Stukad tumme?

L

Lilla_Jag

Ja det får låta hur larvigt som helst men men..

Jag hoppade igår en klubb hoppning på 40 cm (Jag är ganska ny på det så ja.. )
men hästen lyssnade inte på mina skänklar elr på spöt, men den hoppade över staketet och jag var mitt på magen på hästen och sedan trillade jag av..

Jag ramlade av igår..


Så ja. har en stukad tumme.. ska rida på söndag, hoppa då igen.. Men jag vet inte om tummen orkar det?

Har ni vart med om en stukad tumme som fått riktigt ont och har ni fortsatt?:confused:

Som sagt.. ni får tycka att det är hur larvigt som helst..
 
Sv: Stukad tumme?

Du kan tejpa tummen för stöd och skydd, nu vet jag inte hur ont du har men diverse lindriga stukningar har inte hindrat mig, är det mycket svullet eller missfärgat så kan det vara idé att gå till läkare men en vanlig stukning gör de inte mycket åt utom möjligen ett bandage.

Min "löjligaste" skada i samband med ridning var ett tagelstrå mellan tumme och nagel tätt följd av en stukad lillfinger och en tå ur led.
 
Senast ändrad:
Sv: Stukad tumme?

Jag sitter här med stukad tumme jag också :)

Jag drog min ur led i måndags, den är "ridbar" idag.
 
Sv: Stukad tumme?

Precis som Lobelia skriver så kan du tejpa tummen som stöd, det fungerar oftast väldigt bra :)

Jag skadade tummen i tjänsten för tjugo år sedan, så pass illa att jag till slut fick ta bort leden närmast handleden och steloperera. Jag var uppe i sadeln redan två dagar efter operationen, med gips visserligen och det var lite lumpigt att rida men det gick :p

Jag tycker inte du är larvig, har man ont så har man! Lyssna på din kropp, plågas du av att använda handen med den skadade tummen så kanske det är bra om du låter den vila några dagar?
 
Sv: Stukad tumme?

Tycker inte det är larvigt.
Föreslår en koll hos läkare för stabilitetstestning av tummen (jag tycker oftast att man här på Bukefalos rekommenderar kontakt med sjukvården för banala struntsaker och klagar på att sjukvården inte utreder struntsaker eller prioriterar rena egenvårdsärenden men här rekommenderar jag faktiskt koll), finns sidoledband som kan gå av och som i så fall behöver åtgärdas ganska brådskande.

Vad gäller ridning - det får du nog känna själv. Skulle själv tycka att jag var rätt handikappad utan tummen. Red lektioner med nylagt gips för ett par år sedan ett par dagar efter en operation för carpaltunnelsyndrom. Inte att rekommendera men så "busig" var jag. Tack vare gipset, gick det att genomföra lektionerna ändå.
 
Sv: Stukad tumme?

Tackar för tipset!
Det gör inte lika ont längre, så det har säkert gått ner på söndag hoppas jag :p

Usch, det låter inte så bra.. Men det gick väl bra senare?
 
Sv: Stukad tumme?

aj aj aj.. Låter hemskt att dra den ur led!
Men det är väl bra att den är ridbar :)
 
Sv: Stukad tumme?

oj då.. men det är ju super att man kan hoppa upp igen och börja, fast försiktigt i början :)

Min tumme mår bättre, ska linda in den idag och se vad som händer på söndag. :D

Tackar för tipset! :)
 
Sv: Stukad tumme?

Hoppsan, tur att det gick bra iaf! Jag hade inte klarat det ^^

Jag tror inte att min tumme är så farligt skadad. Svullnaden gick ner igår efter att ha lindat den lätt. Jag får vänta och se hur det går på söndag :)
 
Sv: Stukad tumme?

Ridlektionerna och gipset?
Äsch, historien var egentligen ganska banal. Jag hade något som heter Carpaltunnelsyndrom (trångt för nerven i handleden, delar av handen domnade), fick det opererat och just den nitiske ortopeden gipsade efteråt.
Att gipset satt på underlättade, för då kunde jag avlasta muskler och senor i underarm/hand genom att "ta spjärn" mot gipset när jag behövde vara lite starkare.
Det tog flera månader innan jag helt obehindrat kunde verka mina hästar igen, men det är ju inte så konstigt.
Resultatet av operationen har blivit jättebra, men jag vill ändå inte operera min andra (högra) hand där problemet också finns, eftersom jag är extremt högerhänt och kan lösa stora delar av det med handledsortos.
 
Sv: Stukad tumme?

Ah ok. Men det är är ju bra att det gick iaf :)
Högerarmen, jo det kan bli jobbigt om man arbetar mest med den handen (Inte för att jag vart med om ngt sånt men kan tänka mig att det blir jobbigt..)
 
Sv: Stukad tumme?

Det är väldigt sällan vi gipsar efter carpaltunnelklyvningar numera. Där jag jobbar.
 
Sv: Stukad tumme?

Det finns ett ben i handleden som heter båtben. Det kan man skada om man stukar tummen.
Fick världens utskällning när vi kom till akuten med dottern då hon stukat tummen. Vi hade inte åkt direkt utan väntat några dagar för att se om det inte gick över. Nu hade hon bara en vanlig stukning så det var ingen fara med båtbenet.
Har du väldigt ont så tycker jag du ska kolla upp det.
 
Sv: Stukad tumme?

kl

Lånar tråden lite och undrar över mitt ringfinger som jag för några år sedan drog ur led... För ca 4 veckor sedan fastnade jag på något konstigt sätt när jag skulle lasta min häst och hon kastade sig bakåt (fråga mig inte hur det gick till) och stukade (?) det. Kände inget förrän dagen efter och har sedan dess gått och haft ont, dock inte outhärdligt och jag har trott att det ska gå till sig. Nu är fingret väldigt missformat och det har väl bildats brosk runt leden, känner jag på leden (?) och samtidigt vickar lite på fingret så känns ett tydligt glapp/knäpp. Det gör fortfarande ont, men som sagt så är det inte så farligt egentligen. Är mest fundersam på hur formen har blivit och vad jag bör göra åt det, ser ut som en bowlingkägla nästan...
 
Sv: Stukad tumme?

Jag stukade tummen efter en avflygning för några år sedan. Jag åkte in på akuten för jag var ganska omtöcknad och tummen gjorde enormt ont, den svullnade massor nästan direkt efter avflygningen. När jag kommer in misstänker de en fraktur och jag åker upp på röntgen, som tur var så, så var det inte så illa. Jag fick även träffa en handkirurg (snygg sådan;)) och kolla att senorna var hela, för säkerhets skull liksom. Nu var allt helt, men åkte på en rejäl stukning. Fick med mig ett stöd hem som jag skulle ha i två veckor för att stabilisera tummen (alla rörelser gjorde dunderont!). Jag var även sjukskriven i två veckor eftersom jag inte kunde knäppa mina egna byxor, än mindre greppa om något med den handen. Jag rekommenderar ändå ett besök hos vården, mest för att se att det inte är några allvarligare skador, som inte syns. Det tar generellt lång tid för en tumme att stabilisera sig helt eftersom den är så rörlig.

Jag tror att jag red efter några dagar bara, med stödet på så klart!
 
Sv: Stukad tumme?

Min tumme mår bra nu! :D Tror det var en lätt stukning, lindade om den och hoppade dagen efter med smärta sedan efter 1 vecka var allt ok ;D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
7
· Visningar
350
Senast: WS6
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 153
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 170
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp