Bukefalos 28 år!

Stötar av täcket..

D

Doneloge

Hej,

Har ett lite ovanligt problem... Min häst får stötar när jag drar av täcket... För det mesta är det bara av fleece-täcket, men ibland får han det av hans utetäcke också. Det är ett Buccas täcke. Nån som känner igen det här, lr har nåt tips om vad man kan göra?? Tänkte köpa typå special tvätt medel som jag har sett förut till fleece, men hittar inget nu... :confused:
 
Har samma problem!
Jag funderade ett tag på skölj medel men de ska man ju inte använda, så hittar du nått dela gärna med dig!
Jag gör så nu att jag har lite vatten på viker d försiltigt då går d bättre.

mvh anna
 
Det kan bero på dina kläder och skor också.. Men det är väldigt vanligt på fleecetäcken i alla fall.
 
har också samma problem, speciellt på fleccetäcken så jag har nästan slutat använda flecce, använder bumullstäcke istället...

Har också ett bucastäcke som min häst får stötar av också, jag brukar vika ihop det försiktigt och sedan dra av det sakta. Har också testat att ta vatten på händerna men det hjälper inte så mycket tycker jag :(

vore också tacksam för fler svar på hur man undviker stötar...
 
Statisk elektrisitet är inget farligt. Om hästen är väldigt känslig kan den tycka det är otäckt och då är det bäst att inte använda ex flecetäcken eftersom de väldigt lätt blir statiska. Det är samma sak som ibland får ditt eget hår att stå rakt ut. Men som sagt sköljmedel brukar funka. Fast så länge din häst inte bryr sig tror jag inte du behöver göra något särskilt åt det. Du ser ju på hästens reaktion om han tycker det är otrevligt...
 
Finns spray från Natusan som egentligen är till för att trassla ut håret på barn och verka antistatiskt. Hårfrissor har också liknande sprayer. Det slog mig precis att då borde ju pälsglans ha samma effekt!!!??? Kanske skulle prova det. Men som du sa, det liksom sköljmedel är ju egentligen inget bra för miljön.
 
det är ju såna tider nu, när man får extra mkt stötar..

Prova att hålla i en vägg eller liknande INNAN du börjar ta av täcket (samma sak om man ska borsta hästen och et blir massa stötar).
 
Tänk om det räckte med täcket :crazy:

Min tös går knappt att borsta på hela framdelen. Får känna med händerna och snabbt sopa av det värsta dammet (använder gummiskrapa som ej bli elektrisk först) utan att nudda henen med anann del av kroppen. Får "ladda ur" mig sedan innan jag känner igenom henne. Hon blir helt tokig om man så bara håller handen mot henne och borstar liite liite så det bli en ministöt. Allt detta beror nog på att jag första gången hon var så här statisk i år inte upptäckte det och sträckte ut handen mot huvudet.. :( Stackars liten flög runt och travade iväg och ville INTE bli borstad mera :cry:

Hjälper ju inte med tagel borstar heller :mad: Glad att det regnar nu för det är bara när det är torrt i luften som de små fula elektronerna hoppar på oss (sätter sig på vattenmolekylerna annars om ni inte visste ;) )
 
försök att undvika nylonborstar, de kan också göra att det blir statisk elektricitet, annars är som sagt sköljmedel bra till fleecetäcken. Använd så mycket naturmaterial som möjligt, både till dig och till hästen
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: Ponylove
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 534
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 278
Senast: Fiorano
·
Utrustning skulle vilja köpa en extra ridjacka att använda ibland när jag rider på andra stall än där jag rider normalt sett. Hyr skåp på min...
Svar
7
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp