Bukefalos 28 år!

"Styrning"

I

Ilandra

Hej alla kunniga hästfantaster som är villiga att hjälpa en liten nybörjare med en fråga!

Jag har ridit på ridskola sen i våras, och har för det mesta ridit två hästar som det funkat hyffsat med (jag har vart nöjd med mina framsteg). Men igår på min lektion fick jag (äntligen) byta häst.

Efter att ha skrittat fram ställde jag mig på medellinjen för att länga stiglädren, och därifrån ville jag göra en vänstersväng ut till fyrkantsspåret, men hästen vänder åt höger. Jag sitter som ett frågetecken och fattar ingenting :confused:
Jag tittade dit jag skulle och lät axlarna/bysten följa med och tog i vänster tygel, varav hästen går emot och böjer halsen kraftigt åt höger och spatserar iväg åt det hållet!

Jag missade starten av första terminen så mina grundkunskaper i ridning är vad jag lärde mig när jag red som liten för 17-18 år sedan...

Vi hade komunikationsproblem hela lektionen, blev inga fina volter kan jag säga, och jag vet inte vad jag gör för fel. Jag har svårt att tänka mig att det är hästen som är egensinnig eller så, är inte den känslan jag fått.

Det känns nu som om jag missat något...

Vad tror ni om saken? Hästen verkar ganska viktkänslig, kan jag ha böjt mig på något sätt så hon missförstod? Eller sket hon bara i mig? ;)
Hur får jag hästen att förstå vart jag vill?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Styrning"

Det blir en gissning från min sida och det är att du dels blockerat hästens bog genom att ta för mycket i vänster tygel och troligtvis dessutom vikt dig i sidan.

Det finns en tråd om sits här med flera bra tips: http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=709369

Här kommer några fler länkar som jag tycker kan vara värda att ta en titt på:

1

2

3

4

Kyra Kyrklunds bok är nog den bästa boken jag vet när det gäller ridning - rekommenderas!

Om du har möjlighet tycker jag att en privatlektion där ridläraren kan koncentrera sig enbart på dig är guld värt. Det är viktigt att du leds in på rätt spår när det gäller sitsen så fort som möjligt. Det kan ta åratal att rätta till en felaktig sits.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: "Styrning"

Det låter som om du inte fick med dig hästens yttersida (höger) i svängen och då passade hästen på att skjuta ut ytterbog och vika sig i halsen. Ett par tips:
- Låtsas att du är en balettdansös. Det är den hållningen, bålstabiliteten och balansen du ska sträva efter utan att för den sakens skull spänna dig, bli stel och hamna "ovanpå" hästen.
- Sväng, med all din bålstabilitet, med hästen. Titta dit du vill och ta med dig hästen.
- Förstärk med ytterskänkel.

Just med hästar som skjuter ut bogarna för att slippa undan är ytterskänkel jätteviktig.
 
Sv: "Styrning"

"kl" - Svarar alla

Tack så mycket för den fina hjälpen :love: Det låter som om det ni säger stämmer. Jag kan helt klart ha vikt mig, även om jag försöker tänka på att inte göra det och sitta bra, men jag har en vädligt dålig sitts (i mina ögon, rätt normal för min nivå) framför allt är jag framtung...

Min ytterskänkel gjorde nog ingenting, men var antagligen en aning framåt eftersom jag vände mig. Hästen jag ridit tidigare (6 av 7 gånger sedan sommaruppehållet) hade sneddat om jag hållt mot på ytter. Jag hade problem med volterna också, och där var det ytter skänkel som fattades, förra hästen behövde inte den utan snarare mer inner, så blev helt fel innan ridläraren hojtade till något och poletten trillade ner.

Den förra hästen är en väldigt bussig häst som låter en komma undan med det mesta och anstränger sig för att förstå ( eller gör som han är van att göra på lektionerna), vilket betyder att jag lär mig mindre eftersom min dåliga ridning duger. Det känns faktiskt väldigt spännande att jag har fått byta häst, särskillt som de andra fått byta tidigare (men jag fick en häst som blev sjuk och då fick jag samma som innan igen). Jag skulle ha bett att få byta tidigare känner jag så här i efterhand.

Nu ska jag kika mer på länkarna jag fick av krocket. Jag har läst massor tidigare men när jag väl sitter på hästryggen är det så svårt att "hinna med" att komma ihåg det man lärt sig. Särskillt förra lektionen, eftersom det började så fel så blev jag nog lite stressad, och på det så är den nya hästen mycket mindre än den gamla så lättridningen gjorde mig helt utmattad :angel: Önskar också att ridläraren kunde komma med lite mer kritik på sitts och prata mer om skänklarnas och viktens inverkan, och inte bara säga "sträck på dig" (känns som felet inte bara sitter i ryggen utan nederdelen också) eller "var mer noga med vägarna" (jag rider så noga jag kan efter min förmåga, ge mig något mer att jobba efter!). Det där med en privatlektion ska jag helt klart prata med min ridlärare om! Och Kyras bok ska jag nog ta och köpa till och med :)
 
Sv: "Styrning"

En del av svaren här kanske är på lite högre nivå än du rider på just nu...jag vet inte.

I grund och botten gjorde hästen som den ville och kom undan med det, därför fortsatte den så under resten av lektionen. En ryttare med lite mer vana hade inte låtit hästen gå åt det hållet den ville utan sett till att den gick och det hållet man hade sagt från början.
Många hästar "testar" sin ryttare. Säger man till från början att det är jag som bestämmer, så brukar de flesta hästarna vara ganska medgörliga resten av lektionen.

Hoppas det går bättre nästa gång. Det är jättenyttigt att få prova på lite olika hästar.

Och kom ihåg, övning ger färdighet. Ridning tar MYCKET tid att lära sig :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp