Bukefalos 28 år!

Stengolv - för och nackdel?

Nominous

Trådstartare
Jag tror jag är sugen på att lägga ett stengolv i mitt kommande stall istället för betong. Jag tycker det är så jäkla snyggt med murat golv med grå tegelstensliknande stenar.

Men vad finns det för för och nackdelar med ett sådant golv? De jag själv kan komma på utan att ha jobbat med ett är

+ Halkfritt
+ Snyggt som attan

- Svårsopat
- Mindre hållbart?

Vad har ni för erfarenhet?
Hur mycket dyrare är det att mura golvet istället för att gjuta platta? :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Vad jag har hört så ska det vara halt. Har dock ingen egen erfarenhet :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jasså? Skumt. Känns ju som det borde vara bättre än betong eftersom det blir mycket struktur med all puts och alla stenar. Det ska ju finnas någon bra stensort som är 'bra till stallgolv, men jag vet inte vad den heter. Någon kanske vet?

Kanske är lättast å gjuta ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Det absolut bästa golv jag vet i ett stall är gummigolv som ser ut som tegelstenar, det är så oerhört praktiskt och snyggt! :love:
rubber-pavers-3.jpg
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Ja de lär vara sjukt bra! Men lär vara ett pain in the ass att sopa?? :p Men har någon en aning ens om vad ett gummigolv som det ovan kostar att lägga?
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Håller med, min ET har det och det är så tyst och skönt för hästarna!
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Det röda golvet jag bildlänkade till kostar 379 kr/m² exkl. moms hos en leverantör i Laholm. Dyrt men oerhört prisvärt!! Det tar i att sopa spån på golvet, men en sop med långa strån (kvast) fungerar bra :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jag har stått i stall med stengolv och det golvet var inte halt. Det var inte särskilt svårsopat heller eftersom stenarna var ordentligt lagda.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Eller så får du "fuska":) Dvs rista in fåror o betongen så det ser ut som stenar ehhe
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Håller med om gummi golvet ! Helt underbart !
Stengolv är trixigt , i vissa fall blir det snor halt efter lite slitage . Beror givetvis på hur det är lagt också men det nöts och blir lätt halt . Jobbigt att sopa innan det nötts ;)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jag har en mindre bra uppfattning om gummigolv, efter att ha besökt totalt ett stall med sådant. ;)
Det luktade ammoniak i hela stallet, även om boxarna var välmockade och nyströade med torv. Antagligen var det allt hästkiss som någonsin kommit på gummigolvet som låg där och osade. :cautious:

Så se till att det inte finns möjlighet till att kisset rinner ner under gummit/ se till att det går att städa!
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

gummigolvet alenchik visade hade dom i ett stall jag jobbade i, hemskt att sopa XD. men fint med ljuddämpning.

angpende stengolv så har jag varit i stall där de haft kullersten och gatusten, var såklart knöligt och svår sopat(man fick kratta mer än sopa) men då det var jordgolv underst så rann kiss osv igenom ^_^= torr bädd.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Trampas inte stenarna sönder av tex brodd? Jag har ingen koll på det. Bara en nyfiken fråga :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Ingen aning! har aldrig haft med ett å göra, bara sett på bild :p Jäkligt snyggt är det. Men man lär få nöjja sig med betong och kanske en matta i skötselspiltan iafl :)

Buck, anade det och det låter ju sådär. Det ska vara lätt att hålla rent.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Vi har små partier med tegelstenar i vårt stallgolv. Jäkligt besvärligt att sopa, men fint!
I och med att det bara är vissa partier och inte hela golvet märker vi inte av att det skulle bli halt eller något. Hästarna går över det ibland, men ingen halkat. Visserligen är de flesta barfota, det kanske spelar in.

Kan ni inte lägga stenar vid sidorna av stallgången? Har en bild i huvudet som ser fin ut, ska se om jag lyckas få ner den på papper :p
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jag har stått i ett stall med stengolv. Det var otroligt halt och hästen jag hade då gick omkull och skadade sig så illa att han fick vandra vidare.

Senare togs stenen bort och blev jordgolv i stället. Det blev fantastiskt bra. Klimatet i stallet blev mycket bättre. Gången vattnades varje dag och var enkel att kratta.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Hej,
Jag ville väldigt gärna ha stengolv i mitt ena stall,nu blev det istället betong,som "rullades"med mönster så att det ska se ut som stenar,det blev väldigt snyggt.
Stallet är inte riktigt färdigt,men jag hoppas ju såklart att det ska vara praktiskt också.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Hemmet Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv...
Svar
16
· Visningar
14 956
Senast: Anders
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 092
Senast: Monstermom
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 381
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp