Bukefalos 28 år!

stigbygel långt ut?

M

Midi

Många skriver att man ska ha plattan under den bredaste delen av foten, och många som begär konstruktiv kritik får ofta tillsägelsen då att stigbygeln sitter för långt in på foten.

Jag undrar då, om man har stigbygeln för långt ut på foten, vad sker då? Jag tror nämligen att jag alltid har ridit med stigbygeln för långt ut (rider inte nu)
Blir man mer spänd då? Är det "dåligt" att ha stigbygeln för långt ut?
 
Sv: stigbygel långt ut?

Lånar din tråd lite.

Vart ska man egentligen ha foten? När jag har stigbygeln enligt centrerad ridning så får jag tillsägelser att den är för långt in, men då är foten på det bredaste stället och jag känner att jag får rätt stöd. Har jag den längre ut blir det spännt och stummt. Men jag kanske får lära mig...
 
Sv: stigbygel långt ut?

ja det är kanske det som är problemet, att man blir stel o stum? Kan det då vara därför jag har problem med skänkelläget eller kommer det från knäna?
Jag har alltid tryckt ner hälen för kung och fosterland och många frågar om det är bekvämt men jag har ju alltid ridit så?
Jag borde nog åka på en nybörjarkurs eller något :angel:

Sätter jag stigbygeln på det bredaste stället är det jätteobekvämt.
 
Sv: stigbygel långt ut?

Det där måste ja tänka på i morgon när ja rider ut...har inte tänkt på vart ja har foten i stigbygeln men nu när skrev om det måste ja kolla och testa lite!
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag har också stigbygeln för långt ut. under tårna oftast. Det är jättesvårt att ändra på tycker jag. Däremot har jag inga problem med skänkelläget eller avslappningen.
Men det är logiskt att det är bäst att ha den under den främre trampdynan. Det fjädrar nog lite för mycket när man har den längre fram.
 
Sv: stigbygel långt ut?

För långt in eller för långt ut? Jag blir helt förvirrad av ditt inlägg? :o

Själv får jag höra att jag har stigbygeln för långt in på foten, men det vete fasen hur jag ska kunna ändra på det.
Har också funderat på hur stor betydelse det har att fötterna ser olika ut hos olika människor.

Jag har lååånga, smala fötter, de första 5 cm på min fot är tår. :o Alltså vill jag hellre ha stigbygeln längre in så att även lilltån ska få stöd i stigbygeln.
 
Sv: stigbygel långt ut?

:rofl:
alltså jag har nog stigbygeln för långt ut...
 
Sv: stigbygel långt ut?

Precis som du är inne på, är det lätt hänt att man låser skänkeln om stigbygeln är för långt ut på tån.
Likaså låser man skänkeln om man pressar ner hälen, så det låter som om du har en låst skänkel.:p
 
Sv: stigbygel långt ut?

Precis som du är inne på, är det lätt hänt att man låser skänkeln om stigbygeln är för långt ut på tån.
Likaså låser man skänkeln om man pressar ner hälen, så det låter som om du har en låst skänkel.:p

hur ska jag lära om mig att inte ha hälen nere i jordens mitt? :p
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag har nog mina stigbyglar ungefär på främre trampdynan tror ja...kanske lite bakom...det tycker ja funkar bra
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag har nog mina stigbyglar på bredaste delen av foten, det känns rätt när stigbygeln sitter bra!
 
Sv: stigbygel långt ut?

jag har på främre trampdynorna, precis bakom tårna.

pressa ner hälen och spänna benet förstår jag inte vad ni menar med?? rider man dressyr har man långa läder och sitter I sadeln, därmed blir det endast vikten av benen som vilar i stigbyglarna.
 
Sv: stigbygel långt ut?

Har jag stigbygeln för långt ut (enligt mina personliga tyckanden) så känns det som jag måste "knipa" för att hålla kvar foten i stigbygeln och detta leder ju automatiskt till spänningar.
 
Sv: stigbygel långt ut?

frågan är ju då om detta beror på att den är för långt ut, eller om det tex är för att du är spänd och inte slipper ner benen ordentligt, eller har för långa läder.

min mamma säger samma sak, hon tycker hon tappar dom om hon har dom där jag anser dom ska vara. och i hennes fall syns det tydligt att det är inte byglarna som är felet utan benet, som spänns och dras uppåt.
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag tappar ju dom inte men det känns så. Jag spänner ju benet om jag har dem längre ut. Ungfär såhär har jag min stigbyglar:
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag har stigbygeln precis mellan tå och fot. Skulle inte kunna rida annars;) Är helt avspänd med stigbygeln där och spänner mej bara om jag testar nåt annat.
Säger som Centaur, foten ska bara vila i stigbygeln.
 
Sv: stigbygel långt ut?

Jag tappar ju dom inte men det känns så. Jag spänner ju benet om jag har dem längre ut. Ungfär såhär har jag min stigbyglar:

det där ser ju normalt ut :D flytta fram den 2-3 cm så är det där jag brukar ha den.

Jag måste nog börja om från början :cool:
 
Sv: stigbygel långt ut?

Om du försöker sätta stigbygeln på trampdynan så kan du inte trampa ner hälen så mycket. Skänkeln blir inte lika fjädrande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Coras star
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp