Bukefalos 28 år!

Straffas för att ha piskat sin häst

Vad har en sån ryttare överhuvudtaget i sporten att göra igen? :mad: Det är ju inget annat än djurplågeri enligt min mening. Jag förstår att hästen inte hoppade vid andra anridningen heller.
Jag är med dig. Men tyvärr är ju sådant här vardagsmat i internationell och nationell ridsport och eventuella straff är extremt godtyckliga då det först och främst kräver att tävlingarnas officials "ser" förseelsen plus att publik och eller andra intressenter reagerar.

T.ex så är fackpressen oftast helt ointresserade av att skriva om sådana här saker gällande hemmanationens ryttare. För det kan ju stöka till relationerna.. I mångt och mycket är det väldigt mycket "vi vann, de förlorade" kring sådana här incidenter 😑
 
Jag är med dig. Men tyvärr är ju sådant här vardagsmat i internationell och nationell ridsport och eventuella straff är extremt godtyckliga då det först och främst kräver att tävlingarnas officials "ser" förseelsen plus att publik och eller andra intressenter reagerar.

T.ex så är fackpressen oftast helt ointresserade av att skriva om sådana här saker gällande hemmanationens ryttare. För det kan ju stöka till relationerna.. I mångt och mycket är det väldigt mycket "vi vann, de förlorade" kring sådana här incidenter 😑

Jag håller med till 100 procent och ingen som behandlar sin häst på det viset har i sporten. att göra Självklart är inte fackpressen intresserade av att stöta sig med hemmaryttarna. Minns en gång i Scandinavium på GHS så var det en ryttare (ej svensk) som gav sin häst ett rapp med spöet när hästen vägrat i en klass. . Han blev unisont utbuad av oss i publiken och utesluten i tävlingen.
 
Jag kommer ihåg en insident på en framridning som visades på TV, minns inte om det kunde varit scandinavium?
Hästen snubblade till varav den kvinnliga ryttaren först rycker hästen i munnen flera gånger och sedan hackar den med sina sporrar hårt upprepade gånger.
Så jävla dåligt att jag blir illamående.
Det fick inga påföljder vad jag vet. Kommentatorerna sa bara "ojdå" och inget mer :mad:
 
Jag håller med till 100 procent och ingen som behandlar sin häst på det viset har i sporten. att göra Självklart är inte fackpressen intresserade av att stöta sig med hemmaryttarna. Minns en gång i Scandinavium på GHS så var det en ryttare (ej svensk) som gav sin häst ett rapp med spöet när hästen vägrat i en klass. . Han blev unisont utbuad av oss i publiken och utesluten i tävlingen.

Jag tror nog publiken hade buat om det var en svensk ryttare också...
 
Jag kommer ihåg en insident på en framridning som visades på TV, minns inte om det kunde varit scandinavium?
Hästen snubblade till varav den kvinnliga ryttaren först rycker hästen i munnen flera gånger och sedan hackar den med sina sporrar hårt upprepade gånger.
Så jävla dåligt att jag blir illamående.
Det fick inga påföljder vad jag vet. Kommentatorerna sa bara "ojdå" och inget mer :mad:
Det blev en hel del skriverier om det och även kommentatorn fick kritik
Så det blev i alla fall rejält uppmärksammat även om ryttaren inte fick något faktiskt straff så fick hon hård kritik i media efter tävlingarna
 
Jag har ju varit volontär i 9 år på SIHS och måste säga att det ändå är rätt få som slår sina hästar (under träningar bakom kulisserna på tävlingarna alltså, vet ju inte vad de gör hemma)
Jag har alltid ögonen öppna för konstigheter jag ser när hästarna tränas och hanteras där, och har rätt stort förtroende för de FEI stewards som jobbar där. Har jag sett något rapporterar jag genast till en steward som aldrig är långt borta.

Jag rapporterade bland annat ryttaren som red sin unghäst på ett rent uselt sätt när tävlingarna gick i globen. Har även rapporterat två piskrapp, och en skötare som ryckte hästen i munnen i ett frustrerat ögonblick i spolspiltan. Den skötaren fick nys om att det var jag som hade skvallrat och skulle komma och prata vett med mig. FEI stewarden såg och kom och skällde ut stackars skötaren så det såg ut som att hen ville lösas upp i intet. Sen fick även ryttaren veta, och ryttaren såg ut som ett åskmoln. :nailbiting:

Har även rapporterat lite mindre grejer som när jag tyckt de rider hetsigt och frustrerat osv. FEI stewarden har alltid gått direkt dit och pratat med ryttaren, det räcker med att man säger att de verkat vara frustrerad när de rider så är de där direkt.

Sen kan jag tycka att straffen bör vara lite strängare än vad de är i vissa situationer. :rage:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenske stjärntränaren Per Engblom har fått sitt straff sedan en av hans hästar testat positivt för en olovlig substans. Engblom stängs...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Böter och villkorligt. Den tyske stuteriägaren dömdes tidigare i veckan för djurplågeri efter att 14 hästar på hans stuteri varit i så...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Då har äntligen de internationella hoppryttarna fått äntrat banan i Scandinavium. Snabbast i torsdagens femstjärniga tidsklass över 1.45...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har den äldre man som smet från olyckplatsen efter att ha kört på en häst med ryttare i våras fått sitt straff.
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp