Svårbetäckt sto

zala

Trådstartare
Ett sto som är i brunst men inte går att betäcka... vad gör man? Hon sparkar åt hingst trots att hon har ägg och är brunstig...

Vad kan vara fel?
 
Ett sto som är i brunst men inte går att betäcka... vad gör man? Hon sparkar åt hingst trots att hon har ägg och är brunstig...

Vad kan vara fel?

Antingen är hon rädd och känner sig trängd eller så gillar hon helt enkelt inte hingsten, hon kanske vill ha finare uppvaktning och inte bara pang på? :)
 
Misstänker det också... MEN... stoet i fråga har gått att betäcka på igångsprutad brunst tidigare, blev dock ej dräktig. Man har testat språnglinor, sedera och bremsa, men inget funkar.
 
Hingsten är väldigt försiktig, och försöker uppvakta henne... testat med annan hingst men samma reaktion från stoets sida där också.
 
Ska tillägga att detta inte är mitt sto och söker bara orsaker till beteendet.

Tycker det är så konstigt att hon släppte till när hon var igångsprutad... men inte på hennes egna brunster.
 
Att hon var igångsprutad har inget med detta att göra. En slump, bara.
Min gissning är att hon är för tidigt i brunst för att stå för hingst, eller att hon faktiskt är dräktig?
Vad går ni på att hon är brunstig? Ägg på äggstockar? Ödem i livmoder? Visar brunst för hingst? Storlek på ägg?
 
Att hon var igångsprutad har inget med detta att göra. En slump, bara.
Min gissning är att hon är för tidigt i brunst för att stå för hingst, eller att hon faktiskt är dräktig?
Vad går ni på att hon är brunstig? Ägg på äggstockar? Ödem i livmoder? Visar brunst för hingst? Storlek på ägg?

Förra brunsten... (egna brunsten) så stod hon och kissade och ställer upp, men när hingst närmar sig sparkar hon, hon gjorde så hela brunsten. Veterinären var ut och kollade henne då hon gjort så i några dagar... just då veterinären var ut så hade stoet precis haft ägglossning. Men sparkade trots det mot hingst... ställer upp men kickar.
 
Stängd cervix ? Har samma problem. Nu är hon i sin normla brunst självmant utan sprutor. Men cervix stängd så hon fick en spruta . Nu återstår det att se om hon vill bli betäckt. Man förstår ju att de inte vill bli betäckta om cervix är stängd. Går ju inte att seminera henne heller om det är stängt..
 
Stängd cervix ? Har samma problem. Nu är hon i sin normla brunst självmant utan sprutor. Men cervix stängd så hon fick en spruta . Nu återstår det att se om hon vill bli betäckt. Man förstår ju att de inte vill bli betäckta om cervix är stängd. Går ju inte att seminera henne heller om det är stängt..

Det har jag aldrig hört talas om... berätta gärna mer! Vad ger man då för spruta? Är det samma som för att sätta igång brunsten?
 
Ett annat alternativ är att de ligger för lika genetiskt, det vill säga hon vill inte ha de hingstar som hon erbjudits.

Rädsla är ganska vanligt.

Men vissa ston visar brunst men är inte mottagliga just då. Kropp och knopp säger olika. Jag skulle testa väldigt tidigt eller väldigt sent i brunsten, då man kanske inte väntar sig att stoet vill ta emot hingst.

Jag skulle aldrig vare sig sedera, bremsa eller på annat sätt tvinga ett sto att bli betäckt.
 
Ett annat alternativ är att de ligger för lika genetiskt, det vill säga hon vill inte ha de hingstar som hon erbjudits.

Rädsla är ganska vanligt.

Men vissa ston visar brunst men är inte mottagliga just då. Kropp och knopp säger olika. Jag skulle testa väldigt tidigt eller väldigt sent i brunsten, då man kanske inte väntar sig att stoet vill ta emot hingst.

Jag skulle aldrig vare sig sedera, bremsa eller på annat sätt tvinga ett sto att bli betäckt.

Hon kollas med hingst varje dag.... och visar klockren brunst fram tills dess att hingsten ska hoppa på då sparkar hon. När hon sprutades igång var det inga problem, då stod hon klockrent för hingst och lät honom kliva på utan problem.
 
Hon kollas med hingst varje dag.... och visar klockren brunst fram tills dess att hingsten ska hoppa på då sparkar hon. När hon sprutades igång var det inga problem, då stod hon klockrent för hingst och lät honom kliva på utan problem.

Jo men, jag tänkte att man ska våga ställa henne för hingst fast hon knappt visar brunst, inte klockrent visar brunst.
Nu är jag inte duktig på varken avel eller hingsthållning men har hört om ston som tar sig precis före, eller efter de visar brunst (som med vissa hundar). Inte när de visar brunst. Det kräver sin hingsthållare och speciell fingerkänsla har jag förstått.

Sedan är det ju en annan sak om knoppen är med då och låter honom komma till. Det kan ju vara de som fattas.
 
Men nu förra brunsten så kom veterinären å kollade henne mitt i brunsten... och då hade stoet precis haft ägglossning men ändå inte släppt till hingsten...
 
Vad är det för ras?
Jag skulle gissa att fribetäckning med en klok hingst skulle kunna funka med ett sånt sto. Men det måste vara en av de kloka hingstar som är försiktiga av sig, som ger stoet det förspel hon behöver och som går därifrån när det inte luktar rätt. Och som accepterar när stoet säger ifrån.
Men, begränsningen i detta är att det inte är jättemånga raser som har hingstar på fribetäckning... Och det begränsar möjligen hingstvalet något även inom de raserna.
Fast kanske kan det vara värt att välja en annan hingst för att "få igång" stoet och sen kunna välja mer noggrant nästa år.
 
Jag skulle aldrig betäcka ett sånt sto naturligt. Hon är säkert rädd. Vissa ston är sådana bara och då är semin bäst. Har haft ett sånt sto i familjen och hon betäcktes naturligt första gången (efter mycket om och men...) men det var snudd på våldtäkt så hon går bara på semin i fortsättningen.
 
Jag skulle aldrig betäcka ett sånt sto naturligt. Hon är säkert rädd. Vissa ston är sådana bara och då är semin bäst. Har haft ett sånt sto i familjen och hon betäcktes naturligt första gången (efter mycket om och men...) men det var snudd på våldtäkt så hon går bara på semin i fortsättningen.

Men varför ställde hon då upp vid den framsprutade brunsten?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp