Starta Stuteri/Verksamhet

MissOnly

Trådstartare
är nyfiken på det här med att ha hästverksamhet, stuteri/mindre uppfödning/tillridning m.m. Finns det några bra utbildningar för detta? Vad är det egentligen som krävs när man ska öppna upp en egen verksamhet ? :)
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

Ett fläskigt grundkapital och en f-skattsedel !

Allvarligt talat så krävs det väl inga utbildningar i sig, men för att få kunder är det ju bra att ha gått tex hippolog eller motsvrande för att bli beridare.
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

Du tog orden ur munnen på mig.......
Så en stor förmögenhet att försörja verksamheten med är en förutsättning:crazy:
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

Hur startar man upp en verksamhet då? Rent praktiskt?

Säg att du har 20 boxar och tar emot inackorderingar på full skötsel och tillridnings/försäljningshästar. Med ett schysst startkapital (lån?), kan du få det att gå runt? Inte för att tjäna pengar, men så att du klarar dig o står på plus minus noll.
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

För att starta stuteri så krävs det rent krasst bara ett bra sto.
Ett öppet sinne och kontakter inom rasen är väldigt bra att ha.
Har idag ett stuteri med 4 ston som avlas på samt 2 godkända hingstar och några ungston på lut. Har arbetat på småstuterier och har stor kontakt med andra uppfödare inom rasen och lär mig mer och mer om de olika blodslinjerna. Har paragraf 16 tillstånd men ingen F-skattesedel då det går som hobbyverksamhet.
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

nu tänkte jag mer, man har ett stall, typ 10 boxar, ett par ston. Vad är det som krävs? Vad för tillstånd? Är det bäst att skaffa sig en egen lovande hingst, eller ta andra godkända hingstar?
 
Sv: Starta Stuteri/Verksamhet

Godkännade från miljö och hälsa för stall och anläggning. Ska man bygga nytt ocks förprövning från Länsstyrelsen.
Troligen också att man är registerad som foderföretagare, beror på hästarna som man har i stallet. Ska man ta emot andras hästar för betäckning så måste man ha det. Man slipper bara om alla hästar som finns på anläggningen har inskrivet i passet att de ej ska gå till livsmedel vid slakt.
F-skattsedel om det inte ska vara hobbyverksamhet.
ka man ha egen godkänd hingst hemma på egen hingststation bör man har bra kontakt med en veterinär som kan undersökna stona. Eventuellt en semiutbildning eller någon som är godkänd seminör beroende på hur man tänkt avnända hingsten.

Till sist väldigt gott om pengar och man får absolut inte heller vara lat och ha krav på fritid/semester. I allafall inte när man startar uppverksamheten och ett antal år framåt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Tulle_2022
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 846
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp