Strö i ligghall

lady_vip

Trådstartare
Hur gör ni med bädden??

Jag strör med halm och försöker hålla bädden fräsch, torr och ren men min grishäst gör en stor insats för att stjälpa mig...

I detta vädret föredrar hon att gå in och lägga sig och trots att ligghallen är stor och en stor del är snustorr så lägger hon sig såklart i den delen där de kissar. När hon sedan reser sig upp är hennes smidighet ungefär detsamma som ett enormt kylskåp och hon river upp bädden varje gång. Jag lagar och lappar och har nu strött massor men så är hon där och kladdar igen.

Funderar på om jag måste börja om, men det är ju enorma mängder som ska ut och jag gör detta för hand... Så fort snön försvinner skulle jag tro att hon kommer lägga sig ute igen, men det lär ju dröja.

Vad gör jag?
 
Sv: Strö i ligghall

Jag skulle rekommendera dig att lägga ett rejält lager sån under och sen ovanpå det ösa med "lite mer halm än normalt" spånet hjälper till att få det lite tyngre och halmen blir lite mer skyddad från kisset
 
Sv: Strö i ligghall

Vi har spånbädd i ligghallen. Mockar varje dag (tar ut bajshögarna men lämnar kvar kisset). Spån är fräsht och lättmockat och det blir en stadig fin bädd som inte luktar (skottar ur bädden ca vartannat år). Nackdelen är att det suger åt sig mycket fukt utifrån, under regniga perioder går det mycket spån eftersom man får skotta ut en massa fuktigt. Och när det är riktigt kallt (under -20) fryser hela bädden ihop och blir hård att ligga på. Sådana perioder går det också mycket spån om man vill att hästarna ska ligga mjukt..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: Trissa
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 862
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 604
Senast: Red_Chili
·
J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 031
Senast: Sundbro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp