Bukefalos 28 år!

Svårfångad häst - behöver tips!

MatildaGruhs

Trådstartare
Hejsan! Skulle behöva lite tips då min häst är väldigt svår att fånga i hagen. Vi har haft honom i ca 2 månader ( lite till ) och förut kom han fram till en direkt, men nu springer han bara ifrån när man kommer. Då springer han längst ner i hagen och när man går dit springer han tillbaks. För att få tag på honom nu brukar jag få ta ett grimskaft och "gömma" lite, sen kasta lite hö mot honom så han står still sen kan jag ta grimskaftet runt halsen och ta honom sen sätta på grimman. Det är dock väldigt krångligt då han gärna, när man fått över grimskaftet att han sticker och då har man ju ingen chans att få stopp på honom. :confused:
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Orsaker till att hästen inte vill bli fångad:
Ont i rygg, det gör ont att ridas.
Dåliga tänder, det gör ont att ha bett.
Vill hellre vara med hästkompisarna, litar inte på dig.

Sen finns det självklart de som leker med oss människor. Om så är fallet så ska du inte gömma grimskaftet och 'rycka' tag i hästen, det blir läskigt för honom.

Det man absolut aldrig ska göra är att jaga en häst. Om du sett på ponnyakuten så vet du vad jag menar, hästen springer iväg och tjejen går efter, det tycker hästen är skit kul! :D

Min häst var svår i början, men då fick jag det underbara tipset av en kompis: Går hästen i väg från dig, stanna och titta på något annat, när hästen har stannat kan du gå fram till den. Går den iväg igen så stannar du igen. Tänk på att inte titta rakt på hästen, då kan han tro att du vill att han ska gå ifrån dig.

Första gången jag prövade detta tog det lite mindre än 3 timmar.
Andra gången 2 timmar och 45 minuter, tredje 2 timmar och 30 minuter ja du fattar.

Två veckor efteråt är det inga problem alls :)
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Jag har testat två effektiva metoder, beror nog lite på hur hästen är som individ.
Metod 1: Schasa iväg hästen om den inte vill komma säg till den att den inte är välkommen. Smacka på den, tvinga den att springa ifrån dig. Efter ett tag kommer hästen vilja gå till dig, låt den då göra det, men tvinga den inte. Fånga den sakta, anfall inte den då visar du bara att du är farlig.
Metod 2: Gå sick-sack mot hästen. Gå inte rakt mot hästen utan gå så att du kommer framför hästen. Hästen kommer antagligen gå undan och i så fall så gör om samma sak igen :)

Metod 1 fungerar väldigt bra på mina hästar :)
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Hett tips, kolla Ponnyakuten avsnitt 5 på svtplay.
Där får man lära sig hur man fångar en häst som inte vill bli fångad.

mvh Eva
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Jag har testat två effektiva metoder, beror nog lite på hur hästen är som individ.
Metod 1: Schasa iväg hästen om den inte vill komma säg till den att den inte är välkommen. Smacka på den, tvinga den att springa ifrån dig. Efter ett tag kommer hästen vilja gå till dig, låt den då göra det, men tvinga den inte. Fånga den sakta, anfall inte den då visar du bara att du är farlig.
Metod 2: Gå sick-sack mot hästen. Gå inte rakt mot hästen utan gå så att du kommer framför hästen. Hästen kommer antagligen gå undan och i så fall så gör om samma sak igen :)

Metod 1 fungerar väldigt bra på mina hästar :)

Metod 1 funkar bara på lata hästar... det finns de som gladeligen kutar runt i timmar! Jag har provat ;) Man blir liksom rätt trött själv efter ett tag
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Olika med olika hästar, har ett sto som ibland behöver demonstrera att hon är självständig. På henne funkade det att vara envetnare, tog ett par timmar första gången, innan hon kom på att det här nog inte var så roligt egentligen.

En annan valack kan man absolut inte köra den taktiken för han blir helt sönderstressad, exakt vad som gör att han ibland inte gå att fånga är svårt att säga. Han är känslig så troligen är det nåt litet i kroppsspråket på människan som triggar honom. Där har jag valt att gå och hämta en hink med godis när det blir så, det är enklast för alla inblandade.

Generellt så försöker jag att ha ett avslappnat kroppsspråk och gå ostressat mot hästen, siktar så mycket på bogen som jag kan för att inte driva framåt eller bakåt. När jag kommer fram kliar och klappar jag alltid på hästen innan jag knäpper fast den. Tycker det är viktigt att hälsa innan jag börjar greja.
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Jag rider ett sto som också var svår att fånga. Hon är väldigt "sto-ig" och skulle hålla på och testa mig i början, så det spelar väl in också lite...
Iallafall, hon går med ett annat sto och en liten shettis - dessa två är väldigt keliga så de kommer så fort man går in i hagen. Har man med sig lite mat så blir man ännu mer populär :)
När dessa två kommer fram brukar hon springa iväg en bit och stå och titta bara men IBLAND kommer hon efter ett tag - avundsjukan tar liksom över. Kommer hon inte fram brukar jag gå fram till henne, jag har ju mat med mig så hon är lite nyfiken ändå, stannar några meter ifrån henne och får henne att ta några steg mot mig. Detta funkar iaf för mig och hästen jag rider! Men lite jobbigt är det när man måste gå genom hela hagen...
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Jag rider ett sto som också var svår att fånga. Hon är väldigt "sto-ig" och skulle hålla på och testa mig i början, så det spelar väl in också lite...
Iallafall, hon går med ett annat sto och en liten shettis - dessa två är väldigt keliga så de kommer så fort man går in i hagen. Har man med sig lite mat så blir man ännu mer populär :)
När dessa två kommer fram brukar hon springa iväg en bit och stå och titta bara men IBLAND kommer hon efter ett tag - avundsjukan tar liksom över. Kommer hon inte fram brukar jag gå fram till henne, jag har ju mat med mig så hon är lite nyfiken ändå, stannar några meter ifrån henne och får henne att ta några steg mot mig. Detta funkar iaf för mig och hästen jag rider! Men lite jobbigt är det när man måste gå genom hela hagen...


nu blev det rätt flummigt och oklart men hoppas ni fattar.

hon får liksom en belöning för att hon tillslut kommer fram, - alltså maten jag har med mig- även om det bara är några steg! Nu när vi gjort detta flera gånger är hon inte lika taggad på att springa iväg.. Hon har förstått att jag kommer med mat!
Sen kan det ju diskuteras om man ska "muta" hästen på det sättet eller om den ska vilja komma av sig själv... men som sagt, detta fungerar iallafall för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Nej, funkar på pigga hästar också. Använder den metoden till min otroligt pigga arab och ett annat fullblod. Det handlar inte om hur mycket hästen orkar, utan att den ska svara på ditt kommando "att komma till dig".
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Det finns inga universallösningar som fungerar på alla hästar.
Jag har genom åren haft några som varit mer eller mindre svåra att fånga, varav en som inte gick att fånga alls. Den senare hade alltid varit sådan och hos tidigare ägare hade de endera trängt in i ett hörn med hjälo av longerlina eller också kastat sig efter henne när de väl kom tillräckligt nära för att lyckas ta henne. Det resulterade i en ponny som var oerhört stressad av situationen... Så, jag valde att helt släppa tanken på att försöka fånga henne, hon fick gå lös till och från stallet. Funkade bra i alla år jag hade henne och ingen av hennes avkommor har varit svårfångad.

Just nu har jag en gammal valack som också varit svårfångad i hela sitt liv. Jag har känt honom sen han fanns hos uppfödaren, han har dock haft en annan ägare också innan han kom till mig för några år sedan. Att locka honom med kraftfoder har varit helt lönlöst, men av en slump upptäckte jag att han blir nästan som hypnotiserad av morötter... Så numera är det inga som helst problem att ta honom. När han funderar på att gå åt andra hållet så tar jag fram en morot och biter av toppen av den. Hittills har det funkat klockrent. Och krävs det inte mer än en morot för att fånga honom och bespara mig en oerhörd massa irritation, så kan jag ta det.

Jag har också ett shettissto modell äldre, som i väldigt många avseenden påminner om den första jag nämnde. Hon har också ett brokigt förflutet och ägaren före mig lade ner ett JÄTTEjobb på att hon skulle få förtroende för människan igen. Den ägaren lyckades lära henne kommandot "stanna" (sagt väldigt lugnt). Hon fick henne att stanna, gav henne en klapp och kanske något ätbart och gick sen därifrån. Det gjorde att fångstsituationen inte blev så laddad för henne, utan funkade ganska bra. Detta funkar inte riktigt lika bra hos oss, men där är i alla fall fördelen att det är en rätt matfixerad ponny så oftast går det bra att fånga henne ändå.
 
Sv: Svårfångad häst - behöver tips!

Schasa iväg hästen om den inte vill komma säg till den att den inte är välkommen. Smacka på den, tvinga den att springa ifrån dig. Efter ett tag kommer hästen vilja gå till dig, låt den då göra det, men tvinga den inte. Fånga den sakta, anfall inte den då visar du bara att du är farlig.

Denna metoden har funkat felfritt för mig! När det ändras från "vill inte" till "får inte" så blir det sällan lika kul för hästen. Samma metod använder jag mig av i många lägen. 1-3 gånger, sedan slutar dom oftast försöka. Var aldrig arg, irriterad eller skräm hästen. Bibehåll lugnet hela tiden och gör ingen stor grejj av det. Har funkat på allt från envisa shettisston till knasiga unghästar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 189
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp