Svansskydd på regntäcke, funktion?

LitenIsa

Trådstartare
Har funderat på vad svansskyddet på ett regntäcke (alla täcken iofs) har för funktion?

Nämligen så att mitt regntäcke blev lite massakerat utav hästen hagkompis i höstas, han fick tag i svansskyddet och slet loss det. Problemet var att det återfanns inte så jag kunde inte sy fast det igen.

Funderar nu på vad den lilla flärpen har för funktion. Att hästen kan skrubba sönder svansen har jag listst ut, men är det så att vattnet rinner av via den om det regnar eller nått liknande.

En sån där litet onödig sak som jag ibalnd kan funderar på. Någon som har någon teori om detta.

MVH
Isa
 
Har du sett hur hästarna står i hagen när det blåser? Alla med svansen mot vinden.

Det är där svansflärpen har sin funktion - att hjälpa svansen att göra sitt jobb. Många hästar har ju fått svansens naturliga funktion störd genom att sidorna på svansroten klipps, och då kan svansen inte göra sitt jobb. Då kan svansflärpen göra stor skillnad för hästens komfort.
 
Självklart, borde jag tänkt på...
Ibland tänker man så långt att man missar de självklara bitarna. Kan hända även den bästa :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp