Bukefalos 28 år!

Suck! Kanin kastrerad ungar ändå?

busan100

Trådstartare
Suck förstår inte varför vetrinärer är så optimistiska? Kastrerade min hankanin för exakt 2 veckor sedan. Ja hade läst på nätet att man ska ha isär kaninhanen o honan 1 månad efter annars kan det bli ungar. Nähä säger min vet det stämmer inte efter en vecka kan du släppa ihop dem hanen har inte ens nån sån drift kvar då?? Nja tänkte jag med nu idag så tyckte jag det kunde vara bra om de kunde bo tillsammans alltså 1 vecka senare än vet sa. Tro på katten att när ja släppte ihop dem (på neutral mark) så dominasred honan hanen först o sen var hanen på honan x antal gånger innan jag fick tag i han. Dumt av mig att lita på vet:(. När märker man av om det blivit något? OBS! Är nybörjar på kaniner men trodde ja kunde lita på veterinären. Behöver ja bli orolig?:confused:
 
Sv: Suck! Kanin kastrerad ungar ändå?

man ska ju helst ha isär dom en månad, men det gör nog inget om man släpper dom tidigare. Även om hanen är kastrerad och inte kan få ungar så sitter "Manligheten" fortfarande i. Han har inte fattat vad som hänt och tror att han fortfarande kan få ungar. Så han kommer nog försöka para sej med henne nåra ggr till.. Men till slut försvinner det och han kommer sluta försöka. ;) Så du behöver nog inte vara orolig för att det blitt ungar. :)
 
Sv: Suck! Kanin kastrerad ungar ändå?

Mina kaniner pippade en hel del i början när de fick bo ihop, fastän han varit kastrerad över ett halvt år.

Så det är nog ingen fara för ungar.
Däremot hade jag nog velat att kaninen skulle ha tagit det lugnt de första veckorna med tanke på operationen :)
 
Sv: Suck! Kanin kastrerad ungar ändå?

Du kan hålla ett extra öga på honan, men antagligen är det inget att oroa sig över.
 
Sv: Suck! Kanin kastrerad ungar ändå?

Det kan bli ungar upp till en månad ja, så håll isär de några veckor till.
Om hanen inte har ramlat av honan och knorrat (dvs, om han inte har kommit) är risken för ungar inte så stor.

Det är inte alltid driften försvinner, beror på hur hanen varit innan och hur gammal han är, men minskar bör den göra om ett tag. Sen kan ju hanar också dominansrida.
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Blyger
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 341
Senast: JLoveJ
·
M
Däggdjur Igår förmiddag hittade jag min älskade hankanin död i buren.. :cry: Antagligen hade han precis dött... Honan satt inne i lekstugan...
Svar
2
· Visningar
1 253
Senast: sussiqt
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 445
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp