Bukefalos 28 år!

Sto som "betäcker"

fraggelzebra

Trådstartare
Hej!

Har sökt i forumet efter trådar på samma tema, men inte hittar något svar som passar. Hästen ifråga är ett oinridet fyraårigt sto av ridponnytyp, kan nog ha en del fullblod i sig. Hon står med fyra andra hästar; fjordsto, tinkervalack, och två shetlandsston. För någon månad sedan började fyraåringen klättra på mitt fjordsto. Det hände bara ett par gånger och vi tänkte inte så mycket på det. Senaste veckan har fyraåringens klättrande eskalerat, mitt eget sto verkar inte tycka att det är så kul längre, alltså har fyraåringen börjat klättra på det ena shetlandsstoet. På grund av sin storlek kommer ju shettisen inte så lätt därifrån, men när hon lyckas slinka undan får fyraåringen fnatt och galopperar varv på varv i hagen.

Är detta beteende normalt? Jag har alltid haft ston, varav ett som hade riktigt jobbiga brunster, men aldrig sett något liknande. I de andra trådarna jag hittade, slogs det nästan alltid fast att "ja, så gjorde mitt sto när hon var dräktig". Dräktig är hon garanterat inte. Generellt är hon rätt bossig, jagar gärna runt shettisarna. Kan det vara någon sorts överslagshandling för att hon är understimulerad? Läste något om cysta/tumör på äggstockarna som möjlig orsak?

Ägaren vill vänta till nästa år med att rida in henne, så att hästen kan mogna över vintern, eller något. Våra hagar är verkligen inte de roligaste, till våren har de mer plats igen.

Tacksam för input!
 
Vi hade ett sto på skolan som sakta blev mer och mer hingstig, till slut klättrade hon hela tiden på dom andra stona och man såg ofta tydlig brunst på dom, vi fick börja leda henne med kedja, hon fick hingstnacke o.s.v. Då togs ett blodprov på henne, det visade att hon hade mer testosteron i kroppen än vad en hingst normalt har. Orsaken var cysta på äggstocken som opererades bort. Tror hon blev normal igen (tog studenten efter detta).
 
Jag tänker som @Lutten .
Jag skulle garanterat kolla upp det. Det är inte normalt att hästar är sådana. När det gäller hundar (tikar) är det tämligen vanligt när de löper men hästar har jag faktiskt aldrig varit med om detta trots många år, många stall och många hästar i omlopp.
 
Jag har ett sto som hade en tumör på ena äggstocken och blev väldigt hingstig och även oerhört stressad. Hon försökte betäcka andra ston. Hon hade skyhög testesteronhalt. Äggstocken opererades bort och hästen blev nästan omgående normal igen. Hästen opererades stående med rätt kort konvalescens.
 
Jag köpte ett treårssto i januari som började betäcka mitt gamla sto när i april när den gamla blev brunstig. Det visade sig också att hon hade en äggstockstumör (handbollsstor). Den togs bort stående och konvalescensen var sex veckor. Hon var jättesnygg då (!), nu är hon mer som en normal treåring....
 
Tack alla för svar! Det låter ju ganska oroväckande, skall snacka med ägaren. Är en sådan operation komplicerad?
 
Det behöver inte vara något fel alls bara för att den betäcker.

Jag har haft två ston som i "rätt" sällskap betäcker. Den ena väl kontrollerad och betäckte mer som dräktig ;) och den andra när den gick med ett jämnårigt ungsto.

I båda fallen både betäckte de och betäcktes av det andra stoet.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 612
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp