Bukefalos 28 år!

storlek på jacka?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag letar efter en jacka till äldsta sonen och kikar mest på Reima, Didrikson etc.
Nu har jag hittat en på annons som ser bra ut, men jag vet inte riktigt om storleken passar. Jag har fått för mig att jag läst nånstans att Didrikson är stora i storlekarna - stämmer det?

Vissa klädmärken gör ju kläderna så de är lagom i stl 122 när man är 122 lång, andra börjar man använda 122 när man är så lång. Så det är ju ibland svårt att veta vad som är lagom...
Sonen är 123 cm lång nu, så frågan är om jag ska titta på Didrikson 120 eller 130? På Reima söker jag utan tvekan stl 128. Ska jag köpa dyrt så får han baske mig kunna ha den minst nästa vinter också! :p

Nån med mer koll än jag?
 
Sv: storlek på jacka?

Min 3aring har en didrikson i stl 100 och har 92 i vanliga kläder. Vi har aven ett thermoställ i samma märke i stl 90 som är på snudd till för liten. Overallen i 100 hade han förra vintern också, då hade han 86. Jag hade tagit 130an om jag var du, i värsta fall får den vänta ett år...
 
Sv: storlek på jacka?

Ta med sonen till butik och testa vilken storlek, så köper du var du vill sen.
Finns ingen butik i närheten som har såna jackor.
Jag hade tagit 130an om jag var du, i värsta fall får den vänta ett år...
Jag har inte råd att köpa en dyr jacka just nu och kanske bli tvungen att köpa en till och lägga den större på lager till nästa vinter. Det är NU han behöver en jacka. DÄRFÖR ställer jag frågan här...
 
Sv: storlek på jacka?

Min 3aring har en didrikson i stl 100 och har 92 i vanliga kläder. Vi har aven ett thermoställ i samma märke i stl 90 som är på snudd till för liten. Overallen i 100 hade han förra vintern också, då hade han 86.

Men min son har också didriksons overall i stl 100 och han är över en meter lång och har 110 i kläder. Så det verkar visst vara som så att endel modeller är stora i storleken och andra är små.
 
Sv: storlek på jacka?

Didriksson är stora - hade 86/92 på allt i våras och skulle köpa ett allvädersställ till sonen köpte det i 90 och sonen druknade i det... NU sitter st 80 perfekt och då har han 92 på allt annat och nya kläder köps i st. 98.
 
Sv: storlek på jacka?

OM jag hade velat köpa en för stor jacka för säkerhets skull och kunnat tänka mig att lägga den på lager och köpa en till i en mindre storlek, så hade jag förmodligen inte frågat... :idea: Och nej, jag har ingen PMS.
 
Sv: storlek på jacka?

Det beror nog lite på hur din son är byggd.
Min 9-åring får jag alltid köpa större till än vad han är lång. I år fick han strl 160 på vinterjackan. Han är ca 145 cm lång.
Om din son är lite kraftigare byggd skulle jag nog ta 130. Om Didrikssons jackor inte är väldigt stora i storleken såklart. Om han är lite mer räklik i sin kroppsbyggnad borde 120 räcka kan man tycka.
Jag var nog inte till så mycket hjälp.
 
Sv: storlek på jacka?

han är nog ganska medel i sin kroppsbyggnad, rejälare än de "tunna tarmarna" men absolut inte tjock eller bastant.
 
Sv: storlek på jacka?

Jag hade satsat på en reima. Har bara haft overallerna och fullständigt älskar detta märke :-) ! Så smidiga och sköna! Min dotter på 94 cm har 98:a i sin och sonen på ca 105 har 110. Båda barnen är ganska runda i modellen ;). Så jag hade tagit en reima i 128 om jag vore dig.. Kanonbra jacka! Vattentät och så otroligt skön!!! Lycka till!
 
Sv: storlek på jacka?

Reima och Didrikson är likvärdiga på den punkten. Vilken av dem jag kommer välja beror på vad jag hittar till vettigt pris.
Det finns både jacka och overall hemma av båda sorterna, men eftersom jackan är äldsta dotterns första och enda jacka i stl 140 så kan jag inte avgöra hur stor den är i storleken. Därför skrev jag denna tråd...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Ska köpa mig hundförarbyxor och en snygg jacka nu när jag fyller år. Mamma betalar upp till en viss summa. Har kikat på Engelsons...
Svar
6
· Visningar
1 048
Småbarn Hej! Sonen kommer vara ett år när han i mitten av november börjar förskolan. Jag håller på bli knäpp på kläderna. Bor i blekinge Han...
Svar
5
· Visningar
2 310
Senast: ako
·
Utrustning Ja, hur är egentligen KLs storlekar? Jag tycker mest att det är massa X före S:en och så (dvs. väldigt stora).... Nej, men jag har...
Svar
6
· Visningar
3 492
Utrustning Jag kikar litegrann efter en skyddsväst till min dotter som börjat rida. Själv har jag aldrig använt en sådan, men begriper ju så mkt...
Svar
1
· Visningar
1 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp