Starta-eget-tråden

Akerman

Trådstartare
Jag tänkte att vi som har funderingar på att starta eget kanske kunde dela med sig av sina tips och idéer här! :)

Eller ja, kanske du som har eget företag kan berätta lite om hur det var att starta upp det..? :idea:

  • För- och nackdelar
  • Tips på vad man bör göra/kolla upp innan start..?
  • Var får man tag på all viktig information? (ex: regler för hygien, livsmedel, mm)
  • Tips på bra och lätt förståeliga sidor(länkar) på nätet,mm
  • Mm,mm...

Ja helt enkelt allt som kan vara värt att veta för den som vill starta eget :)
För nog måste det finnas fler än jag som har funderingar kring detta? :angel:
 
Sv: Starta-eget-tråden

Fler frågor jag hittade:

Vart/hur börjar man?
Finns det någonstans man kan läsa mer om att starta eget? Någon kurs att gå?
Hur gör man för att undersöka att kundkretsen är tillräckligt stark?
Vad finns för bidrag att söka?
Hur mycket pengar måste jag själv gå in med/kan jag låna?
 
Sv: Starta-eget-tråden

Kolla siten verksamt.se och anmäl dig till Skatteverkets kurser för de som vill starta eget. Skatteverkets kurser finner du på deras hemsida.

Du kan även få hjälp av arbetsförmedlingen så hör med dem hur du kan få mer hjälp.
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Starta-eget-tråden

Jag har funderat ett bra tag på och starta en egen verksamhet, så jag tog kontakt med Komvux och läser just nu Företagsekonomi A.
När kursen har slutat i maj, kommer jag nog och vilja fortsätta och läsa B.
Allt för och ha så mycket "kött på benen" som möjligt! ;)
Nu har jag bara läst kursen i ett par veckor, men kan verkligen rekommendera och läsa dem, då jag har lärt mig massor!

Viktigaste är och ha en riktigt bra och bearbetad affärsidé,
Varför ska kunderna välja just mitt företag?
Speciellt tänkbart om det är en bransch som har konkurrens av andra (kända & stora företag.
 
Sv: Starta-eget-tråden

Kl

Tillför inte så mycket i tråden nu, men återkommer om det en annan dag.

Jag drömmer om att starta eget och jag har även (i mitt tycke) en bra affärsidé. Om drömmen slår igenom om ett år eller tio får jag väl se, men jag ska åtminstone försöka mig på att uppfylla den drömmen.
 
Sv: Starta-eget-tråden

Vad kul att det finns fler med samma tankar som jag :)

Jag har funderat till o från en mycket längre tid nu.. O tankarna faller nästan alltid på att försöka starta eget. Så ikväll började jag (på riktigt) att läsa allt jag kunde hitta eller rättare sagt orkade läsa fram tills nyss, om detta. Har starka funderingar på att gå på "starta-eget-info" genom Af om
typ 2veckor.
Nu ska jag sova lite o fundera/läsa vidare imorgon.
Återkommer..
 
Sv: Starta-eget-tråden

Arbetsförmedlingen och Almi SUGER enligt min erfarenhet, de är egentligen bara intresserade av att se din budget. Och att göra en budget är liksom inte det första man tänker på när man får en idé...

Verksamt.se är jättebra, men blir lätt ganska byråkratiskt emellanåt :)
Skatteverket har informationskvällar med jämna mellanrum, gå på en sån! Annars är det bra att ringa Skatteverket och fråga saker, om ni har specifika frågor. De är jätteduktiga på att svara.

Kolla runt på driftig.nu, fråga folk ni känner om hur de startade eget och börja gilla Blondinbella. ;)
En tjej jag känner har skrivit en bok som heter Steget till eget, som fokuserar på unga entreprenörer. På redaktionen.se finns det andra bra böcker. Är ni studenter kanske det finns ett Drivhus i närheten? Eller ett inkubatorsföretag? I Karlstad finns Inova, som arrangerar RAMP och producerade de här filmera förra året:
http://www.desomvagade.se - kolla på avsnitten!

Och det viktigaste av allt:
Testa din idé.
Fungerar den?
Hur ser konkurrensen ut?
Kommer du att tjäna pengar?
Vill du tjäna pengar?
Finns det plats för dig på marknaden?
Fyller du ett "hål"?
Hur långt kan och vill du gå?
Är det ett jobb vid sidan av din anställning - eller en heltidssysselsättning?

Och ha koll på pengarna. En revisor kostar inte så mycket om man jämför med huvudvärk och magsår.
Tänk på att bara ungefär 39 % av det ni fakturerar faktiskt är era egna "rena" pengar. Resten är skatt, moms och avgifter.
 
Sv: Starta-eget-tråden

Jag var på starta eget information på af för kanske typ en månad sedan.. för mig var det inte så mycket nytt tyvärr, visste redan det mesta som sasdä där.

Nu har jag lagt mina planer på hyllan ett tag... känner att jag behöver lära mig så mycket mer innan det är dags att starta eget :)

Men jag skulle bli jätteglad om ni fortsätter använda den här tråden :D
Hur går det för er andra?
 
Sv: Starta-eget-tråden

Jag ska på starta eget-info i morgon, komvux har också här en liten kurs för entreprenör/starta eget (800 p) som då skulle ligga till grund. Skulle dock vilka få lite feedback och stöttning med min idé av någon som har erfarenhet!
 
Sv: Starta-eget-tråden

Kan tipsa om Green tech park och Drivhuset, om ni har sånt i närheten. Där brukar det finnas massor med folk som kan hjälpa och man kan dessutom få ett kontor :D
 
Sv: Starta-eget-tråden

Jag tycker att du ska prata med mig och Cili. Jag jobbar med tjänster och hon med produkter :)
 
Sv: Starta-eget-tråden

Idag skrev jag in mig på arbetsförmedlingen igen och tog upp mina tankar om att starta eget. Det känns som att det ligger rätt i tiden nu faktiskt, vet dock inte om idén fungerar i praktiken. I morgon ska jag ringa och boka en tid med en konsult på nyföretagarcentrum och börja fundera på några viktiga frågor till en marknadsundersökning. Hur denna marknadsundersökning ska gå till måste jag ju också fundera på, samt att jag måste kunna presentera vad min eventuella kund kan komma att tjäna på det.

Skulle verkligen behöva en mentor, någon som gått igenom samma som mig till exempel :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 497
Senast: IngelaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 409
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 278
Hemmet :cry: Usch. Jag flyttade nyligen in i ett nytt rum i samma hus jag hyrt i (bor i nåt kollektivliknande) de senaste fem månaderna, och...
2
Svar
38
· Visningar
3 636
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp