Stooor häst!!

zuperzandra

Trådstartare
Någon här som har typ samma "problem" som jag har?=) Jag har en shire på 4 år och när man rider så är han jätte pigg och alltid drar iväg i bock galopp och så vill han helst inte vilja gå hem utan på bortvägen har han jätte bråttom men när vi ska svänga till stallet så vill han hellre gå en tur till=) Och bockningarna han gör är gjlädsskutt ibland kommer det ett skrii å så slår han... men ett sådant beteende förknippar jag mer med typ med "lättare hästraser" inte shire och ardenner typ=) nån som har shire eller ardenner som också är så??=) skulle va kul å höra!:rofl:
 
Sv: Sooor häst!!

Jag har en nordsvensk som kan vara heltokig :angel:


Har en shire på 2 år som betar hos kompisar och växer.. ett par av deras shirehästar är väldigt pigga och busiga. Det ligger mycket smidighet inom tyngre raser, de får iväg mer kraft i bocksprång. :)
 
Sv: Sooor häst!!

Min förra nsv var sådan när han var yngre. Hänger nog inte hop ngt nämnvärt med rasen, snarare med personligheten.
 
Sv: Stooor häst!!

Å Ginos bästaste bästa vän. Tyvärr är ju inte min Gino riktigt så rolig att rida :( vill åxå ha en sån busig häst
 
Sv: Stooor häst!!

Men så har ju jag Jumjum åxå, som är ännu värre än Goliat. Så ja får nog med bus från honom. :)
 
Sv: Stooor häst!!

Jag har haft samma problem med min arab... Undrar om inte du har förutfattade meningar om olika hästraser... Hur menar du att en unghäst ska uppföra sig? Bortsett från att det är en shire...
 
Sv: Stooor häst!!

Jag har haft samma problem med min arab... Undrar om inte du har förutfattade meningar om olika hästraser... Hur menar du att en unghäst ska uppföra sig? Bortsett från att det är en shire...

är de lika vanligt att en häst på ett ton brallar runt lika mycket som en nätt arab.
 
Sv: Stooor häst!!

Min arab är inte särskilt nätt, men OK i jämförelse med en shire, så kanske... En häst är väl en häst, oavsett ras, eller? Unghästar brukar uppföra sig så som du beskriver.
 
Sv: Stooor häst!!

tycker nog åndå att de är vanligare att man ser en pigg å busig (brallande) lättare häst än att man ser en stor klumpig sak hoppa runt som ett busfrö. oavsett ålder. :bump:
 
Sv: Stooor häst!!

Min arab är inte särskilt nätt, men OK i jämförelse med en shire, så kanske... En häst är väl en häst, oavsett ras, eller? Unghästar brukar uppföra sig så som du beskriver.

Jo självklart är ju en häst en häst och alla har olika personligheter ; jag har jobbat med hästar i störredelen av mitt liv och alltid haft egna hästar (Fjording och varmblod) Och med unghästar är det inte alls stor skillnad på som med en äldre häst.. Bara för att det är en unghäst brallar den inte runnt hela tiden mot vad en äldre skulle göra.. ja menar att det finns ju alltid bus i vilken häst man sätter sej på... Men nu va inte detta frågan ja ställde utan det var om det fanns nån med ardenner eller shire som e lika busig som min... För jag vet ju att andra hästar är så också men det skulle va kul å prata med nån med SHIRE eller ARDENNER.....:)
 
Sv: Stooor häst!!

Jo självklart är ju en häst en häst och alla har olika personligheter ; jag har jobbat med hästar i störredelen av mitt liv och alltid haft egna hästar (Fjording och varmblod) Och med unghästar är det inte alls stor skillnad på som med en äldre häst.. Bara för att det är en unghäst brallar den inte runnt hela tiden mot vad en äldre skulle göra.. ja menar att det finns ju alltid bus i vilken häst man sätter sej på... Men nu va inte detta frågan ja ställde utan det var om det fanns nån med ardenner eller shire som e lika busig som min... För jag vet ju att andra hästar är så också men det skulle va kul å prata med nån med SHIRE eller ARDENNER.....:)


Åfrieser :love:
 
Sv: Stooor häst!!


Ja åsså frieser vore kul å veta om nån har nån busig sak att rida!! För verrdogans är som ett kolli och rida ett steg i dag och ett steg i morrn är hans motto och han är ju åxå bara 4 år... En annan i vårt gammla stall sålde sin för han va så dryg att rida=)
 
Sv: Stooor häst!!

va härlig häst som inte vill gå hem, utan heller vill va ute på en lite längre tur :) min medryttarhäst är tvärtom :mad: :p *suck*
 
Sv: Stooor häst!!

Kallblod är ju lugnare i sej tror dom är lite fram avlad för det, där av namnet KALLblod:idea: . dom använs ju ofta som draghästar i lantbruk och i det läget funkar det ju inte riktigt att dom skuttar runt, har svårt att stå still och bockar och sånna grejjer.:D
Men självklart kan kallblod få "stålle-ryck", det ser jag ju bara på min fjording när han blir ensam i hagen, han springer som en galning och hoppar och skuttar åt alla möjliga håll:D så det skilljer ju helt från individ till individ. det finns ju jätte lugna fullblod som aldrig skulle få för sej att "fjanta" runt sådär, samtidigt som det finns kallblod som är jätte busiga oavsett ålder och storlek:D
 
Sv: Stooor häst!!

Min LILLA ponny(109cm i mankhöjd:D ) är också sån, hon vill absolut inte gå hem, hon vill bara gå längre! Kan böja huvet på henne så att hon går med mulen mot magen, men ändå fortsätter hon rakt fram:rofl: Typiskt shettisar!;) Nu kommer jag säkert få massa påhopp för att jag sa så, men låt gå då:smirk:
Tyvärr så är inte fjordingen sån, vilket är väldigt synd. Brukar funka bra om vi har sällskap men om vi är själva skenar han hem:(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 258
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp