Bukefalos 28 år!

Stengolv - för och nackdel?

Sv: Stengolv - för och nackdel?

KL Men blir det inte dammigt med spångolv? :)

Gummimattor låter grymt, men det måste se mörkt och trist ut?
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

KL

Jag kan inte rekommendera gummimattor alls. Hade det i förra stallet och räfflorna i mattan var "längs med" när man kom in, och gick hästen bara lite för fort eller hade snö i hovarna stod hon i det närmaste på näsan. Superhalt! Som tur var hade hon aldrig sina specialskor på sig, s.k "plates". Det är en sko för reining (sitter bak) och de är helt släta under. Jag är övertygad om att hon inte hade kunnat ta ett steg på dessa mattor med dom.
Att lägga räfflorna "på tvären" hade inte heller fungerat då hon hade halkat när hon skulle in i sin box istället.
Dessutom, ska man ha gummimattor, var *noga* att täcka HELA golvet. Varje millimeter. I mitt stall fanns en skarv och min klantiga häst lyckades vid ett par tillfällen få in en hov under den ena mattan och höll självklart på att stå på näsan...
Tappar man vatten på dessa mattor och det finns minsta hål i eller skarv så måste man dra ut dom så det torkar under. Ruggigt tungt!
Nej, usch. Aldrig mera gummimattor även om det var mjukare att stå på. Den dagen jag skaffar eget stall så vill jag ha tegel. Grymt snyggt! =D
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jag vet inte, men jag vet flera som har det och är supernöjda!
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

I detta stallet var boxgolven gjutna. Vet andra ställen som har jordgolv i boxarna men tror inte det är tillåtet.

konstigt egentligen om det inte är tillåtet, man får ju ha dränerade boxar såklart men det blir ju bra mycket mjukare och varmare med jordgolv för hästarna. sand golv i boxen + väl dränerat under vore drömmen om man har en häst med dåliga hovar eller om man har en häst som blöter ner hela boxen varje dag :p.

vet en som har betong plattor i uteboxarna förresten, blir att kisset rinner ut genom plattorna = torrare boxar. men sen så är det inte drännerat under + hårdgjort och sen regnar det in så det blir inte så torra boxar ändå O_o bara jobbigt att mocka ut.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Det enklaste är väl att lägga gummimattor där hästarna går. Väldigt skönt att det blir tyst också.

Enda man får tänka på är att om man har släta mattor (vilket jag har, fd transportband) så blir det snorhalt om de kommer in med snö under hovarna, så måste alltid ta bort ev snöklampar innan de går in.

Därför rullade vi ihop mattorna på vintern och tog ut dom, tungt. Men på sommaren var det tyst och bra.

Spångång har jag bara sett på ett ställe men det var så tyst och lugnt.:love:
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

jag tänker att sandgolv vore enklare att hantera än spån, mycket lättare att kratta och mocka i sand än spån, sen om man har tvärdrag igenom stallet så flyger sanden inte iväg och skräpar ner på samma sätt som spån.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

jag tänker att sandgolv vore enklare att hantera än spån, mycket lättare att kratta och mocka i sand än spån, sen om man har tvärdrag igenom stallet så flyger sanden inte iväg och skräpar ner på samma sätt som spån.

Nä bara när den är torr som ökensand:D
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Nu har jag bara skummat genom tråden.
Men vi har stengolv.
Min häst snubblar och halkar på allt, men inte på detta. Inte när det är blött heller.
Nu är stallet bara två år gammalt, så kan ju hända att det slipas med tiden och blir halt, det vet jag ju inte...
Det är dammigt, den fina sanden som ligger mellan dammar, och tillsammans med torven i boxarna blir det jättesmutsigt. Stort dammoln när man sopar hela stallet. Man behöver en hårdare sopkvast/borste för att det ska funka bra att sopa.
I boxarna är det gjuten platta.
Ang broddar, så blir det liknande märken i stenarna som i betong. Mest utanför boxdörrarna där hästen svänger in sas.
Hittade ingen bättre bild, men här ser man golvet lite iaf.
303235_10151031160746150_1969498213_n.jpg
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?



Såhär ser stengolvet ut i stallet där mina hästar står.
Har aldrigt upplevt det halt på något sätt och de märken som blir av brodd och skor tycker jag ger golvet karaktär.

Sen är det hemskt snyggt att det är lagt i olika mönster tycker jag.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Snyggt!


Jag gillar verkligen stengolv mer än betong, ser mycket finare ut.

Tyvärr blev det betong här hemma pga tidsbrist. Får se om jag kommer ångra mig..
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Snyggt!!

Jag är helt säker på att det blir stengolv i mitt nya stall. Det 'är ju helt underbart! Och dessutom verkar alla som lagt rätt sorts sten ha bara bra erfarenhet av det med. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 681
Senast: Ajda
·
Hemmet Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv...
Svar
16
· Visningar
14 954
Senast: Anders
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 088
Senast: Monstermom
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 374
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp