stegrar sig..

A

Anieee

vet inte vad som är fel längre..
Min ponny stegrar sig inomhus när vi spänt fast henne för att göra iordning henne/ ibland när vi tar in henne från hagen. Hur tränar man bort sådana betenden och vad ska man göra i såna situationer när hon gör det? Blir orolig eftersom det här beteendet kommit de senaste 1-2 veckorna. Hon är lätt orolig av sig, men helcool i alla situationer, men ibland är det som att det blir kortslutning och hon reser sig på bakbenen/ stegrar. Vet itne vad jag ska ta mig till. Hon är ett 7 årigt sto som jag ägt nu 2 månader. Känns inte alls som om tt hon testar mig. och att hon hade gjor det förut sådanafall..(?)
Ibland händer detta i ridningen också, att hon helt plötsligt för för sig att ställa sig på bakbenen när man tar i henne i vissa situationer.
VAD ska jag göra? Börjar bli orolig..
 
Sv: stegrar sig..

Det är aldrig kul med hästar som stegrar sig... Stegring är ju ett flyktbeteende hos häst när det inte finns ngn flyktväg framåt, bakåt eller åt sidan.Så det är ju ngt som besvärar din ponny, är hon väldigt flockbunden?
 
Sv: stegrar sig..

kolla med vet. och uteslut att den har ont nånstans..sen så låter de endå som om den testar.
har dom väl kommit på att dom kan stegra för att komma undan så är de ju lätt att dom gör de i alla möjliga situationer.
 
Sv: stegrar sig..

Kan hon stå stilla utan att bli bunden ? Träna med ett enda enkelt kommando (ex: STÅÅÅ ) och godis som belöning. När hon står lugnt bind upp henne med lös lina - hela tiden uppsikt. Det bör gå bort på en månad eller så. Bli inte arg när hon stegrar sig om Du tror det är en stress/testning. Gå bort ett par steg och nonchalera henne. När hon står lugnt på alla fyra - beröm henne med röst och smekning.
 
Sv: stegrar sig..

Alltså, hon är VÄLDIGT flockbunden..
Och har provat det mesta nu..
Hon är en ytterst känslig ponny så man kan inte liksom sätta dit spö eller skänklar hur som helst heller.. då blir det ännu högre, (var nära på att gå runt igår)... har ett bra exempel här som jag testade igår..

allt detta händer jag vill bestämma något,
var ute med en kompis och gick brevid.
LÅNG TYGEL : hon går som ett ljus.
träffade spöt på hennes rumpa tre gånger. : gick in bakom min kompis häst och ställde sig.

även ridit ut ensam förut, gått HURRRR bra som helst..
Nu rider vi förbi hagen och då är det kört, hon ställer sig på bakbenen snurrar runt stegrar så högt hon kan.
allt detta resulterar i att jag inte kan göra NÅNTING på häst ryggen. varken framåt, bakåt åt sidan..
Jag kan gå med henne i träns, ha sadeln på med annan ryttare i och leda henne = hon går som ett ljus.
Ridhuset funkar precis som vanligt, INGENTING.

Vet inte hur jag ska göra, ingenting av veterinären iallafall..
Vet iallafall att hon haft en liten tuffare bakgrund. (enl vet)
Finns det någon som sysslar med att förstå sig på sådant? Problemhästsridare? Liknande.
VAD SKA JAG GÖRA BEHÖVER VERKLIGEN TIPS PÅ DET HÄR!
Confused
 
Sv: stegrar sig..

Hon är lätt orolig av sig, men helcool i alla situationer,

Ehhee, en smula motsägelsefullt...

What ever, åk till klink först, för att vara hundra på att man kan utesluta alla fysiska men. Sen skulle jag ta hjälp eller skicka bort henne.
En häst som väljer att stå på två ben är ju inte till glädje för nån och dessutom farlig att rida. Jag skulle inte försöka lösa problemet själv.
 
Sv: stegrar sig..

Är det när du ska till att sadla? Sadeltvång? Har du en annan sadel än den hade innan du köpte den? Kolla upp ryggen om den verkar ömma. Ring och prata med förra ägaren om det fanns dessa tendenser innan också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: stegrar sig..

Och förrästen! Var det den här ponnyn som var förkyld för bara nån vecka sedan? Den kanske inte är riktigt kry från den ännu i så fall och inte orkar. Fast det kanske var nån annan ponny.:D
 
Sv: stegrar sig..

Men vänta... det här var ju en gammal tråd!! Glöm det där med förkylningen då! Stegrar den sig än?
 
Sv: stegrar sig..

Alltså.. kan inte skriva allt heller som denna hästen varit med om.
Det är inget med sadeln eller övrigt, det är bara det att hon är flockbunden och inte vill göra som ryttaren vill. TRO MIG PÅ DET IALLAFALL, hur konsigt det än låter :P
MEN,

HUR tränar man bort stegringar? Det är väl nånting som inte går att träna bort?
 
Sv: stegrar sig..

Jag tror dig och har själv en häst som stegrade otäckt högt och mycket ett tag så fort nåt blev jobbigt och han ville protestera. Det var inget fysiskt fel på honom heller. Kämpade med denna kuse som var livsfarlig så jag grät! Men vi lyckades komma överens och även idag kan han få nåt knäppryck och göra så men numera är det bara att plocka ner honom på jorden igen och så är det inget mer med det. Ser att vi bor i samma stad förrästen! :D Gör han sådär varje gång du rider? Många ger tipsen om att inte rida på ett tag och hantera det från marken men jag har aldrig haft några problem med honom för hand och skulle aldrig kunna träna bort det beteendet utan att sitta på ryggen eftersom det var då problemen fanns. OOOpps nu kommer säkert folk på buke misstolka och analysera detta... brukar vara så...
 
Sv: stegrar sig..

Har du provat att dra i ena tygeln åt sidan/nedåt precis när den är på väg att resa sig, då tappar dom balansen och kan oftast inte ställa sig helt upp. Sen tar du tag i tygeln, ser till att du har den riktigt låg och börjd och snurrar runt den på stället. Det fungerar mycket bra för mig, hästen får ett val: Endera ge sig och gå framåt snällt och fint eller det jobbiga att bli snurrad på stället varv på varv... Men den måste vara riktigt låg i formen när du snurrar annars finns risk att den reser sig för att det är jobbigt.
 
Sv: stegrar sig..

när du leder in henne t e.x ryck i grimskaftet och få hennes uppmärksamhet och backa henne, fortseter det så fortsätt enda tills hon har slutat. ryck hårdare för varge gång :idea:
 
Sv: stegrar sig..

när du leder in henne t e.x ryck i grimskaftet och få hennes uppmärksamhet och backa henne, fortseter det så fortsätt enda tills hon har slutat. ryck hårdare för varge gång :idea:
 
Sv: stegrar sig..

Jo, har testat det och det blir faktiskt lite bättre då.. testade när du hade skrivit det så det funkar faktiskit :)
Kommer nog köra Horsemanship och Parelli framöver.. Hon testar verkligen gränsewrna till det yttersta ibland, och det är inte alltid så roligt :P .. Men tack så jättejätte mycket för tipset, nu återstår det ju bara att se om det håller i längden, hon hittar alltíd ett sätt att undkomma saker som hon inte vill. Och man kan ju aldrig tvinga en häst att göra någonting..
 
Sv: stegrar sig..

Jobbar med travare som vi rider in och försöker gymnastisera t.ex. i skog och mark. Nu har ju inte alla samma bakgrund innan de kom i träning hos oss. Vi hade bl.a. en valack på 6-7 som hade gått tillsammans med sin mamma hela sitt liv. Ägarna -och tränarna- var livrädda för honom och dessutom tränade de honom på samma ställe varje gång och hade där plockat bort alla saker han kunde bli rädd för. Tror ni denna häst hade olater och var harig? :)

Dessutom svarade han med att stegra sig när han inte ville något (alternativt okontrollerat börja backa oavsett var han var (!) ).

För att inte riskera liv och lem använder vi springrem på honom. Det kan motsvaras inom ridning med en fast martingal förutom att remmen mellan frambenen är elastisk. Mer som inspänningstygeln. Om den är lite lagomt spänd (så lös som möjligt -får testa sig fram) kan han inte kasta upp huvudet och börja stegringen.

Om du vet att ponnyn inte stegrar sig är det lite lättare att fullfölja en påbörjad konflikt, man känner sig lite tuffare om man vet att man inte kommer åka av eller bli mos.

Om ni är nyfikna så har han blivit mycket bättre i beteendet -nästan normal häst kan man säga. Springremmen har vi bara när vi vet han är superpigg eller ska galoppträna.

Kanske kan vara bra för att bryta mönstret på din ponny (var det väl?) Förr i tiden använde man en cykelslang som springrem så det behöver ju inte vara dyrt att prova heller.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 658
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 500
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 594
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp