Bukefalos 28 år!

Stum bäbis?

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag funderade på en sak häromdagen. Kan man födas stum?

Och hur ska då den stackars mamman våga somna, om barnet inte kan skrika när det är hungrigt?
 
Sv: Stum bäbis?

Jag kunde inte skrika när jag var liten och lösningen för mina föräldrar blev helt enkelt att de inte sov samtidigt.
 
Sv: Stum bäbis?

Varför kunde du inte skrika? (om frågan är för privat så kan du ignorera förstås!).

Jag kom att tänka på att jag hört att just prematurer ofta är väldigt "lugna och snälla" och skriker väldigt lite. Tydligen beror det just på att lungkapaciteten är outvecklad och att de därför helt enkelt inte ORKAR/kan skrika.

Det är väl därför man ser till att prematurer ständigt får näring och att ordinationen för sådana barn (samt andra viktmässigt små barn) ofta är att väcka dem för mat om de sover för länge. Antar jag?

Kan man födas stum? Tja, det finns ju få människor som är totalt stumma (om det inte handlar om psykologiska faktorer); även om du saknar en tunga och har svårt att kunna tala så bör du ju ändå kunna utstöta ljud av något slag? Det krävs väl nästan att man saknar stämband för att inte kunna utstöta något ljud alls?
 
Sv: Stum bäbis?

Merparten av gångerna har Sam inte behövt skrika för att få mat. Det räcker med att han rör på sig så vet jag att han är hungrig. Sen får man väl ha en babymonitor med bild på.
 
Sv: Stum bäbis?

Jag hade RS-virus (och nåt mer tror jag, men minns inte vad det hette) och hade knappt medel att andas, än mindre skrika. Jag kunde på sin höjd knorra litegrann. Blev sjuk när jag var 8 veckor gammal.
 
Sv: Stum bäbis?

Då får man ställa klockan på minst var 3:e timme för att ge barnet mat.
Våra prematurer knorrade mest och skrek aldrig. De har heller aldrig skrikit för mat även fast de var hungriga. Efter att de var ca 2 månader så började de kinka och vakna för mat, före det så fick man ibland väcka dem för att de skulle få i sig vad de skulle!
 
Sv: Stum bäbis?

Helt OT, men hur olika det kan vara mellan barn :D

Ella hinner knappt vakna förrän hon skriker efter mat om hon är hungrig, jag hinner således inte ens reflektera över hennes rörelse..

Lilla damen har humör och otrolig lungkapacitet tydligen, undrar vem hon fått det ifrån ;)
 
Sv: Stum bäbis?

Min dotter som var prematur skrek aldrig, första gången var hon över året och då var det inte för att hon var hungrig;)

Man lär ju känna sitt barn och ser när de är hungriga, sonen behövde aldrig skrika heller när han var hungrig utan jag såg ju på honom när det var matdags.

Barn har en egen matochsov klocka, när man lärt sig den så är det inga problem, problemen kommer när man som förälder försöker ändra på barnets rytm.
 
Sv: Stum bäbis?

Jag hade RS-virus (och nåt mer tror jag, men minns inte vad det hette) och hade knappt medel att andas, än mindre skrika. Jag kunde på sin höjd knorra litegrann. Blev sjuk när jag var 8 veckor gammal.
Aha.
Ja, det är nog inte helt ovanligt att barn i det läget inte skriker.
 
Sv: Stum bäbis?

Hehe ja då lär du inte missa det i alla fall! Sam brukade böka runt först ett tag, sen gny och sen blev det högre och högre. Men oftast hade han ju fått vad han ville redan innan dess!

(nu hittar han tutten själv i sängen, man kan få en smärre chock om han helt plötsligt börjar suga när man sover! :D)
 
Sv: Stum bäbis?

Samma med Emilia, hon sover inte mkt men när hon sover är det långa pass. Då är hon ordentligt hungrig när hon vaknar och jag tror hon börjar skika redan innan hon vaknat. Men när hon blir hungrig under vakenperioderna börjar det inte med skrik, mer gnäll.
 
Sv: Stum bäbis?

Hehe ja då lär du inte missa det i alla fall! Sam brukade böka runt först ett tag, sen gny och sen blev det högre och högre. Men oftast hade han ju fått vad han ville redan innan dess!

*delvis knapplån*

Sådär är Rasmus oxå.. Han hinner oftast inte vakna helt innan jag hinner ta upp honom. Jag vaknar av hans "nu vaknar jag"-andning typ.. Så även utan skrik så vet jag vad han vill..
Tror det kan vara samma med ett stumt barn.
Annars får man väl samsova, då märker man ju ganska snabbt när den vaknar.. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stum bäbis?

Hehe ja då lär du inte missa det i alla fall! Sam brukade böka runt först ett tag, sen gny och sen blev det högre och högre. Men oftast hade han ju fått vad han ville redan innan dess!

Så gör Ella när hon sovit en kortare stund eller om hon går från vaken/pigg till hungrig, då gnyr/bökar hon också..

Men har hon sovit länge då skriker hon innan hon ens hunnit öppna ögonen :D

Turbofling:

Våra döttrar låter rätt lika :laugh:
 
Sv: Stum bäbis?

Jag själv är ofta vrålhungrig när jag vaknar så jag förstår henne precis! :D Hade det hjälpt att skrika hade jag också gjort det hihi.
 
Sv: Stum bäbis?

Då får man ställa klockan på minst var 3:e timme för att ge barnet mat.
Våra prematurer knorrade mest och skrek aldrig. De har heller aldrig skrikit för mat även fast de var hungriga. Efter att de var ca 2 månader så började de kinka och vakna för mat, före det så fick man ibland väcka dem för att de skulle få i sig vad de skulle!

Ibland tänker jag inte särskilt logiskt :o
Det var så enkelt mao.
Har gått o grubblat på detta i flera dagar nu...

Jag vaknar inte om inte dottern skriker på mat (om hon inte sover i vår säng, då väcker hon mig ungefär en gång i halvtimmen :D). Ligger hon i sin säng, hör jag inte om hon bökar runt i sängen. Men hunden gör :bow:
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 436
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 853
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp