djur kan smitta friska, så man får göra en bedömning om man tänker vaccinera eller ej. Sedan får man vaccinera alla djur man köper/kläcker fram också, men då är man skyddad. ILT är en fruktansvärd sjukdom som jag tycker man bör skydda djuren mot om man kan (dvs vaccinera, INNAN man fått skiten), jag blev själv av med 85% av min flock tidigare i våras... :cry:

Men som sagt, jag tror inte att dina kycklingar har ILT. hur gamla är de? (föresten, om du vaccinerar, dör de djur som är sjuka av ILT. De som inte smittats, dvs är friska, dör aldrig av vaccinet.)
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Jag vill börja med att säga "ta ett djupt andetag"!

Sannolikheten att det är ILT som drabbat dina kycklingar är LITEN. Om jag inte är helt felinformerad så har det varit kanske ett femtiotal fall de senaste 10-12 åren i Sverige och då oftast hos stora uppfödare, samtidigt som det är VÄLDIGT ovanligt att kycklingar drabbas av smittan.

Däremot så kan små kycklingar drabbas av diverse luftvägsinfektioner pga "normala" bakterier och virus.

På SVA finns en fantastisk man som heter Oddvar Fossum som kan "allt" om höns och deras hälsa. Ring och prata med honom så skall du se att du får massor av kött på benen!

/Swat
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

okej han som jag pratat med på sva säger att jag kan skicka in en eller flera. Jag får se hur många de är som faller bort nu i de närmsta. Men idag när jag skulle byta tidningar hos dom så hamnde en kyckling på sidan och jag fick peta på honom för att han skulle resa sig upp... skumt.

Dom är ca 2 veckor gamla. Jag har inga andra fjäderfän utan endast dom små. Men hur hade du gjort? Hade du vaccinerat dessa som jag har eller hade du låtit bli?
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

usch vad hemskt att dina gick bort i sjukdomen :( hur blev du drabbad av den?
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

hej Swat, mannen som jag vart kontakt med heter just så. Och det är han som vill ha in för obduktion. Ja tycker det är så himla tråkigt att inte veta vad de är för fel på dom så ja nästan hoppas att någon mer skall dö så ja kan lämna in den till sva så jag får gått till botten med vad som är felet.
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Sannolikheten att det är ILT som drabbat dina kycklingar är LITEN. Om jag inte är helt felinformerad så har det varit kanske ett femtiotal fall de senaste 10-12 åren i Sverige och då oftast hos stora uppfödare

Tyvärr vill jag hävda att du är felinformerad. :angel: ILT var väldigt ovanligt, men har de senaste åren ökat lavinartat, och man misstänker att smittan finns i "var och varannan" hobbyflock. Folk ställer ut och åker på köp-byt-sälj dagar osv, och smittan skickas runt. Det kan dröja LÄNGE innan det sedan bryter ut. Många gånger dör det ett par hönor hos hobbyhönsägaren, eller de blir sk "förkylda", och då är det ofta ILT som är boven... Sjukdomens aggrisivitet kan variera, ibland knalldör stora besättningar, men ofta kan djuren till synes bara vara förkylda.

Eldkyss: så unga kycklingar uppvisar knappast ILT, de har fått ngt annat, höns kan få många olika luftvägssjukdomar.
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Dom har ringt från Patologen!!!! Jag fick ett preliminärsvar om att det inte bör vara någon smitta då dom är näst intill säkra på att det beror på vad kycklingarna stoppat i sig! Nämligen grus :o


Hela buken och muskel mage samt kräva bestod enbart av grus detta har gjort att dom dött av en efter en då dom inte har kunnat ta upp någon näring och sen har gruset rivet hål på slemhinnorna :(

Nu undrar ni säkert varför dom ätit grus, det är nämligen så att en bekant till mig rekomenderade burfågelsand vilket tydligen inte var helt optimalt då dom stoppat i så mycket dom orkar.

Nu har dom fått tidningar att gå på istället tills dom blir lite äldre. Jag är så fruktansvärt lättad över att det inte var någon sjukdom så ni anar inte :D Jag har 4 st kvar nu och än så länge verkar dom må bra.. har ni nåt tips på vad jag kan ge dom som ev kan linda in de ev gruset lite grand?

Sedan till de här med äggen som jag vart så orolig för att ja inte desinfincierat o de nu var så att dom bar på någon smitta.. Hur tycker ni jag skall göra nu? Skall ja desifincera dom eller ej? Nu vet ja ju iallfall att det inte är någon smitta. Dom har legat i maskinen i 8 dagar nu.
 
Sv: Starka misstankar om ILT hos kyckling

Nu undrar ni säkert varför dom ätit grus, det är nämligen så att en bekant till mig rekomenderade burfågelsand vilket tydligen inte var helt optimalt då dom stoppat i så mycket dom orkar.


Jag skulle inte ta ut och desinficera äggen, vad har du för anledning?

Sedan, din bekant, har den personen burfågelsand som underlag till sina kycklingar?

Och varför frågar du inte här, på buke, när du ändå frågar så mycket annat?
När jag kläckte hade jag vanligt bös, till kalkoner ofta kutterspån.

Tidningar tycker inte jag är bra, men det är jag det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 207
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp