Bukefalos 28 år!

Stöpa havre

B

**BORTTAGEN**

Om jag häller kokande vatten över hel havre, hur länge kan den stå innan den blir dålig om den står svalt?

Tas näringen lättare upp hästen om man stöper havren?
 
När det svalnat ska det fodras. Du äter inte mat som stått framme länge själv, eller hur?!
 
Har hört att det kan stå över natten i alla fall... :confused:

Och att jämföra med människor på det viset som du gjorde var väl ganska onödigt? :( Betfor, lucern och annat som ska/bör blötas då ska det fodras med en gång det med??
 
Nej näringen tas inte lättare upp för att du stöper havre. Det blir bara mjukare.
 
Varför är det onödigt? Du häller på VARMT vatten och under svalningsperioden (60-8 grader) växer det MASSOR av bakterier. Ska något stå ska det stå svalt och VARA kallt från början. Hästars magar är dessutom känsligare än människors.
 
Jo, men om du lagar mat hemma, hur beter du dig då om du hade tänkt ställa det i kylen/frysa?

Stalltemperaturen såhär års är väl ofta att jämföra med ett kylskåp, så nog skulle jag våga låta stöpt foder stå framme längre nu än vad jag skulle på sommaren.
 
Jag häller inte på varmt vatten utan kokande dvs 100 grader, sen står det svalt ca 0-5 grader, kallare än ett normalt kylskåp alltså.

Hur gör ni andra??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
778
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
797
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 671
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp