Bukefalos 28 år!

Sterilisera eller inte ???? Behöver råd !!!!

M

Malin1982

Jag har en egen hane som är 2 år och för två månader sedan fick jag även ta över en tik som är 9 månader. Precis efter jag fick ta över henne började hon löpa för första gången. Jag var jättenoga med att dom aldrig fick vara ensamma tillsammans och sista veckan tog min väninna henne åt mig för hanen blev så otroligt sressad. Nu är det två veckor sedan hon slutade löpa och hennes tuttar är fortfarande väldigt svullna och en vän till mig sa att hon kanske är dräktig. Jag blev jätte orolig för jag tycker jag varit så noggrann men så kommer tanken att kanske, kanske har jag missat nåt.
Därför så åkte jag iväg med henne till vetrinären och ville ha råd och svar. När jag kom dit så sa vetrinären att han inte kan se om hon är dräktig förrän om två veckor. Jag frågade om abortspruta men den verkade han inte veta nåt om (jag bor inte i sverige så det är kanske möjligt att den inte finns). Han gav mig rådet att om jag inte vill ha valpar så ska jag ta in henne igen om några dagar för att sterilisera henne och om hon är med valpar så kan dom
tas bort samtidigt. Annars så kan dom tydligen inte göra nåt annat än att låta valparna födas vilket jag hört är riskabelt första gången och att hon även är en liten chihuahua.
Jag skulle verkligen behöva råd hur jag ska göra, det kändes lite drastiskt att sterilisera henne men det kanske är det bästa. Men hon är ju kanske skendräktig och då känns det ju onödigt att sterilisera henne. Snälla, alla råd är välkomna.
 
Sv: Sterilisera eller inte ???? Behöver råd !!!!

Om du planerar att behålla henne och hanhunden och inte har några avelsplaner så känns väl en sterilisering som ett ganska bra alternativ med tanke på hur stressad hanen blev vid löpet.

Alternativt att du avvaktar dessa två veckor och ultraljudar då, ber veterinären kan kontakt med en svensk veterinär för abortspruta om så krävs och sedan kastrerar hanen istället.
 
Sv: Sterilisera eller inte ???? Behöver råd !!!!

Det finns ett preparat som heter Alicin som kan ges även sent i dräktigheten. Du kan då vänta på UL och sen spruta. Det finns dock en del biverkningar, så det är inte helt riskfritt.

Tänk på att många tikar kan vara skendräktiga! Så om jag var du skulle jag avvakta ultraljudet i vilket fall som helst.

Även om hon inte är dräktig skulle jag rekomendera kastration av antingen tik (det är vanligare med kastration än sterilisering även av tik) eller hane så att du slipper hamna i den här situationen igen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 215
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp