Bukefalos 28 år!

Surkärring till hagkompis

*tove*

Trådstartare
Jag har problem med min häst hagkompis, problemet är att hon har börjat att köra bort mig och nästan attackerar i hagen :o.

Det är en 10-årig quarterkorsning. För ca 1,5 år sedan red jag henne emellanåt och det gick bra, dock grinig att borsta och fixa iordning innan ridturen men helt okej efteråt. Det rann dock ut i sanden med ridningen då jag inte hade tid att hålla igång både henne och min foderhäst.

Ägaren (stallägaren) rider bara periodsvis och sporadisk så för ca 6mån sedan tänkte jag försöka sätta igång henne igen så jag började igen lite smått med promenader och longering och hon var som sagt trevlig att hålla på med, men grinig i stallgången (innan, inte efter). En gång hota hon att bita mig och då röt jag till på henne och då svara hon med att spaka i väggen så det gick hål :o. Det rann till slut också ut i sanden med pysslingen då också då jag igen inte hade tid när jag nu har min egna häst, tycker dock det är synd att hon bara står.

På sommaren går den här hästen tillsammans med min (då dom båda är lättfödda jämfört med dom andra två hästarna i stallet) och då har jag inte haft några problem i hagen. Om hon har tappat grimman så har jag kunnat ta på den utan problem eller sprayat henne med flugspray t ex.

Nu däremot har hon blivit värre. För någon vecka sen var det riktigt kall och jag hällde upp vatten i en hink för att se om någon av hästarna ville dricka, tre av hästarna var framme vid mig och kika när jag stod där vid hinken. När det här stoet insåg att jag inte hade något gott på mig utan bara en tråkig vattenhink så gjorde hon ett utfall och skulle bita mig, som tur var hade jag en annan häst bredvid mig som jag gick bakom så den stackarn fick ta emot bettet istället :(.

Idag var jag ute i stallet och mocka och skulle ut i hagen och kika till min häst och då kommer den här sura rusande mot mig, och jag hann som tur var ur hagen.

Vad ska jag göra med det här? Jag inser förstås att jag har blivit alldeles för mesig (och skulle sätt stopp innan) och det har hon ju verkligen märkt. Stoet är lägst i rang av dom fyra så hon har väl hittat någon hon kan köra med. Dessutom är hon säkerligen understimulerad.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Det finns säkert anledningar till att hon gör som hon gör, du skriver ju t.ex. att hon är understimulerad, men vore jag du skulle jag aldrig acceptera sådana attacker utan faktiskt ta med långpisken ut i hagen för att kunna freda mig.

Visa humör får man göra, men regelrätta utfall är inte OK! :cool:
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Den tanken har jag också tänkt, men hur vet jag att det räcker med rapp om hon kommer rusande? Det kanske triggar henne mer?
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Ja, det finns risk att det triggar mer. Prata med ägaren och ordna en egen hage till din häst. Du ska inte behöva tampas med någon annans häst. Vad som gör att hästen är som den är kan mycket väl handla om understimulering. QH är avlade för arbete...alltså riktigt arbete hela dagar.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Min hästs hagkompis började att utan förvarning attackera mig i hagen i somras, och efter att ha fått en bakutspark i armen såg jag till att alltid ha med ett longerspö i hagen, inte för att slå hästen utan för att kunna hålla den på avstånd. Sen skulle jag inte vara rädd för att ryta till ordentligt när hästen gör utfall, men vissa hästar "slår tillbaka" om man är hård mot dem så se till att hålla ett avstånd mellan dig och hästen. Att slå hästen i en sådan situation kan gå riktigt fel så det skulle jag inte rekommendera..

Sen är det upp till ägaren att ta tag i hästens mående och lösa problemet, alt sära på hästarna.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Det dumma är att min häst och den här passar bäst ihop matmässingt då båda som sagt är väldigt lättfödda jämfört med dom andra två som är äldre hästar och behöver mer. Tråkigt för min häst att behöva gå själv.

Ja, jag får helt klart prata med ägarna för det är ju inte kul för mig att behöva vara rädd när jag går i min hästs hage.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Även om det inte är optimalt så tycker jag nog att det i så fall är bättre att dela av hagen så att det tjuriga stoet och din häst har var sin halva.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Hur mycket är du beredd att strida för att få rätsida på det hela?

Hon har ju märkt nu att du går att köra med, du flyttade dig när hon högg vid vattnet och du hann ut ur hagen när hon kom igen senare....

Jag hade som andra varit inne på tagit med pisken, men då varit beredd på fajt. på med hjälm och väst och ett jävla humör. ;) Sen hade jag inte bara hållt den ifrån mig den hade fått ge sig iväg till andra sidan hagen och f*n om den kommit tillbaka utan att jag bjudig in den först. När du bjudit in den till dig så acceptera bara trevliga miner, ingen kommer mot mig med sura miner!!!

Men om du går in utan att mena allvar, så kan det hända att hästen menar allvar och då blir det farligt. Så gör bara det som känns helt klart att du går segrande ur, annars låt bli eller ta hjälp!
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Det finns säkert anledningar till att hon gör som hon gör, du skriver ju t.ex. att hon är understimulerad, men vore jag du skulle jag aldrig acceptera sådana attacker utan faktiskt ta med långpisken ut i hagen för att kunna freda mig.

Visa humör får man göra, men regelrätta utfall är inte OK! :cool:

Håller med, långpisk med út i hagen. Man måste i första hand se till att skydda sig själv.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Kan väl aldrig tro att det ska behövas ta strid med en häst man inte äger själv??? Det är ägarens ansvar att se till att det är säkert att vara i hagen, går inte det får ägaren själv ha sin häst i en egen hage och inte låta andra fostra den på nåt sätt...ever!:cool:
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Nä du har rätt, jag tänkte mera på om det varit min häst....

Fast om man nu vill ha dom ihop så får man väll ta med ägaren med spö och be denne sätta hästen på plats och be ägaren om råd över hur man ska bete sig om man ska in i hagen själv.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Jag förstår att du har problem, står själv med en sådan häst, dock min egna. Under sen höst/vinter/tidig vår blir hon som förvandlad. Tjurig som bara den, biter, hotar att sparka och kan göra utfall i hagen. Jag har lärt mig att hantera det och vet hur hon fungerar men det är verkligen inte kul när hon håller på och jag vet inte vad det beror på. Jag backar aldrig för henne för då får hon övertaget. Se till att ha något som du kan svinga mot hästen, spelar ingen roll vad det är, bara du kan stoppa det och flytta på hästen.

I mitt fall tror jag att min häst verkligen hatar den hagen hon går i på vintern, kan dock inte göra så mycket åt det då det är den enda hagen som finns. Sen har jag börjat fundera om hon har någon brist av något slag, för så länge hon går och mumsar gräs så mår hon bra. Till nästa vinter blir det koll hos Veterinären.

Men som sagt, aldrig backa om du nu inte står tokigt till och risken finns att du skadas.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Har varit i samma sits, eller ja, nästan...
Stod i ett kollektivstall där man blandade pissmärrar & valacker hejvilt & varje gång man gick ut i hagen för att hämta (eller bara hälsa) på sin häst kom det ett gigantiskt halvblodssto som skulle attackera... det gjorde hon inne i boxen också & inte bara mot mig, utan mot alla... Ägaren brydde sig inte. Ingen annan i stallet heller, istället började skitsnacket om vilken jobbig nybörjare jag var :cool: (behöver jag ens nämna att jag inte var det - & om jag nu hade varit det, vad är det för stil? :mad:)
& jag blev riktigt förbannad på alla föräldrar som utsatte sina ungar för den hästen & skrattade bort det. :crazy:
Nej, jag ville verkligen inte stå där men i byhålan fick jag nöja mig med att leta som en tok under tiden & ställa mig i den kö som det gick... Aldrig mer :devil:


Hur som helst, med tanke på att du har handskats med hästen innan kan jag inte tänka mig att du skulle råka ut för samma trista människor som mig, utan jag tycker faktiskt att du ska prata med ägaren.
Jag är lite delad, för samtidigt som jag tycker att du ska visa att det inte är OK, tycker jag precis som nämnt ovan att det inte är DITT jobb. Så jag tycker faktiskt du ska ta & diskutera det med henne. :)
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Fast det är inte säkert att det hjälper att ta hjälp av ägaren. Har en granne med ett ungsto som ägnar sig åt att skrämma folk. Hon har försökt med mig ett par gånger och inte lyckats men jag har fått både spark och hugg av henne innan jag lyckades läsa henne och sätta mig i respekt. Aldrig vända ryggen åt henn. Ägaren har inga som helst problem med henne utan hon är hur trevlig som helst när hon är med. Hon har jagat ut ett par medryttare och andra som kommit in i hagen till dom....
 
Sv: Surkärring till hagkompis

En sån häst ska inte vara tillsammans med andras hästar. Jag skulle aldrig utsätta andra människor för det samt att jag definitivt inte vill att andra ska gå in och fostra mina hästar med spö...:crazy:. Har man en häst med attitydproblem får man själv ombesörja att den har sällskap om det inte räcker med att den går i en angränsande hage där andra hästar finns.

Ska väl för sjutton hakar inte behöva riskera hälsan p.g.a. någon häst som jag inte valt att ha att göra med.
 
Sv: Surkärring till hagkompis

Min väns häst gick med min valack när jag köpte honom, allt var bra första månaden men sen slutade ägaren rida av olika anledningar, då började hästen mer och mer attackera i hagen som till slut ledde till att jag inte kunde ta in min egen häst. det var för farligt helt enkelt, i mina ögon såg det ut som att hon försökte skydda min häst.

Vi försökte med allt, men inget hjälpte, så en dag när jag skulle fylla vatten i hagen så kom hon i full fart, jag kastade vatten hinken med vatten i och prickade henne på huvudet, hon såg skapligt förvånad ut, men anfallen slutade, dock så var hon fortfarande en mycket sur och arg märr.

Det är ett lindrigt alternativ men det kanske kan fungera? Alt om det går att dra ut en vattenslang och spruta vatten på henne när hon attackerar?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 526
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 210
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp