Bukefalos 28 år!

Prefix / Suffix???

J

jelly

Alltså vad är det egentligen som gäller? Om man inte har registrerat ett stuterinamn än, så får man ändå använda t.ex. gårdsnamn el dyl som prefix eller suffix..? Förutsatt att namnet inte används av någon annan såklart.... Kan någon förklara för mig vad som egentligen gäller, please! :D
I praktiken så borde det betyda att man kan använda ett "onyttjat" namn (tex företagsnamn) som prefix till sina uppfödningar, utan att registrera stuterinamn.

Jag blir jätteglad om någon kan reda ut detta...*s* :rofl:
 
Sv: Prefix / Suffix???

du får döpa en fölunge till ett gårdsnamn som prefix, men inte nästa föl, för då är namnet redan upptaget!
 
Sv: Prefix / Suffix???

beror nog på VAD för prefix man använder.Alla mina uppfödningar har namn som börjar med "Crazy"...

Tex Crazy Kid, Crazy Boy, Crazy Landmina, Crazy as Me (sistnämnde skulle ha hetat Crazy as Hell...men det gick inte ASVH med på)...
 
Sv: Prefix / Suffix???

Lånar tråd :smirk:
Hur är det om man vill ha en initial som så många har Robin Z, Airline H osv. Måste man registrera initialen? hur gör man då? och kostar det skjortan och lite till?
 
Sv: Prefix / Suffix???

Tror att det är olika regler för ponnyer och hästar.
När det gäller ponnyraser som lyder under SPAF så kan du döpa 1 fölunge med prefix men inte fler om du inte ansöker om stuterinamn. För att få göra det så måste du ha fött upp 5 stamboksberättigade avkommor (ponnyer). Har löst mitt i år, kostade 1000 lappen.
 
Sv: Prefix / Suffix???

Det går bra att använda företagsnamn. För att registrera ett stuterinamn måste man ha 5 födda föl. Första fölet kan man ge "gårdsnamn, tänkt stuterinamn". Efter 5 födda föl kan man efter registera de 4 föl som inte har stuterinamnet, även om dom är sålda. Man bör dock kolla upp vid första fölets namngivning att inte "ditt" tänkta namn är taget redan.
 
Sv: Prefix / Suffix???

Det fungerar inte med ponny iaf då ska du ha fem registrerade avkommor innan du söker stuterinamn.
 
Sv: Prefix / Suffix???

Z är en egen stambok från Belgien och stuteri Zangersheide.
 
Sv: Prefix / Suffix???

För att sätta dit prefixet i efterhand så måste du skicka in passet och det är klurigt om du har sålt avkomman. Jag ska göra det på mina avkommor som jag har kvar (av de 5 första)
 
Sv: Prefix / Suffix???

jasså det funkar iaf? först trodde vi väl inte det?
"hittat dina papper"?
 
Sv: Prefix / Suffix???

Nej har inte hittat papprena men då ingen info om det har kommit till registratorn så går det bra att ändra mot 100kr. :)
 
Sv: Prefix / Suffix???

va bra!! hoppas dom hålller det så ett par år till
 
Sv: Prefix / Suffix???

Vad är det för vacker guling du har på din användarbild? :)
*nyfiken*
 
Sv: Prefix / Suffix???

Många Tack. :bow: Det är mitt cobsto-98 Gwyneth. En pärla till häst. :banana:
 
Sv: Prefix / Suffix???

o lite min med e hon faktiskt...
(vi har "Delad Vårdnad") :D
 

Liknande trådar

Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 479
Senast: Narcissa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 344
Senast: dobbis
·
Avel Vad tycker ni egentligen om de rådande reglerna? Jag håller på att döpa om mitt företag, och skulle gärna vilja ha ett namn som går att...
Svar
13
· Visningar
1 601
Senast: em76
·
G
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här eller på Avel, moderatorn får avgöra!:) När man registrerat ett stuterinamn, måste man då välja om...
Svar
8
· Visningar
3 653
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp