Bukefalos 28 år!

Att duscha på badhuset (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 33)

Men problemet med de unga killarna var väl att det var deras vanliga kallingar? Här diskuteras väl hur stor skillnad det blir att först duscha naken hemma, och sedan duscha i simhallen med badkläder på? Det är ju ett helt annat scenario och jag har svårt att tro att det samlas så extremt mycket mer textildamm och hudflagor då, relativt sett att man drar på huden med handduken som ju också lär ge ifrån sig en hel del, oavsett nakendusch eller inte.

Eller hudlotion som någon annan nämnde, det har man självklart inte på innan man ska ner i badet men det har ju inte att göra med huruvida man duschar naken eller inte.
Alltså. Jag har ingen expertis utan lutar mig hårt mot den personal och de chefer jag haft kontakt med via mitt politiska uppdrag.:)
 
Jag vet hur det är att vara obekväm i sin kropp. Men jag tycker inte att det borde vara skäl för att inte duscha ordentligt utan badkläder. Jag tycker samma ska gälla för alla. Man duschar utan badkläder och har inte underkläder under badkläderna. Och man tvättar håret innan bad.
Det jag mest reflekterar över i den här diskussionen är att det inte pratas så mycket om "klart du ska duscha så du inte är smutsig" utan mer "klart du ska duscha, samma regler ska gälla alla". Det är faktiskt det som får mig att ifrågasätta regeln lite. Inte regeln i sig. @tanten gav en förklaring jag förstår och tar till mig och lyssnar på, saken anses ur världen så sett, men just rättviseaspekten som lyft så tydligt gör mig förvånad.
Det handlar inte om att jag skulle vara smutsig. Det handlar om att du ska se så att jag också duschar för ska du duscha så ska jag, oavsett om jag gjorde det precis innan om jag så bodde granne med badhuset. Det tycker jag är intressant.

Oroa dig inte, jag ska duscha, utan badkläder. ;)
 
Jag vet hur det är att vara obekväm i sin kropp. Men jag tycker inte att det borde vara skäl för att inte duscha ordentligt utan badkläder. Jag tycker samma ska gälla för alla. Man duschar utan badkläder och har inte underkläder under badkläderna. Och man tvättar håret innan bad.

Tycker du att det är bättre att fler avstår från att simma, när det inte är tillräckligt okej att duscha hemma naken och med badkläder på i simhallen?
 
Alltså. Jag har ingen expertis utan lutar mig hårt mot den personal och de chefer jag haft kontakt med via mitt politiska uppdrag.:)

Men om du ska använda det som argument så måste vi ju veta vad de sagt? Och då spelar det stor roll om de jämfört barn som duschat nakna på plats, och vuxna som inte duschat alls. Självklart blir det mer smutsigt av de senare, men inte för att du förra duschade på plats utan för att de överhuvudtaget duschade.
 
Det jag mest reflekterar över i den här diskussionen är att det inte pratas så mycket om "klart du ska duscha så du inte är smutsig" utan mer "klart du ska duscha, samma regler ska gälla alla". Det är faktiskt det som får mig att ifrågasätta regeln lite. Inte regeln i sig. @tanten gav en förklaring jag förstår och tar till mig och lyssnar på, saken anses ur världen så sett, men just rättviseaspekten som lyft så tydligt gör mig förvånad.
Det handlar inte om att jag skulle vara smutsig. Det handlar om att du ska se så att jag också duschar för ska du duscha så ska jag, oavsett om jag gjorde det precis innan om jag så bodde granne med badhuset. Det tycker jag är intressant.

Oroa dig inte, jag ska duscha, utan badkläder. ;)
Nej, jag vill inte se att du ska duscha för att jag måste duscha. Jag vill att alla duschar utan badkläder för att det ska vara så fräscht som möjligt.
Tycker du att det är bättre att fler avstår från att simma, när det inte är tillräckligt okej att duscha hemma naken och med badkläder på i simhallen?
Många badhus har så att man kan duscha avskilt.
Jag tycker det vore fint om man kunde jobba så att fler kroppar "fick" synas, om det är där skon klämmer. Men om någon vill duscha avskilt så borde det gå att ordna, på badhuset.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, jag vill inte se att du ska duscha för att jag måste duscha. Jag vill att alla duschar utan badkläder för att det ska vara så fräscht som möjligt.

Många badhus har så att man kan duscha avskilt.
Jag tycker det vore fint om man kunde jobba så att fler kroppar "fick" synas, om det är där skon klämmer. Men om någon vill duscha avskilt så borde det gå att ordna, på badhuset.

Men innan vi nått det ideala tillståndet att alla är bekväma med att duscha naken inför vem som helst och/eller det finns enskilda duschbås hos alla simhallar, tycker du då att man hellre ska avstå från att träna simning än att duscha hemma?

Att det bästa är om alla vore okej med att duscha nakna öppet samt att det finns duschbås, är vi nog alla överens om. Frågan är snarare hur vi hanterar det tillstånd som inte är det ideala, vi lever ju trots allt här och nu.
 
En sak jag tänker på gällande dusch på badhuset är att vara gott föredöme för ungdomar. Upplever att ungdomar och äldre barn duschar med badkläder på. Och ju fler vuxna som gör likadant, desto mer rättfärdigar ungdomar det för sig själv att göra det.

Precis, det är jättebra om så många som möjligt, och med olika kroppar, duschar utan badkläder och visar sig bekväma med det. Att utestänga dem som inte mäktar med att göra det är nog dock inte rätt väg att gå, det leder bara till lägre simkunnighet och mindre träning (inte bara simning, även vattengympa är ju populärt).

Hur bekväm man är kan ju också variera, det behöver inte vara något helt statistiskt. Och jag tänker att om man överhuvudtaget kommer till simhallen så kan det öka chansen att bli tillräckligt bekväm själv, för att en dag duscha naken även om man inte gjorde det i början, eller om man gjorde det hälften av gångerna däremellan. Om man inte är välkommen alls förrän man duschar naken så är chansen mycket lägre för att den dagen ska bli verklighet.
 
Precis, det är jättebra om så många som möjligt, och med olika kroppar, duschar utan badkläder och visar sig bekväma med det. Att utestänga dem som inte mäktar med att göra det är nog dock inte rätt väg att gå, det leder bara till lägre simkunnighet och mindre träning (inte bara simning, även vattengympa är ju populärt).

Hur bekväm man är kan ju också variera, det behöver inte vara något helt statistiskt. Och jag tänker att om man överhuvudtaget kommer till simhallen så kan det öka chansen att bli tillräckligt bekväm själv, för att en dag duscha naken även om man inte gjorde det i början, eller om man gjorde det hälften av gångerna däremellan. Om man inte är välkommen alls förrän man duschar naken så är chansen mycket lägre för att den dagen ska bli verklighet.
Det här sista är så väldigt sant! ibland kommer man ju ofta på samma gång som andra, gång efter gång så man kan känna sig bekväm för att det är samma obrydda personer liksom. För min del är äldre kvinnor med olika stora hängiga bröst, extra handtag runt midjan, bristningar osv det "bästa" och de som själv verkar vara väldigt obrydda, de sköter sig själv och på så sätt hjälper de ju till att få andra att känna sig bekväma i sig själv och att vara där med sin kropp. Yngre, äldre tonåringar är de "värsta" för mig. De tittar och tittar på varandra och fnissar lite och de gör det så öppet. Att barn tittar, rent av stirrar är inte så farligt, om den vuxna är med och säger åt barnet att inte stirra tex, om barnet kommenterar min storlek är inte heller så farligt, om den vuxna förklarar eller så. Det är ju barn som håller på att lära sig att vi ser olika ut. Men unga vuxna/tonåringar borde veta bättre. Och där är jag inte bekväm alls med att klä av mig ens.

Köpte en badklänning av den orsaken, jag känner mig inte så fet, naken och utstirrad i badhuset när jag går där och när jag simmar
 
Jag vet hur det är att vara obekväm i sin kropp. Men jag tycker inte att det borde vara skäl för att inte duscha ordentligt utan badkläder. Jag tycker samma ska gälla för alla. Man duschar utan badkläder och har inte underkläder under badkläderna. Och man tvättar håret innan bad.
kl
Tack och lov slipper man bada offentligt när man blivit vuxen.
Jag har inte badat i badhus eller på strand sen jag var ca 12 år.
Hatar det.
 
Jag har inte badat i badhus på år&dar så betydligt yngre då men... Jag tvättade mig alltid ordentligt trots att badkläderna var på. Snarare att det blev mer noga då badkläderna dolde lite så det var inte lika blottande+ att kläderna gick att dra ut samtidigt som vissa delar täcktes. I en optimal värld skulle alla duscha nakna men min variant gjorde mig betydligt renare än att springa snabbt in och ut i duschen naken ;)
 
Och plötsligt så tappade jag all lust att bada på badhus någonsin igen.
Jag har inte problem med skit i vanliga fall, men att så många anser att de skall slippa duscha nakna innan bad är ändå över min gräns.

Jag simmar hemma i sjön i stället.
 
Jag förstår inte varför badhus inte kan sätta upp enkla draperier/dörrar a la omklädningsrum. Om det viktigaste är att duscha helt naken. Jag är en sån som, trots att jag behöver och vill gå til badhus, inte gör det pga duscha naken regeln.
Jag hade låtit tvättandet tagit tid då och inte bara fräst in och ut på nån sekund pga obekväm.
 
Har de flesta badhus verkligen "öppna" gemensamma duschar nuförtiden? Jag går själv inte och badar, men vid de tillfällen då jag delat omklädningsrum med en pool har det alltid funnits både omklädningsbås och duschkabiner med antingen dörr eller draperi.
 
Har de flesta badhus verkligen "öppna" gemensamma duschar nuförtiden? Jag går själv inte och badar, men vid de tillfällen då jag delat omklädningsrum med en pool har det alltid funnits både omklädningsbås och duschkabiner med antingen dörr eller draperi.
Ja, tyvärr. Linköping har ett precis nybyggt, bara gemensamma duschar, inte ens skiljeväggar mellan, som det var i det gamla.
 
Precis, det är jättebra om så många som möjligt, och med olika kroppar, duschar utan badkläder och visar sig bekväma med det. Att utestänga dem som inte mäktar med att göra det är nog dock inte rätt väg att gå, det leder bara till lägre simkunnighet och mindre träning (inte bara simning, även vattengympa är ju populärt).

Hur bekväm man är kan ju också variera, det behöver inte vara något helt statistiskt. Och jag tänker att om man överhuvudtaget kommer till simhallen så kan det öka chansen att bli tillräckligt bekväm själv, för att en dag duscha naken även om man inte gjorde det i början, eller om man gjorde det hälften av gångerna däremellan. Om man inte är välkommen alls förrän man duschar naken så är chansen mycket lägre för att den dagen ska bli verklighet.
När jag simmade varje vecka (inte råd just nu och varit för sjuk) så var jag nästan den enda som duschade naken och bara hade ett bröst.

Inget stirrande och enda reaktionen var en liten pojke i bastuns dusch. Han frågade varför jag bara hade ett. Så jag svarade att det andra blev sjukt och doktorn tog bort det. Han var nöjd med det och mamman påmionde hoonom omensläkting som oskså hade det så. Odramatiskt och enkelt.
Som sagt inget stirrande och inga fniss eller annat.

Men jag är uppvuxen i en annan tid när det var självklart att vara naken i bastu och bada naken var inga bekymmer.v På ungdomsorganisationens kursgård fanns bara en dusch och bastu. Ville man inte duscha eller basta med de andra fick man avstå helt. Ingen tyckte det var konstigt. på den tiden.

Jag är uppriktigt ledsen att man tydligen numera bedömer folk efter deras kroppar, inte deras person.
 
Har de flesta badhus verkligen "öppna" gemensamma duschar nuförtiden? Jag går själv inte och badar, men vid de tillfällen då jag delat omklädningsrum med en pool har det alltid funnits både omklädningsbås och duschkabiner med antingen dörr eller draperi.
Jag blev nyfiken så frågade en vän om ett av de närmsta badhusen. Där finns det något enstaka bås i duschdelen och inga draperier för resten numera :/
 
För mig är osäkerheten på min kropp i fokus för mig vid ett sånt tillfälle. Vad andra kroppar har eller inte har för skavanker kanske jag skulle reflektera över automatiskt men inte på ett dömande sätt. Snarare avundas de som vågar vara obrydda
@tanten
 
Finns det
Jag blev nyfiken så frågade en vän om ett av de närmsta badhusen. Där finns det något enstaka bås i duschdelen och inga draperier för resten numera :/
Finns det någon anledning till det tro? Städ, säkerhet, ekonomiskt? Sett att fler och fler bygger helt utan väggar totalt och det kan ju endast vara en ekonomisk fråga.
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 859
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 499
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 052
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp