J

JagheterAlex

Hej!
Jag har blivit väldigt intresserad av trick-träning. Jag har lärt min ponny att buga, yoga, stå på lastpall, tacka, räkna och påväg till att säga "Ja"(genom att nicka med huvudet).
Jag undrar hur man lär sin ponny att stegra utan att det blir en farlig situation i framtiden?! Det vore väldigt roligt och fräckt, men jag vill absolut inte att det ska bli farligt senare.
Har ni fler tips på vad man kan göra? Skriv FÖRKLARING till hur man lär dem. Bilder är bonus ;)

(JAG VET att det fins många trådar om trickträning, men jag tycker inte att det finns några förklaringar i dem.)

Alex
 
Sv: Stegra mm

Jag har fått upp ögonen för klickerträning. Har spånat lite på nätet o fått lite kött på benen. Men skulle du kunna berätta lite hur du har gått till väga?
Hur började du?
Vart får man tag på en klicker?

MVH Therese
 
Sv: Stegra mm

Jag använder mig inte av klicker, utan bara av morötter:)
Att lära min ponny att buga var väldigt enkelt.
Jag satte det ena benet lite längre fram än det andra och
hade min hand mellan hennes ben och drog min hand bakåt, och då följde hon min hand med huvudet ochgick automatiskt ner på knä med ena benet.. Numera kan hon själv bara jag knackar henne lite på magen.
Att lära yoga tog längre tid. Där började jag med att hålla en morotsbit vid magen som hon förstod att hon skulle ta utan att gå sin väg för att räta ut sig. När hon kunde det flytande tog jag upp hennes bakben samtidigt som hon skulle böja bak huvudet för att få moroten. Detta tog ca en vecka innan hon kunde själv.
Att stå på lastpall gjorde hon i princip med en gång. Det var bara att styra mot den så gick hon upp :love:
När jag lärde henne att tacka stod jag framför henne och knackade henne på benet med ett dressyrspö tills hon lyfte på benet. När hon gjorde det fick hon beröm och godis. När hon kunde det tog jag tag om kotan när hon lyfte benet. Efter ett tag lyfte hon själv fram benet när jag knackade henne där med spöet.
Att räkna gjorde jag på samma sätt som när jag lärde henne att tacka, fast jag använder andra benet. Jag säger tex 2+2 och så petar jag henne på vänster ben. Så "slår" hon i marken tills jag tar ett litet steg framåt. i detta fall slår hon då i marken fyra gånger.
Nu när jag lär henne att nicka med huvudet så har jag morot i min hand och för upp och ner. Hon följer moroten och får en nickande rörelse. När hon gjort så tillräckligt får hon beröm och godis.

Så har jag gjort, nu får ni förklara hur ni gjort!
 
Sv: Stegra mm

Jag använder mig inte av klicker, utan bara av morötter:)
Att lära min ponny att buga var väldigt enkelt.
Jag satte det ena benet lite längre fram än det andra och
hade min hand mellan hennes ben och drog min hand bakåt, och då följde hon min hand med huvudet ochgick automatiskt ner på knä med ena benet.. Numera kan hon själv bara jag knackar henne lite på magen.
Att lära yoga tog längre tid. Där började jag med att hålla en morotsbit vid magen som hon förstod att hon skulle ta utan att gå sin väg för att räta ut sig. När hon kunde det flytande tog jag upp hennes bakben samtidigt som hon skulle böja bak huvudet för att få moroten. Detta tog ca en vecka innan hon kunde själv.
Att stå på lastpall gjorde hon i princip med en gång. Det var bara att styra mot den så gick hon upp :love:
När jag lärde henne att tacka stod jag framför henne och knackade henne på benet med ett dressyrspö tills hon lyfte på benet. När hon gjorde det fick hon beröm och godis. När hon kunde det tog jag tag om kotan när hon lyfte benet. Efter ett tag lyfte hon själv fram benet när jag knackade henne där med spöet.
Att räkna gjorde jag på samma sätt som när jag lärde henne att tacka, fast jag använder andra benet. Jag säger tex 2+2 och så petar jag henne på vänster ben. Så "slår" hon i marken tills jag tar ett litet steg framåt. i detta fall slår hon då i marken fyra gånger.
Nu när jag lär henne att nicka med huvudet så har jag morot i min hand och för upp och ner. Hon följer moroten och får en nickande rörelse. När hon gjort så tillräckligt får hon beröm och godis.

Så har jag gjort, nu får ni förklara hur ni gjort!

V akul dt låter ^^
 
Sv: Stegra mm

jag har oxå börjat lite smått med trick träning och jag använder oxå morötter (och rösten) som beröm :)
vi har hittils på ca 1 ½ vecka lärt oss buga, yoga och att hon följer min handrörelse upp och ned med huvudet :)
men jag vill gärna lära mig mer, typ stegra och lyfta benet framåt när man säger till och sen tillsist gärna spansk skritt oxå :angel:
 
Sv: Stegra mm

Att lära min ponny att buga var väldigt enkelt.
Jag satte det ena benet lite längre fram än det andra och
hade min hand mellan hennes ben och drog min hand bakåt, och då följde hon min hand med huvudet ochgick automatiskt ner på knä med ena benet.. Numera kan hon själv bara jag knackar henne lite på magen.

När man först lär en häst bugning bör du inte ha ner den på ett ben på en gång utan succesivit låta hästen vänja sig för att sedan kunna lita helt på sig själv att h*n vill stå i bugning.
'tvingar' man ned dom på en gång kan hästen lätt tappa balansen och bli rädd för att försöka igen.


När jag lärde henne att tacka stod jag framför henne och knackade henne på benet med ett dressyrspö tills hon lyfte på benet. När hon gjorde det fick hon beröm och godis. När hon kunde det tog jag tag om kotan när hon lyfte benet. Efter ett tag lyfte hon själv fram benet när jag knackade henne där med spöet.

"tacka" är det mest IDIOTISKA (näst efter stegring) man kan lära hästen!! Speciellt med godis!! man skall inte lära in "ovanor" med godis. Tänk när du senare skall sälja hästen (och säg inte att du inte kommer att göra det för 90% av dom som säjer "jag skall aldrig sälja min häst" gör det!!) och hästen helt plötsligt börjar slänga med benet för du har lärt henne att det är ok?? det kan hända många olyckor och för det mesta blir hästen mest lidande.

Har varit med om ett litet barn som fick 8 tänder utslagna för en tjej hade lärt sin häst att 'tacka'.

Malin
 
Sv: Stegra mm

Lite gammal tråd va?
TS verkar inte ens vara aktiv här längre.
 

Liknande trådar

Träning Hej, Förslag på alternativ träning för ett 12-årigt dressyrponnysto som är lite för smart för sitt eget bästa. Hon går 2-3 dressyrpass i...
Svar
5
· Visningar
866
Senast: JenIng
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 160
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 429
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 052
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp