Stenhård i munnen

S

Shetland_Memories

Hejsan. Jag är skötare på en liten shettis som är så in i norden hård i munnen. Jag vill såklart inte dra honom i munnen, men ibland lyssnar han inte alls och då är man helt enkelt tvungen, omän motvilligt. Ändå lyssnar han knappt, och börjar bara gå skänkelvikning utan att jag gett kommandot, och slänga med huvudet. Idag gick han till exempel nästan ända till grannhuset innan jag satt av och ledde honom tillbaka, och lite tidigare hade han gått in i den lilla öppna sjukhagen. Man blir ju så himla arg på honom!

Hur ska jag göra för att få bukt på honom? :confused:
 
Sv: Stenhård i munnen

Har de kollat tänderna? Kanske något som spökar i mun på honom? Hur är han när du jobbar honom från marken, lyssnar han då? Hur är han att longera?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stenhård i munnen

Rid mer med vikt och skänklar tills han accepterat tygeltagen. Ingen häst är hårdare i munnen än tygeltaget.
 
Sv: Stenhård i munnen

Nej...det tror jag inte att vi har...men han gapar hela tiden mot bettet och liknande. Från marken är han som gamla vanliga Diggis (Asså, menar du att leda honom med bett i munnen typ?) Asså, jag var ju tvungen att leda bort honom från huset då han gick iväg, och då lyssnade han perfekt. Men då man ska leda honom i träns i trav blir han lite orolig. Longera gör vi aldrig utan att någon sitter på honom. Den förra ägaren som har en ny häst i stallet har berättat att han rusar in i mitten och nästan rusar på han, så det gör vi inte.
 
Sv: Stenhård i munnen

Ja självklart använder jag redan jättemycket röst, och jag tränar på att använda kroppen, men jag undrar vad det är som är fel, för han var ju inte sådär förr...
 
Sv: Stenhård i munnen

Ja självklart använder jag redan jättemycket röst, och jag tränar på att använda kroppen, men jag undrar vad det är som är fel, för han var ju inte sådär förr...
Vad använde han för bett?
Prova att longera honom med och utan bett för att se om du märker någon skillnad...
Tips:

*Kolla tänderna
*kolla att sadeln ligger bra
*Ont någonstans? Kläm och känn
*Olydig? Markträna mera ;)

Hoppas det löser sig :banana:
 
Sv: Stenhård i munnen

När du kollat vad ovanstående tipsat dej om och allt e ok så prova vikthjälper, MKT vikthjälper! En häst som låser sej behöver brytas, alla hästar är starka det gäller att få dom å lyssna på ledaren och då behövs inga starka tag me tyglar eller skänklar, det gäller bara att få hästen att fatta vem som är ledare! Lycka till
 
Sv: Stenhård i munnen

Rid mer med vikt och skänklar tills han accepterat tygeltagen. Ingen häst är hårdare i munnen än tygeltaget.

Nej men har någon suttit och slitit och dragit en längre tid i hästens liv så blir den ju bettdöv tillslut.. Då är det en lång väg tillbaka som inte bara hjälps av att hålla mjukt.
 
Sv: Stenhård i munnen

Jag och mina två kompisar som också sköter har inte suttit och dragit hästen i munnen, om det är det du tror...

Det är nämligen så att vi har tagit ett smått antal ridlektioner av en väldigt duktig kvinna, på en storhäst (Sjutton-årig, pansionerad travare) som är mycket het. Och vi har gjort några övningar för att inte dra hästen i munnen, och sen dess har det funkat jättebra, tills nu då, då Diggis har fått för sig att strunta i våra tygelhjälper.
 
Sv: Stenhård i munnen

Jaha, okej! Nu är det ju så att han som äger stallet, äger också Diggis. Men innan ägde en annan tjej honom, som fortfarande är kvar på stallet, men har en ny, större häst. Ärligt talat drar hon ganska mycket i munnen på sin nya häst...men vi har ju aldrig sett då hon ridit Diggis.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 121
Senast: cassiopeja
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 330
Senast: em-pirre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 570
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp