Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

ser inte vad du försöker få fram ? Skulle facket gått in och sagt annorlunda ? Nej just det, de fanns inte då.
Skulle de få pension från staten ? Nej just det det fanns inte för alla då...

Är det bättre idag med dessa saker, absolut, hidrar det folk från att vilja gå hemma som hemmafru ? NEJ ...
Vad ska vi göra åt saken ? INGENTING. Idag råder som tur är det FRIA VALET ! Vill man gå hemma som hemmafru så gör man det. Hur det komemr se ut sen är just det... Ett SENARE problem. Att pensionärer idag inte kan leva på sina pensioner är knappast en nyhet för unga om de tittar på någon nyhetssändning. Så misstror att det handlar om att de inte vet vad som kan hända. Ändå sitter en väldigt stor del av er här och skriker "men tänk på alla som slet för att ni skulle få välja" och när de väljer få höra "ni väljer fel" ... Ursäkta men komiken är total...

Visst finns "det fria valet". Du har all rätt i världen att välja att inte jobba och då får du ju hoppas på att någon annan, till exempel din make, använder SITT fria val till att välja att försörja dig. Annars får du det lite knapert. Inte bara i ett avlägset "sen" utan nu genast. Om du inte har en förmögenhet att falla tillbaka på förstås, men det är knappast det vi pratar om här.

Att det fria valet existerar behöver ju dock inte betyda att vi måste förhålla oss fullständigt neutrala till vad folk väljer. Varken som individer eller som samhälle. Som individ tycker jag att det är dumt om tradwife-idealet sprider sig bland tjejer i 20-årsåldern, eftersom jag inte vill att min dotter ska bygga sitt liv på att bli försörjd av någon annan. Jag vill att hon ska kunna stå på egna ben och gärna ha lite "dra-åt-helvete-pengar" på banken! Och vårt samhälle och samhällskontrakt tycker jag det är väldigt lämpligt att vi bygger upp kring antagandet att alla vuxna individer ska klara att försörja sig själva (och de barn de har försörjningsplikt för).
 
Jag "gillar" verkligen hur ni hela tiden hittar "utländska" hemmafru grejer som INTE är lika med svenska hemmafruar, som ni tom själva tar upp, då vi i sverige inte hade svarta som pigor. Att det fanns pigor i Sverige i bondesamhället var inte för att "hjälpa hemmafrun" utan betald hjälp som ingick i hushållet lika mkt som en bonddräng osv. Ala Downtown abbey. Dvs de drev hemmet som vilket företag som helst.

Så de blandas ju äpplen, persikor och vindruvor i den här tråden. De är ju NÄSTAN samma sak... Det är ju iaf frukter...
Trenden kommer ju från USA, därav.

I essens "går vi tillbaka till" den amerikanska hemmafrun inte den svenska.

Så vi importerar lite av ett för oss nytt "förr" också.

Har skrivit ett par ganska långa inlägg om Sverige o hemmafruar om du ser bakåt i tråden. Men lite segt att skriva om samma igen.

Vidare själva undervisningen i hur man blir en hemmafru som startade i USA ngnstans sekelskifte tidigt 1900-tal importerades ju i sin tur lite grann då. Iom forskningen om effektivaste sättet att bygga ett hem och ett kök från 30-60 talen.

Dock så måste jag säga att de verkligen kunde bygga kök och lägenheter på 60-talet, herregud! så effektivt, strykbrädan i väggen, skafferi, liten serveringsgång, städskåp, garderober. Två källarförråd, ett för prylar och ett för potatis och sådant. Plats att hänga tvätt i källaren. Omg vi har ingenting sådant, dammsugaren bakom dörren och flytta in extra skåp själva i köket. Och så uppfann de saker som Margretheskålar.

Sedan pigor på en bondgård. Den kvinnan -bondmoran, var inte amerikank tradwife utan arbetade ändan av sig själv också.

Det är snarare husan o barnflickan i stan du tänker på.
 
Senast ändrad:
Det är snarare husan o barnflickan i stan du tänker på.
De fick tydligen dock jämförelsevis riktigt bra lön, fast mest mat och husrum. Alltså inte så att jag tycker den är bra, utan så att de tyckte den var bra, jämfört med de värdelösa alternativen.

Och ställningsmässigt inte jämförbart med Niceville direkt.
 
Det var väl likadant för drängarna - minus det där med att bli gravid såklart!
Mer lön, det var fastlagt.
Iofs fick män mer lön oavsett jobb. Det var väl fast i avtalsrörelsen till 1970-talet.

Nej 1960
Ända fram till början av 1960-talet var det tämligen självklart att män skulle tjäna mer än kvinnor. Men 1960 avskaffades systemet med särskilda kvinnolöner genom en överenskommelse mellan LO och SAF,
https://www.ledarna.se/om-ledarna/nyheter/debatt/ar-det-sjalvklart-att-man-ska-tjana-mer-an-kvinnor/
Samtidigt fanns det dem som insåg att det var billigare att anställa kvinnor än män. På den tiden hade Sverige särskilda kvinnolöner som stipulerade att kvinnor tjänade mellan 30 och 40 procent mindre än män. Det var en bra affär tyckte vissa, även om kvinnorna ansågs vara sämre arbetare än männen.
https://sverigeskvinnoorganisationer.se/tal-fran-manifestationen-lonheladagen/
 
Man ska inte tro på allting i sociala medier, men Oprah hade en serie om sugar babies och deras liv för ett tags sedan. Det var faktiskt lite intressant för vissa var ju mest bara betalade för att vara monogama prostituerade, men vissa hade ett annat liv där de absolut var tvungna att vara tillgängliga att spela golf, åka ut på resor etc närhelst han tyckte, men där handlade det inte så mycket om sex som om det faktiska sällskapet.

Det som var genomgående var att alla hade hyran betalad, jättefina presenter (och ja, absolut superdyra skor och kläder) eftersom tjejerna också var tvungna att hålla en viss "standard", körde dyra bilar, etc. Mycket diamanter och smycken.

Kollar man på hur sugar-industrin ser ut så är fördomen att det är gamla gubbar och unga tjejer, men det stämmer inte. De flesta sugar daddies är ca 40 år gamla, vilket var en nyhet för mig.
Har du statistik på hur mycket den genomsnittliga Sugar-babyn får ut? Kvantilerna? Hur länge de är aktiva? Hur framtida arbetsgivare ser på erfarenheten? Vet du hur representativa Oprahs deltagare var för hela sugardejtingindustin? Är industrin lika i Sverige och i USA? Hur länge håller en sugerdaddy fast vid samma flicka - eller kvinna då, eftersom det inte handlade om flickor och äldre män. Hur gammal är den genomsnittliga sugarbabyn om sugardaddyn är 40?

(Även förr i tiden har det funnits betalda mätresser och hålldamer och vissa har kunnat tjäna stora pengar och haft hög social ställning - men de har oftast varit undantaget. Och ofta har de som klarat sig bäst redan före sina förhållanden haft en ställning i samhället som förhindrat män från att hantera dem hur som helst. Men varför inte uppmuntra prostituation så att fler flickor får chansen att leva som Madame du Pompadour?

PPS Jeanne-Antoinette Poisson var en vrålhäftig kvinna, men hon var en undantagsmänniska och jag skulle gärna sett att hon var hågkommen mer som sig själv än för sin älskare. Jag tvekade lite att nämna henne som en "prostituerad" - vilket säger en del om min syn på prostituerade :o. Men att säga att mätress eller sugarbaby är ett framtidsyrke är lite som att säga att världsmästare på 100 meter är det. För ett litet antal individer kan det mycket väl fungera. Men jag tror tyvärr att världen är elakare mot en misslyckad sugarbaby än en misslyckad löpare. En åsikt jag tyvärr grundar bl.a. på min egen ovilja att nämna Jeanne-Antoinette i sammanhanget
 
Var på begravning igår, min makens mormor som gått bort. Både under själva begravningen och efteråt pratade vi om hur viktigt det var för henne att både hon och hennes barn var självständiga och oberoende av annans försörjning. Det var en extremt driftig kvinna som verkligen inte lät någon bestämma över hennes liv.
Jag tänker fortsätta i hennes anda.
 
Jag vill att hon ska kunna stå på egna ben och gärna ha lite "dra-åt-helvete-pengar" på banken!

Nu när jag inte bara har en utan två vänner på väg ut ur destruktiva relationer så vill jag verkligen skriva under på detta. Som tur är så är det dem som har kapital i de här fallen, jag vill inte veta hur det hade sett ut som det varit tvärtom. Egna pengar betyder frihet.

Sedan håller jag med om att ett fungerande samhälle bör bygga på att alla vuxna som kan försörjer sig själva och bidrar med skatteintäkter. Nu pratar jag som samhällsnormer då. Hur hade vi klarat oss om enbart hälften av alla vuxna arbetar? Som tur är har vi ju frihet att göra som vi vill och enstaka hemmafruar här eller var är inget samhällsproblem. Men en ny norm skulle vara det.
 
Men jag tror tyvärr att världen är elakare mot en misslyckad sugarbaby än en misslyckad löpare.
Världen är helt klart elakare mot en sugarbaby, egentligen oavsett hur "lyckad" hen är, skillnaden är också att när saker går fel kan det innebära trauma på ett eller annat vis. Löpning är generellt inte någon särskilt riskabel aktivitet i jämförelse.

Nu är det ju uppe ett känt fall av en sugardaddy-serievåldtäktsman.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sugardaddyn-i-varmland-atalas-pa-nytt

Jag tycker inte man ska romantisera fenomenet. Det är något som drar till sig män som vill utnyttja sin (påstådda) ställning, och kvinnor, flickor eller pojkar i behov av pengar. Som pga omvärldens dömande dessutom kan dra sig för att polisanmäla när de väl utsätts för våld. Det finns ju en utsatthet bara i den grundläggande premissen. Även om det inte behöver sluta lika extremt som i att bli lurad på pengar eller våldtagen och mordhotad som i det aktuella fallet, alla 137 personer som just han träffade blev ju kanske inte heller utsatta för allt det (oklart hur många då alla inte gick att hitta eller ville prata om det med polisen), så kan det mycket väl innebära att man gör saker som man helst inte hade gjort. Det kan säkert verka lättsamt för någon med ett konventionellt arbete som i fantasin gör någon sugarbaby-cosplay, eller för en man som aldrig någonsin behöver konfronteras med hur det faktiskt är utan kan intala sig att det är rena drömlivet för att det passar hans världsbild, men steget därifrån till den faktiska verkligheten är rätt långt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 810
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp