Bukefalos 28 år!

Stressad av godis som belöning

Mirre

Trådstartare
Tricktränade med hästen idag.
Vi höll på i kanske 15 min eller så.
Tränare bugning, hade dock ingen morot utan pellets som godis.
Det är ingen tiggig, nafsig häst så tänkte att det är inga problem.

Hon försökte snällt göra det jag bad om *duktig pålla*
MEN när hon fick sin belöning i form av godiset då, så blev hon enormt stressad:confused: Kunde inte stå still, nafsade efter handen och bara for runt. Var precis som hon tänkte " Åh godis! Ge mig ge mig GE MIG NU!"

Gick lite med henne, stannade och backade lite för att ge henne annat att tänka på. När hon var lugn fortsatte vi träna.
Men blev likadant igen. Lugnade henne och fortsatte men gav henne inte godisen under magen utan hon fick den när hon tog upp huvudet igen.
När hon fick godisen under magen så nafsade hon bara.

Slutade sedan och gick till hagen.
På vägen dit blottade hon tänderna, skakade på huvudet och gick bara förbi mig. Stannade, flyttade henne lite och visade att hon fick snällt hålla lite avstånd. Vanligtvis inga problem att leda.

Sagt och gjort hon lugnade sig och så var allt bra igen.

Inga problem när jag tog in henne sedan heller.

Men vad kan det berott på?
Kan jag ha varit för långsam med berömet?

Hästen är ett riktigt matvrak och kastar i sig maten (inte hö dock, då äter hon lugnt, kastar runt det bara).
Om jag ger henne godis som belöning, hur få henne att ta det lugnare och inte stressa?

Eller ska jag skita i det och bara ha beröm, vila och kli som belöning?
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Om jag vore du skulle jag strunta i godiset. Klia henne eller hitta på nått annat hon gillar. /Marlene
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Hm .. Håller med Kanotexperten, försök med lite klining bakom örat eller massera ganacherna det brukar de flesta gilla :p
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Ska göra det:)
Försöka få henne att äta lugnare i stallet också
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Inget godis! Att mata hästen ur händerna är aldrig bra, den börjar förknippa dig med mat, och börjar nafsa väldigt fort. Det visar också för hästen att du är ranglåg, eftersom den aldrig skulle få stjäla mat från en ranghög häst i hagen

Lycka till!! ;)
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Jag brukar inte jämföra hästar och människor, men just i dessa godis-fall tycker jag faktiskt personligen att man kan göra det. Hästar är giriga (kanske inte just giriga men du förstår), precis som männsikan. Men eftersom detta felet är just männsikans fel kan man inte skylla på hästen. Jag ger aldrig godis, aldrig den foremn av belöning. Använder bara röst och beröring. Men precis som med godiset, kan hästar reagera olika på denna sortens beröm också, och bli lika relevanta som med godis. Det är beroende på hästen.
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Det har att göra med hur hästar fungerar som djur, det är svårare att belöningsträna en häst än en hund t.ex. En häst som blir belönad för ett visst beteende en gång räknar med belöning i fortsättningen också. När du ökar kraven och väntar med belöningen blir hästen stressad. Godiset i sig ökar energin - hästen blir fortare synligt stressad. Det är viktigt att ta pauser om hästen börjar stressa upp sig och ta mycket små steg, låt hästen ge dig nästa steg självmant, pressa inte. Gräsätare är inte bra på problemlösning - vilket inte behöver betyda att de är korkade, de fungerar bara mycket olika oss, de behöver inte klura ut hur man får tag i råttor i alla möjliga nya situationer för att överleva, gräset växer ju överallt. Hästar lär sig mycket snabbt att saker inte är farliga och hur man hittar i terräng. När de lär sig lösa en situation på ett visst sätt tar de helst till samma lösning i samma situation hela tiden. Det är därför många hästar får ovanor som är mycket svåra att bli kvitt, det är inte hästen som är envis det är människan som varit oaktsam. Hästar är också mycket ofokuserade ungefär som omogna barn, i alla fall innan de kommit en bit i sin utbildning, de kan inte koncentrera sig länge i taget. Gräsätare måste kunna skifta uppmärksamhet hela tiden annars blir de snart uppätna. En häst som sitter och stirrar framför ett råtthål blir inte långlivad. Och visst blir också gräsätare arga och frustrerade när det som de tror på plötsligt inte fungerar ungefär som vi blir, hästen vet ju vad som ska fungera, han anser inte att han gör något fel och plötsligt funkar det inte. Jämför med när nätverket eller faxen lägger av på jobbet och man bara måste få iväg det där meddelandet just då. Hästen behandlar oss jämförelsevis väl i sådana situationer. ;) Ta en paus och låt hästen varva ner, arbeta mycket korta pass, men ge inte upp godistränandet, man lär sig mycket av det!
Ulrika
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Klickerträning handlar i princip om tiggeri- din uppgift är att se till att hästen tigger acceptabelt!

När man börjar klickerträna med godis är det vanligt att hästen blir exalterad. Det första den då testar är det enklaste- att be om mer på det sätt den tror lönar sig, somliga hästar kan då buffla och undersöka händer och fickor, och upplevs som påträngande. Din uppgift är att ha kontroll, timing, tålamod och lugn i denna situation. Träningen är en process med många små lärsteg för hästen.

Några tips;
Se till att hästen först lär sig sambandet mellan klick och godis. En del i min träning är senare att förlänga tiden fram till klick, och mellan klick och belöning, men då måste hästen "veta" att belöningen kommer, dvs tålamod ska löna sig.

Träna på en lugn och bra plats, somliga sätter upp ett grimskaft i boxdörren och står själva utanför i början, för att förhindra att hästen "går på". Jag tränar gärna i paddocken, där det inte finns så mycket annat som distraherar. Se till att hästen hela tiden har fokus på dig.

Sträck handen så långt du kan ut från kroppen när du ger belöning, då tjänar inte hästen på att komma upp nära. Var snabb i din träning, låt inte hästen stå och vänta, håll ett bra tempo på övningarna i början.

Godis/mat är ofta starkt motiverande på hästar, det betyder att man som tränare måste kunna hantera motivationen och energin som uppstår och rikta den rätt.

En bra övning som kan motverka bufflandet är denna; ställ dig tätt intill hästen vid sadelläget, stå med höften mot hästen, lägg ena armen över hästens rygg bakom manken, ha godiset i den andra handen som du håller mot din mage, nu kommer hästen försöka komma åt godiset genom att gå runt (du håller din position och följer med i svängarna, de tar snart slut) eller genom att böja halsen bakåt för att komma åt godiset. Hästen kommer dock inte orka stå med denna böjning särskilt länge, och så fort den gör minsta ansats till att räta ut halsen- klick och belöning, vartefter väntar du liiite längre med att klicka, så småningom slutar hästen att böja halsen och voila- du har en häst som står rakt fram blick stilla, dvs tigger på ett för dig acceptabelt sätt. Du kan vartefter flytta dig länge och längre ifrån hästen, och den står ändå kvar, funkar också fint som grundövning för hästar som inte står still vid uppsittning.

Jag klickertränar inte alla mina hästar, bara de jag känner att det funkar med; trygga och välhanterade. Då är det en kul grej som både de och jag kan njuta av, som en lek.

Till sist, se gärna till att pållen har gott om mat i magen innan träningen går igång...

Lycka till!
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Att en ranghög häst aldrig skulle låta en ranglåg häst "stjäla" mat är en sanning med modifikation. Min valack (mycket ranglåg) och min hingst (mycket ranghög) delar glatt på höet i hagen, och om det är någon av dem som roffar åt sig mer så inte är det hingsten i alla fall... (När jag började att ha dem ihop la jag ut tre högar, men det var inte mycket mening med det eftersom de tillsammans gick från hög till hög och åt upp dem i tur och ordning.)

Valacken är också snabb på att stoppa huvudet i hingstens kraftfoderhink om jag fodrar dem ute. Hingsten säger inte ifrån, så jag får stå och vakta tills båda har ätit upp.

Många gånger utvecklar hästar vänskapsband (ofta ranghög-ranglåg) som sätter de normala flockreglerna ut funktion (men bara så länge den ranghögre tillåter det förstås) och det är det förhållandet jag strävar efter att ha med mina hästar. Därmed inte sagt att jag tror att det är bra att ge hästar godis ur handen i tid och otid, speciellt inte om hästen lär sig att förvänta sig godis i vissa situationer.
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Mirre!
Hur gör du när du tränar bugning? Jag skulle vilja lära min häst det också men vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Eftersom hon alltid stretchas efter passen, så har hon lärt sig att ta godis mellan frambenen. Så har jobbat vidare därifrån, att ta godisen längre bak och hon har då lyft upp sas frambenet närmast mig .
men nu har vi fastnat:cool: vet inte hur vi ska komma vidare
 
Sv: Stressad av godis som belöning

aha ookej. Det känns nästan som att dom ska ramla omkull då tycker jag. Jag tränade lite med min häst i somras, men jag gjorde helt annorlunda. Jag har lärt honom innan, "vacker hov" , då har jag bett honom göra det, sedan tagit upp benet och hållt upp det samtidigt som jag tar en godis mellan frambenen. Han gick ner och bugade en gång men tyckte de va lite läskigt när knät gick ner i marken. Tror du jag kan fortsätta så eller ska jag pröva något annat? :)
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Se till att hästen ätit ordentligt innan ni tränar? Ha mindre attraktivt godis?

Jag hade också en lite överdrivet tiggig häst, men den lärde sig att den iaf inte fick bli aggressiv för då fick den minsann ingen godis. Sen gav jag alltid godisen efter något utfört (klickerträning) och inte varje gång den gjort något utan när den avancerat ett snäpp. Hade två skilda ord; "braa" när man ville uppmuntra att den var på rätt väg, "gotta" precis i ögonblicket jag kände att ansträngningarna räckte och då fick den godis, dock ibland ett tag i efterhand då jag ofta fick springa in i stallet och hämta mer godis :p Använde korn eftersom det tar ett tag att äta och det är ju vanlig mat för den, tror dom ser morötter t ex som mer "godis" än det dom äter till middag.
 
Sv: Stressad av godis som belöning

Tricktränade med hästen idag.
Vi höll på i kanske 15 min eller så.
Tränare bugning, hade dock ingen morot utan pellets som godis.
Det är ingen tiggig, nafsig häst så tänkte att det är inga problem.

Hon försökte snällt göra det jag bad om *duktig pålla*
MEN när hon fick sin belöning i form av godiset då, så blev hon enormt stressad:confused: Kunde inte stå still, nafsade efter handen och bara for runt. Var precis som hon tänkte " Åh godis! Ge mig ge mig GE MIG NU!"

Gick lite med henne, stannade och backade lite för att ge henne annat att tänka på. När hon var lugn fortsatte vi träna.
Men blev likadant igen. Lugnade henne och fortsatte men gav henne inte godisen under magen utan hon fick den när hon tog upp huvudet igen.
När hon fick godisen under magen så nafsade hon bara.

Slutade sedan och gick till hagen.
På vägen dit blottade hon tänderna, skakade på huvudet och gick bara förbi mig. Stannade, flyttade henne lite och visade att hon fick snällt hålla lite avstånd. Vanligtvis inga problem att leda.

Sagt och gjort hon lugnade sig och så var allt bra igen.

Inga problem när jag tog in henne sedan heller.

Men vad kan det berott på?
Kan jag ha varit för långsam med berömet?

Hästen är ett riktigt matvrak och kastar i sig maten (inte hö dock, då äter hon lugnt, kastar runt det bara).
Om jag ger henne godis som belöning, hur få henne att ta det lugnare och inte stressa?

Eller ska jag skita i det och bara ha beröm, vila och kli som belöning?

du ger väl henne inte godis ur handen va? för det förklarar allt nafsande
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
926
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp