Suffix och prefix

G

Gisburne

Vet inte om tråden ska ligga här eller på Avel, moderatorn får avgöra!:)

När man registrerat ett stuterinamn, måste man då välja om man ska ha namnet som suffix eller prefix? Alltså antingen "Stuterinamn's Hästnamn" eller "Hästnamn af/of/von Stuterinamn" om ni hajar hur jag menar. *krångligt förklarat*
Eller får man variera sig och skriva "Stuterinamn's Hästnamn" på några och "Hästnamn af/of/von Stuterinamn" på några?

Jag kan nämligen inte bestämma mig för om mitt tilltänka stuterinamn lämpar sig bäst som prefix eller suffix... :confused: Eller rättare sagt, men svenska namn låter det bättre att ha stuterinamnet som prefix, och med engelska namn blir detbättre som suffix...
 
Sv: Suffix och prefix

Kom igen nu, NÅN kan väl det här? *hoppas* :bump:
 
Sv: Suffix och prefix

Tror du får göra som du vill. Å andra sidan, vill du "krångla till det" med att ha suffix på en del och prefix på andra?

Kontakta SPAF för säkerhets skull.
 
Sv: Suffix och prefix

Gäller det islandshästar är det kutym att sätta gårdsnamnet som sufix. Kan tänka mig att svaret beror på rasen och policyn där, och om det över huvudtaget finns någon policy.
 
Sv: Suffix och prefix

Klart jag inte vill "krångla till det" men om jag ska välja mellan suffix och prefix så innebär det också att jag måste välja mellan svenska och engelska namn, för all framtid, typ. Om jag inte kommer på ett nytt stuterinamn, som fungerar med båda.

Det gäller i första hand shettis och fullblod, men för stor häst behöver man väl inte registrera stuterinamn alls, eller vad var det vi kom fram till i den förra tråden som handlade om det...? *tänka*
 
Sv: Suffix och prefix

Slänger in en egen fråga.

Får man döpa en halvblodshäst till ex. Carla af "Gårdsnamn" ???
 
Sv: Suffix och prefix

Ja, fast jag tror att man måste registrera gårdsnamnet som stuterinamn, för att få regga ett stuterinamn så måste man ha ett visst antal reggade avelsmärrar.... Så det är inte helt trivialt
 
Sv: Suffix och prefix

Hmm är du helt säker på de??

När jag skulle regga min nu 6åriga uppfödning i ASVH så hette hon Ms M******* och när jag fick passet hette hon M******* Ms. När jag ringde och frågade sa de.. Ja men vi trodde att MS stod för nått stallnamn de e så svårt o hålla koll på allt sånt.. Kostade dyra pengar o ändra trots att vi skickat in rätt papper..*morr*
 
Sv: Suffix och prefix

Har för mig att det helst ska vara som efternam.... nuförtiden. tex. Cosmopolite S , Robin Z

inom travet är det olika. ex: Västerbo Daylight alt. Alf Palema

Erkänner att jag har dålig kläm på det hela. Men våra travare heter Happy i förnamn och våra hbl heter T.H. i efternamn........
Har dock inte regat namnet mer än att det i båda fallenär en förkortning av vårt företagsnamn.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 316
Senast: Fetaost
·
J
Avel Alltså vad är det egentligen som gäller? Om man inte har registrerat ett stuterinamn än, så får man ändå använda t.ex. gårdsnamn el dyl...
Svar
17
· Visningar
1 979
Senast: knyttet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp