Bukefalos 28 år!

Stickelhår = brist??

skuggi

Trådstartare
Vi har en liten kolsvart cockerpoo på 8 månader.
Han verkar ha foderallergi och har varit/är kliig av och till, ansikte, framben, armhålor och ryggslutet. Vi jobbar på detta, har blivit mycket bättre.

Han har en bomullsmjuk päls, halvlockig. Kolsvart som sagt, pappa kolsvart och mamma black and tan.

För någon månad sedan märkte jag att han liksom börjat få "grövre" blankare och liksom hårdare hår bakåt ryggslutet. Tänkte att det kanske är sådär vuxenpälsen kommer bli, men det har inte "spridit sig" ännu iaf.

Hursom, nu upptäckta jag igår att han fått BRA många helt kritvita hår :eek::confused: i det här "grövre" håret på ryggslutet, även på svansen några, inga vita strån någon annanstans.

Har för mig att plötsliga stickelhår på häst betyder någon brist, är det samma på hund??

Vår tränare har pratat om att valpar/hundar som hysteriskt äter allt de hittar (som vår, han är bättre nu dock) kan tänkas vara så för att de har någon brist... Och så nu det här.. vad tror ni?

Eller har han bara börjat bli gråhårig i förtid? :angel:
 
Sv: Stickelhår = brist??

Han håller bara på att byta till en coolare, mer vuxen look! ;)

Har ALDRIG hört att mängden/avsaknaden av stickelhår skulle bero på någon brist...

Däremot har jag träffat blandraser som haft halva kroppen med en viss pälakvalitet och halva av en helt annan.
Kanske är det någon "äldre släktings" pälskvalitet som slår igenom?

Att vapar äter "allt" ser jag inte heller som tecken på någon brist...
I så fall har ALLA labradorvalpar extrema brister! ;)
Och alla schäfer...riesen...och mallevalpar jag träffat med för den delen...

Intressant är ju att titta på hur huden ser ut under de olika pälstyperna?
Är hunden mer irriterad där pälsen är "grövre"?

/Swat
 
Sv: Stickelhår = brist??

På sin plats i bilen så finns det massor av vita hårstrån från min svarta schäfer :cool: Hon fäller dessa hår först och det har mina hästar gjort också, där de har varit vit där har pälslossningen börjat.
Min dotter har hand om en häst som vanligtvis är mörk, spräcklig med brunt. På våren fäller han och blir mest vit. Det är coolt och hästen är unik på mer än ett sätt, han blir 33 år i år :love:
 
Sv: Stickelhår = brist??

Jag tror nog mest att han håller på att få mer "vuxenpäls". Kolla hur huden ser ut som Swat sa. Kan ju bara jämföra med mina två som bara blir prickigare för varje dag. Abbe är nästan brunvitspräcklig över baken numera istället för rent vit som han var när han var valp. Hatjo får mer och mer prickar för varje dag, men där kommer det över hela kroppen. Dessutom har han en period varit av med stickelhåren i pannan som han hade vid 8 veckors ålder. Igår såg jag att de återkommit. Det går nog lite i vågor. ;) Våra katter byter även de ut vissa hår mot vita ibland.

Lite som när vi får gråa hår av unghundar/valpar.. ;)
 
Sv: Stickelhår = brist??

Lite som när vi får gråa hår av unghundar/valpar..

Ahaaa!! :idea: Så det är MINA gråa hår som växer där :rofl:

Tack för svar hörni!

Swat: Jag hoppas VERKLIGEN inte att han tänker ha halva kroppen i en pälssort och andra halvan i en annan :eek::p
"coolare look" jojatackarja..

Roxer: Hade ingen aaaning om att de kunde ändra färg under tidens gång :o när jag tänker efter så var nog ett av syskonen tecknad lite lätt åt det här hållet
images

så han har kanske också fått lite sånt.. såhär i efterhand..

Huden ser precis samma ut som på övriga kroppen, dvs det syns inget konstigt alls :grin:

Men dåså, då kan jag slappna av och låta honom bli fläckig eller randig eller vad han tänker bli ;)
 
Sv: Stickelhår = brist??

Klart unikt iaf :p kannske inte borde kastrera riktigt ännu? Kan ju bli poppis som avelshane tänkte jag ;)
 
Sv: Stickelhår = brist??

Synd att jag bara har hanhundar, hade ju kunnat bli ett koncept av det hela ju. ;)

Appropå ingenting, har Gimli växt något mer eller verkar han "färdig"? Jag tycker att Hatjo blir större för varje dag som går. Nu får han snart inte växa mer - för då är han över rasstandard.. :crazy:
 
Sv: Stickelhår = brist??

*kl*

Vita stickelhår är inte alls ovanligt på pudel och syns såklart mest på svarta.
 
Sv: Stickelhår = brist??

Vi får klona helt enkelt, lite dyrare, men då kan man skräddarsy lite mer ;)

Nä, jag tycker han växer och växer fortfarande, så Hatjo växer säkert ett tag till. Ge han lite mindre mat vetja :idea::angel:

Lupin: Är det så? Har en bekant med storpudel som är himla grå, men så är hon ju vuxen också. Har inte träffat så mycket svarta pudlar, och särskilt inte kikat dem noga i pälsen ;)
 
Sv: Stickelhår = brist??

Lupin: Är det så? Har en bekant med storpudel som är himla grå, men så är hon ju vuxen också. Har inte träffat så mycket svarta pudlar, och särskilt inte kikat dem noga i pälsen ;)

Visst är det så. Din bekants storpudel är förmodligen det som tidigare hette silver men som nu heter grå. Vita stickelhår syns bäst på de svarta, men man får ofta gå nära inpå för att se dem. Min vuxna tik har en hel del, men de syns inte på foto eller på lite avstånd. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp