Bukefalos 28 år!

Surfplatta till mormor?

Septicemia

Trådstartare
Mormor har önskat sig en surfplatta och jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på när man letar efter något så high-tech till en pensionär :D. Själv har jag en ipad 2, men mormor har aldrig haft något att göra med Apple alls förr så det kanske är smartare med något annat?

Det hon vill ha ut av surfplattan är:

* Surfa
* Skriva (långa mejl, loggbok osv)
* Titta på bilder/spara ned bilder på
* Lyssna på musik
* Titta lite på filmer och serier
* Lättanvänd
* Kunna ta med sig på resor (hon tycker att laptopen är skrymmande med för kort batteritid)

Hennes it-kunskaper är begränsade och det tar tid trots att hon har använt dator i över 20 år, så hon poängterade att hon inte vill ha en pryl som det tar lång tid att förstå sig på. Operativsystemet hon är mest van vid är Windows vista om det spelar någon roll.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Fast jag tycker nog att iPaden är den mest användarvänliga - även om jag från början är PC-människa.

Man kommer snabbt in i funktionerna, snygg - och när jag funderar på hur något funkar behöver jag bara chansa på det som är mest logiskt, det blir alltid rätt.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Min mamma, snart 70, skaffade sej en iPhone och har blivit förälskad. Efter att använt Microsoft är hon numera helt frälst. Nästan läskigt! Undrar bara om det blir en iPad eller en dator. Vet att hon är osäker på att vara utan tangentbord... Och jag tycker inte att det är smidigt med tangentbord till iPad men kanske de blir iPad ändå. Är själv totalt iPad-frälst...
 
Sv: Surfplatta till mormor?

+ Lovisaleonora_

Det låter ju jättebra, framför allt för mig som inte riktigt gillar Android och mest troligt kommer vara den hon ringer till om hon kör fast.

Ett par goda vänner till henne har köpt varsin Samsung Galaxy Tab 7.0 som hon tyckte verkade väldigt smidiga på grund av storleken, jag tycker tvärtom och att det blir jobbigare med touch-tangenter ju mindre skrivbordsyta man får sas, men det kanske inte är så farligt. Eftersom vännerna är så nöjda med sina så vill hon inte ha något "stort och klumpigt" vilket hon tyckt att iPaden har varit i jämförelse. Hur som helst ska jag försöka få henne att sätta sig med min iPad en stund så hon får känna efter själv.

Ang. att vara utan tangentbord så har jag ett externt med dock till iPaden som jag tycker funkar jättebra när man ska skriva uppsatser eller bara chatta länge, men det behövs knappast överallt så det är mest ett praktiskt tillbehör.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Även jag skulle nog titta på iPad framför alternativen, MacOS har alltid varit väldigt intuitivt och det är ju inte en nackdel för en litet till åren kommen användare. Däremot flikar jag gärna in att alla i min familj (som totalt samlar... hmm, 6(!) stationära pc, 5 pc-laptops, 1 iPad, 3-4 iPod och 3 iPhone) ser iPad som ett jättebra komplement till en stationär eller laptop - men som en rätt halvtaskig ersättning. Bland de mer påtagliga begränsningarna tycker vi är att man är mer eller mindre tvungen att gå via iTunes (eller iCloud) för att få in eller ut något ur iPaden lokalt.
Men den är imho ett suveränt resesällskap med bra batteritid och slimmat format, och en bra soffkompis med snabb (direkt) uppstart och enkel enhandsnavigering.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Tack för input!

Laptopen (eller den stationära som också finns i hushållet) kommer inte bytas ut mot en iPad, utan det är ett lätthanterat komplement hon är ute efter.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Jag har en Samsung galaxy tab 10.1 som jag är mycket nöjd med :)

Har jämfört en del med kompisens Ipad, vi har lånat varandras och tycker båda att dom funkar väldigt lika, dvs alla viktiga funktioner och kommandon är samma.
Allt det du skriver att din mormor vill ha den till, funkar bra på båda! Och ett extra plus är ju kameran, blir riktigt skapliga bilder o filmer.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Vill hon titta på tv så är kanske ipad inte så bra, en hel del ligger ju på flash som inte funkar på en apple.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Det finns appar som fixar flash! ;)

Annars har väl alla tvkanaler play-appar.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Ang. att vara utan tangentbord så har jag ett externt med dock till iPaden som jag tycker funkar jättebra när man ska skriva uppsatser eller bara chatta länge, men det behövs knappast överallt så det är mest ett praktiskt tillbehör.

Jag har också ett externt tangentbord till min ipad (det är ett måste om man skriver mycket och inte vill sitta i 100 år. Men jag hittade aldrig ett tangentbord med de svenska bokstäverna på rätt ställe, har du hittat ett sånt? För det är ganska irriterande när returknappen sitter där "å" ska vara (och å sitter på udda plats).
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Mitt externa har vanligt svenskt tangentbord, med åäö på samma ställe som datorn, men det är kombinerat med dock-station så man kan inte skriva i landskapsvy. Det är Apples eget tangentbord, men deras tangentbord med bluetooth har också åäö på rätt ställe. Nu jämför jag förvisso med tangentbordet på min mac, vill du ha ett tangentbord som är mer likt pc (med bla stor returknapp) så har capdase ett bluetooth.

Så här ser mitt ut (finns ingen produktbild med åäö)
mc533-1.jpg


Tangenterna sitter som på det här.
mc184s.jpg


Till alla andra: Tack för all hjälp :bow: Det verkar som att oavsett om det blir en iPad eller en Samsung så borde det inte vara några större bekymmer.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Vi har en av varje och jag tycker Samsungen är bättre. Det finns förvisso fler roliga barnspel till paddan, men jag tycker Samsungen har många fler inställningar och är lättare att hantera.

Jag har inte fått tv-apparna att fungera. Jag kollar direkt på playen med Samsungen utan problem.

Skriva långt utan tangenbord är tjorvigt tycker jag. Bättre att köpa till ett externt om man vill skriva mycket.
 
Sv: Surfplatta till mormor?

Femman är dålig på Samsungen. Tyvärr gillar jag femman. De andra kanalerna fungerar jättebra utan appar.
 

Liknande trådar

L
IT & mobiler Jag har tänkt skaffa en laptop (min första bärbara) men är helt lost i djungeln och är inte direkt tekniskt insatt så jag skulle...
2
Svar
26
· Visningar
4 377
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp