Bukefalos 28 år!

Svår att ställa på pelham

F

Falskhet_

Har ett varmblod sto och rider vanligast på tre delat bett när jag rider i skog och paddock. Men när jag hoppar på träningen varranan vecka så har jag pelham på henne. När vi värmer upp så håller vi på med öppna på volt och hon är verkligne jätte svår att ställa när jag har pelhamet. Jag klarar verkligen inte av det. Men så fort jag rider på tredelat så är hon ganska böj bar efter ett tag. Hon blir väldigt piggg och sticker gärna efter hindrena och därför har jag pelhamet, men hon har börjat gå riktigt bra på det tredelade och vi har jobbat mycket med övningar att hon inte ska sprigna efter hindrena utan att hon ändå ska kunna gå i en lugn galopp. så nu funderar jag på att ha tredelat på hoppträningen.

Men varför är hon så svår att ställa i ena varvet på pelhamet? Har hört av andra att man inte kan göra ledande tygeltag med ett pelham bett, stämmer det?

Kan tilläga det är bara i högersidan som hon är stel. Jobbar mycket med åttor och serpentinbågar när jag rider själv och hon blir riktigt mjuk och fin i båda varven och så klart stretchar vi efter varje pass i nacken. Men är det svårare att ställa på pelham bett ?
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Jag upplever att de flesta hästar är svårare att ställa och böja med pelham. Svårare att rida över huvudtaget kanske, bortsett från att man får lättare att stanna. Prova att hoppa på det tredelade en gång för att se hur det funkar. Kanske har du tränat så pass mkt att pelhamet inte längre är nödvändigt? Fungerar det inte så kanske du ska börja se dig om efter ett annat lite "skarpare" bett och se om du hittar ngt som passar bättre. Funkar det på tredelat så är det ju bara att köra på, faller ni tillbaka i gamla mönster är det ju bara att sätta på pelham ngn gng ibland som en liten korrektion då du ju redan vet att hästen lyssnar på dig då.

Lycka till!
 
Sv: Svår att ställa på pelham

varför inte testa de 3 delade bettet i hoppningen och kanske bara träna bommar eller väldigt låga hinder så du kan koncentrera dej på att få stopp på hästen..träna lydighet helt enkelt.

sen kanske du rider för mycket med handen..hästen ska ju endå böja o ställa sej för skänkeln..så då borde de inte spela någon roll vad man har för bett...men de beror kanske på hur välutbildad hästen är..?
 
Sv: Svår att ställa på pelham

hon är ju inte väldigt utbildad då hon är en travare och hon har haft först svårt att ställa sig i vänster varv men det har vi tränat bort och hon är nu svårt i höger. men alla hästar har ju en dålig sida precis som vi människor. Ska testa med tredelat på onsdag. Som när jag tränade för en dressyr tränare för första gången för några veckor sen så fick jag kommetnaren att hon går väldigt fin i lungn och ro men ibland så sticker det fram att hon är travare bla. med att hon höjer huvudet och sträcker ut frambenen men kanske bara något steg och sen lägger hon sig i ett lungt tempo. Men ska nog testa med tredelat.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Om hästen är stel/stum i högersidan så brukar det vara att höger bakben inte hänger med. Provat att knacka till med högerskänkeln istället för att fippla med tyglarna?
 
Sv: Svår att ställa på pelham

själva grejen med pelhamets utforming rent anatomiskt och funktionellt, såvida det är i sin ursprungliga utformning dvs oledat, gör att det ja - är svårare att ställa igenom på, och därmed ett ganska olämpligt bett i dressyr arbetet.

du hittar bra information om olika bett i allmänhet på denna sida - visserligen på engelska.

http://www.sustainabledressage.com/tack/bridle.php
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Hon har blivit mycket bättre nu och jag har iaf lärt mig att göra ett ledande tygel tag när hästen har svårt att ställa sig i hörn och liknande men det kan vara fel. Vilket jar har förstått på pelham att man inte kan göra. Men ska testa på tisdag och se hur hon känns på trredleat så jag vet lite på onsdag. Det är hon blir bara så himmla stark så fort hon får chansen. Och hon har en väldigt lung galopp för att v ara en travare och massor säger att det är starkt gjort att fått ner den så lung men så fort jag släpper på så förstår de varför jag vill ha det så lungt eftersom hon sticker ganska lätt.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

testat att flytta undan lite när hästen blir så stark? alltså istället för att hålla i så flytta hästen hit o dit hela tiden så brukar de släppa tillslut.

hästar som är så starka brukar inte släppa efter om man håller i eftersom de inte är i munnen de sitter.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Det ska jag testa. Tack för tipset!!:idea:
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Har du dubbla tyglar eller delta?

Använder du delta på så rider du med en ren hävstångsbetsling, och då är det svårt att "komma åt" det tydlig, sidverkande tygeltaget.

Oftast kombinerar man ju hävstångsbettet med ett tränsbett (som i kandaret) eller en kapson för att få den ställande och böjande inverkan. Inte ens dressyrryttarna på högsta tävlingsnivån rider ju på enbart hävstång! ;)

Med dubbla tyglar på pelhamstången kommer du närmare kandarets utformning och inverkan, där du separerar bridongtygelns ställande/böjande inverkan från stångtygelns.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Pelhamet är som sagt i princip omöjligt att ställa med om man ser till själva bettets funktion. Jag tänker oftast inte "bara" ställning utan isåfall böjning, att hela rygglinjen ska följa med, och det kan man rent teoretiskt sett få till med pelham, genom fina halvhalter och sitsen, och eventuellt skänkel. Krävs lite mer än på tränsbett som du kanske hör! :angel:
Upplever också att det är svårt att "bara" få till ställning när man har bett med hävstångseffekt. Blir lite allt eller inget. Får man inte till en ärlig böjning också så får man inte till någon ställning. Det kräver också att hästen inte fuskar med något bakben, vrider rumpan eller bogarna fel, förböjer halsen osv.

Tips - jobba med grunderna ett i taget. När du får bättre koll på hela hästkroppen och har en bra lydnad/känslighet för sitsen lär du till slut få ställningen automatiskt genom god ridning! ;)
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Det måste jag säga att jag upplever annorlunda. Jag rider ofta min på pelham, odelat med två tyglar, finns builder i senaste travartråden på gnägg i en travöppna, ställd o böjd...
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Det måste jag säga att jag upplever annorlunda. Jag rider ofta min på pelham, odelat med två tyglar, finns builder i senaste travartråden på gnägg i en travöppna, ställd o böjd...

Jag tycker dock, precis som Totola, att det är klar skillnad i fråga om att kunna fin-nyansera med pelham jmf med en kandarstång parat med en bridong. Pelhamet är inget optimalt verktyg i bettvägar när det gäller just den fin justeringen.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Det måste jag säga att jag upplever annorlunda. Jag rider ofta min på pelham, odelat med två tyglar, finns builder i senaste travartråden på gnägg i en travöppna, ställd o böjd...

Vad upplever du annorlunda?
Iofs så rider man med dubbla tyglar blir det annorlunda mot hur jag tänker. Eftersom den översta tygeln är just för ställning, men är mundelen oledad så blir det nästan samma grej...
Säger inte att det inte går heller, bara att det kräver mer av ryttaren - vilket du säkert klarar isåfall! ;)
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Jag har delta på det. Men testade i Onsdags att hoppa med det tredelade bettet. hoppade även på det idag när jag tävlade och hon gick som en ängel. Hon lyssnade väldigt bra och var hur mjuk och fin som helst. Så nu kör vi med tredelat och lägger undan pelhamet . Känns så skönt för det visar ju att träningen gjort nytta. :D Är så fruktansvärt glad att hon går så bra på tredelat. För man vill ha så snällt bett som möjligt i munnen på de :D
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Måste fråga varför ni anser det vara svårare att ställa hästen med pelham?
Rider själv western och ofta på stång och har inte märkt att det skulle vara svårare att ställa med en stång än ett vanligt bett.
Det enda är väl att tekniken blir lite annorlunda.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Måste fråga varför ni anser det vara svårare att ställa hästen med pelham?
Rider själv western och ofta på stång och har inte märkt att det skulle vara svårare att ställa med en stång än ett vanligt bett.
Det enda är väl att tekniken blir lite annorlunda.

Den största skillnaden är väl att man inte kan inverka på en sida av munnen i taget när bettet är oledat. Det gäller ju även oledade tränsbett. Men nästa svårighet med stång blir att det dessutom är hävstångseffekt och blir väldigt knasig vinkel om man bara skulle ta i en tygel eller t o m ta ledande tygeltag för att få ställning.

Jag tycker inte heller det är särskilt svårt att få till ställning med stång eller stång i kombination med annat, men då är det på hästar som är skolade att böja sig och i första hand för sitsen. Det blir lite annan teknik som du säger. Själva bettet tycker jag inte är lätt att ställa på, men om hästen väl lärt att ställa (egentligen böja) sig för sitsen så kan man ju likagärna ställa i grimma eller vad som helst.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Jag upplever inte pelhamet svårt att dressyra på. Nej, det är inte exakt samma finlir som på kandar (stång + bridong) men Det räcker långt om man har en något sånär grundrider, lydig och lösgjord häst. Hade man inte det så har man nog inte så mycket nytta av finliret som kandaret erbjuder heller...
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Nu var inte frågan hur svårt det är att dressyra på utan hur svårt det är att ställa med! ;) Helt ärligt borde jag iofs inte uttala mig, pratar bara teoretiskt eftersom jag aldrig ridig med pelham. Utgår från kombination stång/oledat bett (vilket jag iofs också bara testat var för sig).
Och som vi redan varit inne på i tråden så är det lite annan teknik som gäller helt enkelt, men upplever det som att med enbart rakt bett (t ex stång) är det lätt att det blir poff pannkaka när en pusselbit fattas medans det kan bli riktigt bra när man får till det men inte riktigt lika många mellanregister som med t ex tränsbett. Framförallt gällande ställningen dårå eftersom man måste få den ärlig, annars märker jag personligen iaf mycket tydligare fusket, blir mer drabbad av det.
 
Sv: Svår att ställa på pelham

Att ställa med pelham är inte svårare än att ställa med ett rakt tränsbett, förmodligen lättare så man får lite hjälp av yttersidans skänkel (tänk parerstång). Det förutsätter dock att man rider med två tyglar så att man kan nyttja bettet maximalt, dvs sära på stångeffekt och tränseffekt.

Ursäkta om det är snurrigt, jag är trött o nyvaken... :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 601
Senast: Vogue
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 331
Senast: em-pirre
·
Utrustning Hej, nu vill jag ha lite råd av buke-experterna ;) Jag har en 8årig c-ponny, som vid hoppning kan bli rätt stark, speciellt vid...
Svar
11
· Visningar
2 689
Senast: Sandra78
·
G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 538
Senast: grl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp