Bukefalos 28 år!

Knasiga kaniner ?

T

Teddy

Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi läste på väldigt mycket innan Ronny flyttade in.
I vintras fick vi hastigt ta hand om två kaniner till som inte hade blivit så bra skötta av sin ägare.
Nu hade vi altså tre kaniner men bara två burar. Kaninerna vi tog hand om var en hane och en hona. Vi försökte med att sätta hanen och kastraten i samma bur men kastraten blev så intensivt uppvaktad och jag tyckte synd om honom som blev påhoppad hela tiden. Vi satte då ihop kastraten med honan och det gick mycket bättre...tills för två veckor sedan. Nu är det honan som intensivt uppvaktar kastraten istället! Vad hände? Är kastraten någon slags kaninversion av Johnny Depp som ingen kan motstå? Naiv som jag är så trodde jag ju att en kastrerad kanin kan man ha tillsammans med både honor och hanar. Ska tilläggas att det aldrig varit slagsmål, han blir bara påhoppad och uppvaktad så som bara kaniner kan. Kan det vara något övergående, för de var så gulliga mot varandra de första månaderna.
Ska jag skaffa en kaninbur till så han får vara ifred eller är jag bara fjantig som tycker synd om den stackarn ?
Skulle verkligen uppskatta lite tips och råd om hur jag ska göra med dessa knasiga (?) kaniner.:confused:
 
Sv: Knasiga kaniner ?

En kastrat går inte automatiskt att ha med en annan hane, särskilt inte en okastrerad som fortfarande har sina drifter kvar.
Två hanar funkar sällan ihop ens om båda är kastrerade.
Att honan som kastraten nu går med är på honom, beror antagligen på att hon brunstar och är såpass brunstig att hon juckar på honom i hopp om att han ska göra detsamma.
Hur pass länge det håller i beror på hur pass hon kommer hålla på när hon brunstar, i och med att sommarhalvåret är "brunst-tider".
Enda sättet att vara mer säker på att han inte blir juckad på, är att kastrera även honan.
Men så länge inte hanen verkar bli stressad eller irriterad utav honans beteende så skulle jag avvakta och se hur det utvecklar sig.
 
Sv: Knasiga kaniner ?

Det är vår, honan är förmodligen brunstig och rider därför på honom. Det kan även vara dominansrelaterat men med tanke på årstiden är det nog mindre troligt.

Ofta stressar det den kaninen som blir "utsatt" så om det fortsätter skulle jag skaffa en till bur. Det beror ju dock också på hur han verkar, hur stor buren är och vilka chanser de har att komma undan från varandra.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 611
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 247
Senast: Blyger
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 427
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Min första tråd om kaniner:) jag har en fråga, vi ska kastrera vår hane, som alltid har bott ensam. Dock ville vi ha en till, vi valde...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: Twister2007
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp