Bukefalos 28 år!

pepp

Trådstartare
Imorgon ska jag göra sushi åt en kompis. Har hört att man kan använda grötris istället för sushiriset.. men vad använder ni för recept?
 
Jag använder grötris, funkar utmärkt. Sköljer några gånger och kokar som vanligt, men utan salt. Om jag kokar fyra dl ris blandar jag sedan 1 matsked socker, 1 tesked salt med en matsked vinäger - ska vara risvinäger men jag kör med vanlig vitvinsvinäger. Rör om tills salt och socker har löst sig (värm i mikron några sekunder så går det fortare). Rör ner blandningen i riset och låt svalna. Sen är det bara att forma en massa små riskuddar och lägga goda saker på - tunt skivad lax, crabsticks, räkor etc. Glöm inte wasabi och gari (inlagd ingefära). Servera med soyasås.
Eller så gör man rullar mad hjälp av en kökshandduk - lägg ett ark sushi nori (sjögräs) på handduken, bred ris över norin, lägg på t ex. gurkstavar, crabsticks och wasabi i ena kanten, rulla ihop, blöt kanten med lite vatten för att det ska fästa. Skiva i ca 1 eller 1,5 cm tjocka skivar.
Jag gillar sushi... Kanske ska gå och göra iordning en portion. Eller två....
 
Jag har för mig (så notera, inte 100 % säker) att det finns instruktioner på grötrisförpackningen hur man gör för att använda det till sushi :)
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
336
Senast: sthu
·
Mat Någon som har tips på bra app med olika recept? Vill ha tips om enkla rätter och där man kan göra veckomenyer och inköpslistor...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: skogaliten
·
Mat Halloj, brukar ni använda era pepparkaksformar till andra kakor än till pepparkakor? Tycker det är lite synd att de bara ska användas...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Badger
·
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp