Bukefalos 28 år!

Storlek på baucher-bett

rebeccasvensson

Trådstartare
Är sugen på att prova ett tredelat baucher-bett på min häst då han kan bli lite orolig i munnen stundtals. Problemet är bara att han har så vansinnigt bred mun! På tränsbett med lösa ringar har han 14,5cm vilket är lite för stort men 13,5cm får han skav av, eggbett däremot har han 13,5cm. Har läst att baucher-betten lägger sig rakare i munnen, vilket skulle innebära att 13,5cm kanske funkar. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Har bara hittat 14,5cm som är 1cm i diameter, vilket jag tycker är för smalt. Jag vill ha 13-14mm men det är svårt att hitta tillräckligt stora.
 
Har köpt hem ett som är 14.0cm men tycker att det är på gränsen till för litet eftersom hästen är så skavkänslig. Någon som har några synpunkter? Gärna snabba sådana :)
image_zpsd1952af5.jpg

image_zpscf58105f.jpg


Vet att det står 13.5cm på prislappen, men det står 5.5" och 14.0cm på bettet :)
 
Okej, tack! Är nog bara jag som blivit lite nåjad över att det ska skava och att jag är van vid att ha 14,5 på honom då :)
kanske, men jag är ju inget proffs heller. Brukar ha så små bett jag "kan" på mina hästar. resulterat i 10,5 på ponnyn och 11,5-12,5 på nordsvenskarna. Är du säker på att det är skav han har, och inte nickelkänslighet?
 
Så små bett som möjligt är ju att sträva efter! Ett för långt bett är ju inget bra :)

Det bör inte vara något annat än skav då det endast uppkommer när jag rider på ett 13,5cm med lösa ringar. Det blir små runda fläckar där huden är bortskavd. Hur ser det ut om hästen är nickelkänslig?

Edit: För att förtydliga, det blir en kal fläck, ca 5mm i diameter på utsidan av munnen, strax ovanför mungipan.

Edit nr2: Jämförde med hur eggbettet i 13.5 sitter som han inte får skav av, och de sitter väldigt lika, så kör på detta bettet :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 793
Senast: Ace
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp