V

Vaccan

Jag har ju några marsvin :)
Bland andra ett långhårigt svin son heter Tuva som är typ ...sju månader nu snart ,och hennes burkompis ,mitt nytillskott ,lilla Freja snart två månader .
Tuva är långhårig ,Freja är det inte ,dom muppar rätt bra båda två mot varandra och vem som är kung vet jag inte .
Men Freja den fulingen har bitit av Tuvas fina lugg :( Hennes polisonger och hennes lugg är ett minne blott ,hon ser rent ut sagt förjävlig ut .
Helt snaggad ,eller inte hårlös men det ser ut som nån har klippt henne jättefult ,Freja tar en tugga och sväljer :confused: att hon inte spyr upp en hårboll snart ... Men varför ..varför varför varför ????
 
Blir ofta så när man låter marsvin gå med långhårigha. Jag vet dock inte varför dom gör det

:bump:
 
Så länge du inte skall använda tuggmonstret till avel så är det ok :D

Men när man har långhår vill man ju oftast ha lite mer päls än att det ser ut som en släthårig gris förstås :crazy:

Jasmine var mycket kort när jag hämtade hem henne då hon gått med pälsklippande marsvin.
Hos mig finns det inga som klipper mer än jag :angel: och det fast jag har marsvin med lång päls emellanåt (jämt ner till fötterna) som går tillsammans.
Det är bara jag som är den skyldiga om en långhår har fått rätt kort päls vilket händer då och då :D

Har dina fri tillgång till hö så är det mer ett beteende som anses vara ett nervöst beteende i samband med uttråkighet (flera oberoende uppfödare har konstaterat att det dessutom kan vara ärftligt).
Tror man kan jämföra det lite med vävning och krubbitning hos hästar men mindre skadligt.

En liten tröst är kanske att pälsen växer konstant :p men det tråkiga är att den andra troligtvis kommer att fortsätta att tugga :crazy:
 
Nja, där håller jag inte med dig helt.
En seriös uppfödare avlar inte på sådana djur och därför så får dom inte in sådana i sina linjer eller i sin marsvinsuppfödning.
Man "kullar" dom från sin avel (tar ur dom därifrån och låter dom bli kelgrisar istället).
Ingen utav mina tuggar päls fast jag har haft flera tillsammans med pälsen så lång som möjligt utan att dom trampar på den :)
Inte heller min två korthåriga tuggar päls ;)
 
joda hö har dom jämt ...det enda jag kan tänka mej är att katten har kommit ..in i våra liv (till allas lycka ;)) han får inte vara ibland dom men han tycker det är kul att titta på dom -Tuva kan börja klappra tänder då (Katten ryker på en gång ,endaså tar jag bort honom eller så släpper jag lös kaninen *som katten är dörädd för :devil:*) så det kan ju vara de då...att Freja blir nervös . Men å andra sidan så händer det jättesällan...jag kan ligga i soffan med katten på magen (sovandes) eller så är han i köket och äter eller nått och jag ser endå att Freja är där och tar en bit....dom slåss ju ibland -Tuva nafsas och Freja sparkas och när Tuva vaggar runt (sådär som dom gör :)) det är oftast då hon blir skalperad .
Nä ja vet inte alls....ja jag avlar ju inte iomed att det är adoptivsvin (icke rasrena) som jag har .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp